گزارش میدانی از وضعیت بازار مسکن در تهران حکایت از این دارد که قیمت مسکن به تناسب افت دلار کاهش پیدا نکرده به همین دلیل هیچ خریداری در بازار مسکن وجود ندارد و بنگاهی ها معتقدند تا فروشندگان کاهش قیمت ندهند بازار همچنان در رکود می ماند.

به گزارش مرو نیوز به نقل از خبرگزاری موج، یکی از اتفاقاتی که در نوسانات اخیر بازار ارز اتفاق افتاده بود و ورود نقدینگی به بازارهای سرمایه ای همچون مسکن منجر به بروز نوساناتی شد تا جایی که از ابتدای سال تاکنون قیمت مسکن رشدی ۷۰ درصدی تجربه کرده است تا جایی که میانگین هر متر مسکن در تهران به متری ۶۰ میلیون تومان هم رسید و در آن زمان بازار معاملات هم رونق گرفت زیرا با افزایش قیمت ارز مردم نگران بودند نکند دوباره مسکن گرانتر شود، هرچند در همان زمان هم بازار مسکن رونق سابق را نداشت و به قول برخی از کارشناسان مردم دیگر پول خرید ملک را نداشتند.

حالا برای آگاهی از وضعیت بازار مسکن بعد از کاهش اخیر قیمت دلار یک گزارش میدانی از وضعیت بازار مسکن در مناطق مرکزی تهران داشت که حکایت از ورود بازار مسکن به رکود جدید است.

 

بازار مسکن هنوز کاهش قیمت نداشته است 

آقای رجبی مدیر معاملات ملکی در منطقه فاطمی با اشاره به اینکه در حال حاضر معاملات مسکن متوقف شده است، گفت: در چند ماه اخیر قیمت مسکن با رشد دلار بالا رفته و حالا بعد از افتی  ۱۵ درصدی روبرو شده و بسیاری از فروشنده های آپارتمان که قبلا قیمت ملک خود را بالا برده اند نسبت به کاهش دلار قیمت ها را پایین نیاورده اند به همین دلیل تقاضا در بازار ملک هم از بین نرفته و برخی از آنها می گویند قیمت ارز دوباره بالا می رود  بعد از عید قیمت مسکن بالاتر می رود چون مصالح و دستمزدها بیشتر می شود.

سعیدی یک بازاریاب بنگاهی در منطقه یوسف آباد وضعیت بازار مسکن را این گونه توصیف کرد: تاریخ ثابت کرده بازار مسکن در ایران همیشه تحت تاثیر قیمت دلار بوده و هروقت دلار نوسان رو به پایین داشت قیمت مسکن تغییر چندانی نکرده اما رکود آن بیشتر شده زیرا فروشندگان قیمت ها را پایین نمی آورند و خریداران هم منتظر ارزان شدن ملک هستند. البته اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند و در مدت طولانی ثابت بماند در آن حالت احتمالا فروشندگان قیمت ها را کمی کاهش می دهند.

او درباره تغییرات بازار مسکن در یک هفته گذشته اظهار کرد: رفت و آمدها به بنگاه ها بیشتر شده برخی فروشندگان تمایل دارند ملک خود را زودتر بفروشند زیرا واقعا در یک سال گذشته قیمت ملک افزایش زیادی داشته و برخی ها تصور می کنند تغییراتی در سیاست های کشور در حال رخ دادن هست و احتمال اینکه یکباره نرخ دلار پایین بیاید وجود دارد به همین دلیل تمایل دارند آپارتمان خود را بفروشند تا بازار وارد رکود بیشتر نشده است، البته خریداران هم در یک هفته اخیر دست نگهداشته اند تا ببینند تکلیف قیمت ها چه می شود.

 

خریداران واقعی گرفتار تورم

وضعیت بازار مسکن نشان می دهد که همیشه موج های تورمی به ضرر مصرف کنندگان واقعی مسکن تمام می شود، زیرا قیمت مسکن چسبندگی بالایی دارد و به این راحتی پایین نمی آید مگر اینکه زمان بگذرد و  تورم هم کنترل شود تا کم کم فروشنده هایی که به پول نیاز دارند قیمت ها را پایین بیاورند. 

یکی از مشتریان خرید ملک که در حال بررسی قیمت ها در یک بنگاه معاملات ملکی بود  درباره شرایط خرید و فروش آپارتمان در تهران گفت: واقعا گرانی ها سرسام آور هستند و مردم نمی توانند خرید کنند و آنهایی که مجبورند چند منطقه پایین تر دنبال آپارتمان بگردند.

 در چند ماه اخیر قیمت مسکن افزایش بالایی تجربه کرده و بسیاری از تقاضاهای واقعی مسکن بلاتکلیف مانده است و تا زمانی که ساخت و ساز در کشور افزایش نیابد فروشنده ها و دلال ها تکلیف بازار را مشخص می کنند.