مدیرعامل شرکت توانیر گفت: حل مشکلات صنعت برق به اندازه اهمیت برق به عنوان یک منبع برتر انرژی، حساس و حائز اهمیت است.

به گزارش مرور نیوز، آرش کردی با بیان اینکه صنعت برق روزبه روز بیشتر اهمیت و جایگاه خود را در زندگی روزمره مردم پیدا می کند، اظهار داشت: موضوعات صنعت برق نیز به همان اندازه دارای جایگاه مهم، حساس و قابل بررسی است و ضرورت دارد به حل مشکلات این صنعت نیز به همان اندازه که وجود برق برای زندگی مردم اهمیت دارد، اهمیت داده شود.

کردی با اشاره به وابستگی روز افزون و ظهور و بروز آثار صنعت برق در زندگی مردم و جامعه گفت: برق را صرفاً به عنوان یک نوع از انرژی تلقی نمی کنیم بلکه به عنوان یک منبع برتر انرژی می دانیم، نوع برتری از انرژی که جایگزینی ندارد.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به گردش مالی 25 هزار میلیارد تومانی صنعت برق کشور گفت: صنعت برق ایران با وجود تمامی مشکلاتی که با آنها روبروست، 24 تا 25 هزار میلیارد تومان در سال گردش مالی دارد.

وی با تاکید بر این که اصلاح وضعیت مصرف، اصلاح شدت انرژی و افزایش بهره وری تجهیزات و تاسیسات برق جای کار دارد، خاطرنشان کرد: از نظر ظرفیت سازی در بخش تولید توانستیم ظرفیتهای خوبی ایجاد کنیم اگرچه هنوز در این بخش طرحهای متعددی در دست اجراست و از هم اکنون طرحهای مورد نیاز برای آماده سازی صنعت برق کشور از ابعاد مختلف تولید، انتقال و توزیع به منظور پوشش نیاز اوج تابستان 96 در دست انجام است.

مدیرعامل شرکت توانیر همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو به قطع صادرات برق ایران به عراق اشاره کرد و گفت: این اقدام به دلیل اتمام مدت قرارداد است و چنانچه بخواهیم صادرات دوباره برق به عراق داشته باشیم باید الحاقیه و اصلاحیه جدید را در قرارداد(جدید) تنظیم کنیم.

وی دلیل اصلی متوقف شدن صادرات برق ایران به عراق را به اتمام رسیدن زمان قرارداد میان دو کشور عنوان کرد و افزود: در تنظیم قرارداد جدید باید بسته به شرایط روز و تغییر قیمت ارز و سایر مسائل عمده، مفاد جدیدی تنظیم شود و یک هیئت ایرانی از معاونان شرکت توانیر و سایر ارگانها برای مذاکرات صادرات برق به این کشور سفر کرده اند.

کردی گفت: همواره با طرف عراقی در حال کار هستیم هرچند بابت نحوه وصول مطالبات نیز تیم ایرانی با طرف عراقی مذاکراتی خواهد داشت اما تأکید می کنم قطع صادرات برق ایران به عراق به اتمام رسیدن زمان قرارداد بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا صادرات برق ایران به عراق افزایش می یابد یا خیر، گفت: شرایط کلی در این خصوص گذاشته شده که به این موضوع ربط داشته است اما باید منتظر بمانیم تا پس از بازگشت هیئت ایرانی به کشور، از لحاظ کارشناسی این موضوع را بررسی کنیم که قیمت برق صادراتی ایران به عراق افزایش یابد یا خیر، بنابراین منتظریم که مذاکرات نهایی شود.

مدیرعامل شرکت توانیر در پاسخ به این سؤال که آیا طرف عراقی از ایران درخواست افزایش صادرات برق کرده است یا خیر، گفت: شبکه برق عراق اجازه نمی دهد که ما میزان صادرات را افزایش دهیم هرچند معتقدیم صادرات برق را در تابستان به دلیل نیاز داخلی نمی توانیم افزایش دهیم.

وی افزود: میزان صادرات برق ایران به عراق برحسب ایام هفته متغیر است اما به طور متوسط 700 تا هزار مگاوات به عراق صادر می شود.

مدیرعامل شرکت توانیر درپایان اظهار امیدواری کرد کمتر از یک ماه دیگر مجدداً صادرات برق ایران به عراق وصل شود.