قدرت خرید مردم به دلیل تورم کاهش پیدا کرده و تولید داخلی هم تا حدودی به سمت رکود رفته زیرا میزان تقاضای داخلی به حداقل رسیده و بازارهای صادراتی هم با چالش مواجه شده اند بر همین مبنا رهبر معظم انقلاب با درایت برای عبور از چالش های اقتصادی و رسیدن به سطح بالایی از تولید و صادرات امسال را با نام مهار تورم و رشد تولید نام گذاری کرده اند و کارشناسان هم معتقدند رفع تورم و رشد تولید لازم و ملزوم یکدیگرند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، رهبر معظم انقلاب سال جدید را با نام مهار تورم و رشد تولید نام گذاری کرده است که در شرایط حساس کنونی که حلقه تحریم های غرب علیه ایران همواره در حال تنگ تر شدن است و از طرف دیگر مشکلات ارزی باعث شده تا واردات کالا محدودتر شود، بر همین مبنا سیاست حمایت از تولید مورد تأکید قرار گرفته است.

در چند وقت اخیر قیمت ارز از ۲۸ هزار تومان به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده و همین موضوع باعث شده برخی تحلیلگران اقتصادی احتمال بروز یک ابرتورم در سال ۱۴۰۲ را هشدار دهند. هرچند رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به گشایش های ارزی اخیر که در مذاکرات با کشورهای همسایه همچون امارات متحده عربی و عراق اتفاق افتاده اعلام کرده اند سال آینده آرامش ارزی خواهیم داشت، اما از آنجایی که همین مسئولان پیشتر تاکید کرده بودند نوسانات ارزی تحت تحریک ضد انقلاب و ... اتفاق افتاده بود و عملا دولت در آن نقشی نداشته قوی سازی زیرساخت های اقتصادی برای جلوگیری از این نوسانات اهمیت ویژه ای دارد.

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه اتفاقاتی که در چند سال اخیر در اقتصاد کشور بروز کرده نشان از ضعف آن در مقابل تحریم و شوک های اقتصادی از بیرون بوده است، گفت: به طور قطع اقتصادی که با هر تحریم و تهدیدی دچار نوسان می شود نیازمند اصلاحات ساختاری است تا بر مبنای آن بیشتر نیازهای کشور از طریق تولید تامین شود و از این طریق شوک های ارز هم مهار می شود.

علی اکبر نیکو اقبال با بیان اینکه رشد تولید و مهار تورم ارتباط تنگاتنگی باهم دارند، افزود: وقتی مهار تورم اتفاق بیفتد شرکت ها راحت تر می توانند تولید کنند و همین مسأله نیاز کشور به واردات را کمتر می کند بر همین اساس تراز تجاری هم مثبت خواهد شد و به نوعی سیاست کنترل ارزی هم اتفاق می افتد، زیرا میزان عرضه ارز بیشتر از تقاضا می شود و هیجانات روانی کمتر به تورم ارز ختم می شود.

 

 مقاوم سازی اقتصادی برای تثبیت اقتصاد

در حال حاضر برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند مشکل اصلی تورم در اقتصاد ایران از کسری بودجه است و شوک های ارزی نباید تاثیر چندانی بر تورم بگذارد، اما این اتفاق می افتد زیرا ضعف مدیریت در اقتصاد کشور کاملا نمایان است.

یک اقتصاددان دیگر با اشاره به اهمیت اصلاح سیاست های اقتصادی در کشور اظهار کرد: مهار تورم در شرایط کنونی به عملکرد دولت بستگی دارد، زیرا کسری بودجه در سال های گذشته منجر شد دولت همواره از سیستم بانکی استقراض کند یا دست به چاپ پول بزند که هر دو حالت می تواند به رشد تورم دامن بزند.

آلبرت بغزیان با بیان اینکه یکی از مهمترین چالش های اقتصادی کشور در سال های گذشته ضعف سرمایه گذاری بوده که به دلیل نوسانات قیمتی رخ داده است، اظهار کرد: وقتی مهار تورم در کشور اتفاق بیفتد سرمایه گذاران می توانند آینده اقتصادی را پیش بینی کنند به همین دلیل تولید هم اتفاق می افتد اما وقتی نوسانات اقتصادی به صورت روزانه اتفاق بیفتد هیچ چشم اندازی برای سرمایه گذاری در اقتصاد کشور قابل ترسیم نیست.

شوک های تورمی در چند سال اخیر باعث شد که قدرت خرید در ایران کاهش پیدا کند و تولید داخلی هم تا حدودی به سمت رکود برود ، زیرا میزان تقاضای داخلی به حداقل رسیده و بازارهای صادراتی هم با چالش مواجه شده اند و ادامه این مسیر به توسعه ختم نمی شود بر همین مبنا رهبر معظم انقلاب با درایت برای عبور از چالش های اقتصادی و رسیدن به سطح بالایی از تولید و صادرات امسال را با نام مهار تورم و رشد تولید نام گذاری کرده است.