برخلاف سال های گذشته امسال دم عید تقاضای چندانی برای خرید آجیل و خشکبار وجود نداشت و به گفته فروشندگان مردم فقط تخمه خریدند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، بازار آجیل و خشکبار امسال یادآور روزهای کرونا یی نوروز سال ۹۹ بود که هیچ خبری از خرید نبود در آن زمان مردم از ترس ویروس کرونا آجیل نمی خریدند و حالا مردم توان خرید آن را ندارند.

وقتی سری به بازار آجیل فروش ها می زنید انواع پسته و آجیل را با قیمت های مختلف می بینید. دست فروش ها کمی ارزانتر می فروشند و می توان هر کیلو آجیل را با قیمت ۴۵۰ هزارتومان تا ۵۵۰ هزار تومان هم خرید اما در مغازه ها قیمت آجیل از ۵۵۰ هزار تومان شروع می شود. 

علیرضا ارزانی ممقانی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور فرق بین آجیل مغازه ها و دست فروش ها در کهنگی آن می داند و در این رابطه به خبرگزاری موج گفت: دست فروش ها عمدتا آجیل سال قبل را ارزانتر می خرند و بعد از رنگ کردن آن را می فروشند خیلی از مردم هم به تصور اینکه آجیل ارزانتر می خرند به سراغ دست فروش ها می روند در حالی که آجیل  یک سال تاریخ مصرف دارد و بعد از آن از کیفیت می افتد.

او درباره گرانی پسته گفت: در حال قیمت بسته بر مبنای نرخ ارز بالا و پایین می شود، در واقع پسته مشتری خارجی دارد، بر همین مبنا بازار داخلی هم تحت تاثیر بازار خارجی است و قیمت پسته در ایران همیشه ارزانتر از بازار خارجی بوده است.

 

دستفروش ها هم گلایه دارند

برای آگاهی از وضعیت بازار آجیل و خشکبار گزارش میدانی از این بازار تهیه کردیم و نظرات فروشندگان و خریداران را جویا شدیم.

یک فروشنده آجیل و خشکبار در منطقه شرق تهران درباره وضعیت بازار امسال گفت: بازار امسال کاملا راکد است زیرا مردم قدرت خرید ندارند و حتی آنهایی هم که قصد خرید آجیل داشته اند از دست فروش ها خریده اند ، چون آنها آجیل بی کیفیت و ارزان می فروشند و برخی از مردمی هم که آجیل ارزان خریده اند صرفا برای اینکه آبروی خود را حفظ کنند.

در سال های گذشته برخی خریداران اگر دیر می جنبیدن به ته مانده گونی آجیل می رسیدند، اما در حال حاضر هیچ نگرانی از این مسأله نیست.

یک فروشنده درباره این موضوع گفت: ما سال های گذشته از ابتدای اسفند تا شب عید چندبار، بار جدید می آوردیم ولی امسال از این خبرها نبود مردم گویا خوردن آجیل را ترک کرده اند و شاید اگر خریدهای سازمانی و شرکتی نبود ما آجیل فروش ها باید تعطیل می کردیم.

یک دستفروش آجیل و خشکبار هم با تایید کسادی بازار امسال، گفت: در سال های گذشته حجم خرید زیاد بود امسال به حداقل ممکن رسیدن و بیشتر مردم تخمه آفتابگردان و تخم کدو می خرند کمتر کسی آجیل خرید. قطعا مردم ندارند که نمی خرند والا هیچ کس از آجیل بدش نمی آید.

مشتری های شب عید هم تقریبا همین موضوع را تکرار کردند و یکی از آنها گفت: عید می آید و می رود و بسیاری از مردم با دست های خالی فقط نظاره گر بهار هستند. البته برخی هم هستند که خوب میخرند اما آنها مردم عادی و کارمند نیستند دستشان در بالا و پایین کردن بازار است و خودشان از همین گرانی ها پولدار شده اند و حالا کمی از آنها هم صرف خرید آجیل می کنند.

براساس این گزارش می توان گفت که مردم امسال عید را بدون آجیل می گذرانند و آجیل فروشی های خرد هم در کسادی به سر می برند. شاید هم برخی فروشنده ها محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کرده اند اما در مجموع وضعیت بازار نشان داد گرانی ها به نفع تنها عده ای محدود شده است.