رئیس سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه ۱۲۵میلیون هکتار از اراضی در معرض فرسایش هستند، گفت: باید فعالیت‌های خودمان را با مقیاس و گام‌های بزرگتری برای حفظ امنیت زیستی برداریم و چنانچه بخواهیم مثل گذشته در اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری کار کنیم با توجه به میزان فرسایش خاک در کشور حداقل ۹۰ سال طول می‌کشد.

به گزارش مرور  نیوز، عباسعلی نوبخت در اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از مجموع حدود ۱۶۵ میلیون هکتار خاک در کشور، متولی ۱۳۵ تا ۱۳۷ میلیون هکتار آن وزارت جهاد است، اظهار کرد: در سازمان منابع طبیعی باید بر اساس برنامه‌هایی که داریم مدیریت کنیم. چنانچه اشتباهی در برنامه رخ دهد، این امر منجر به مهاجرت اکولوژیک می‌شود.

وی افزود: فعالیت‌های سازمان منابع طبیعی به دلیل محدودیت اعتبار کند بوده و همچنان نیز کند است. با پیگیری وزیر جهادکشاورزی و دستورات ریاست جمهور باید فعالیت‌های خودمان را با مقیاس و گام‌های بزرگتری برای حفظ امنیت زیستی برداریم و چنانچه بخواهیم مثل گذشته در اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری کار کنیم به سبب آنکه ۱۲۵ میلیون هکتار  اراضی در معرض فرسایش خاکی است، حداقل ۹۰ سال طول می کشد.

به گفته وی در قالب برنامه هفتم و هشتم توسعه باید فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری را به پایان برسانیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد:برای ۳ میلیون هکتار بیابان برنامه داریم. کشوری هستیم که سالانه یک میلیون هکتار پدیده بیابان زایی داریم.

نوبخت با بیان اینکه ۲۳ استان بیابانی داریم، افزود: اکنون ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را دارا هستیم که اگر دورتادور کشورمان را دیواری به عرض و ارتفاع یک کیلومتر احداث کنند، با اعمال مدیریت صحیح، امنیت غذایی تامین می شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی‌و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه وضعیت فرسایش خاک مساعد نیست، افزود: براین اساس مقام‌معظم رهبری بارها تاکید کردند که اهمیت خاک به مراتب از آب مهمتر است.

وی عنوان کرد: از ابتدای دهه ۹۰ میلادی عضو کنوانسیون تغییراقلیم هستیم. همچنین جزو هفتمین تولیدکننده کربن و ۴۷ جذب کننده کربن هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به طرح کاشت درخت اشاره کرد و گفت: نوسانات اقلیمی باعث شده کشورها به سمت و سوی کاشت درخت روند. هم اکنون افغانستان در طرح کاشت درخت از ما جلوتر است.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: ما جزو کشورهایی هستیم که در سال ۲۰۲۵ به سمت خشکی می رویم و تا ۲۰۴۰ جزو ۱۹ کشور خشک دنیا خواهیم شد. بر این اساس تقاضا دارم که جزو بهترین مروج‌های طرح کاشت یک میلیارد درخت باشیم و همواره روسای جهاد کشاورزی استان‌ها، هفته منابع طبیعی را جدی بگیرند.