طبق گزارش رویترز به نقل از یک منبع آگاه، صادرات میعانات ایران در ژانویه حدود ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین میزان در پنج ماه گذشته می رسد.

به گزارش مرور نیوز، بارگیری میعانات ایران در ژانویه به حدود ۳۸۵ هزار بشکه در روز می رسد که کمتر از ۴۶۲ هزار بشکه در دسامبر است. صادرات نفت فوق سبک از رکورد ۵۶۰ هزار بشکه در روز در اکتبر که بدنبال رفع تحریمهای غربی علیه تهران حاصل شد، کاهش یافته است.

بر اساس گزارش رویترز، کاهش پیش بینی شده در صادرات ایران به دلیل کاهش قابل توجه خرید از سوی کره جنوبی است که در ژانویه ۱۱۱ هزار بشکه در روز از ایران وارد خواهد کرد که تقریبا نصف رقم واردات ۲۰۱ هزار بشکه در روز در دسامبر است. این کشور آسیایی خرید میعانات از قطر را افزایش داده است.

ایران و قطر بزرگترین صادرکنندگان میعانات در جهان هستند.

سال گذشته تقاضای قوی کره جنوبی کمک کرد صادرات نفت خام و میعانات ایران در سپتامبر به بالاترین سطح در پنج سال گذشته صعود کند. ایران با معافیت از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک که در نوامبر امضا شد، یک پیروزی چشمگیر برای خود رقم زد و معامله گران انتظار داشتند برای بازپس گرفتن سهم بازارش، اندکی تولید و صادرات را افزایش دهد.

تهران به فروش نفت از ذخایر فراساحلی اقدام کرده و بیش از ۱۳ میلیون بشکه نفت را که مدتها در نفتکشها نگهداری می کرد، فروخته است.

به گفته منابع آگاه، با کندی تقاضای خریداران آسیایی که رشد تقاضای اروپایی‌ها را جبران کرده است، صادرات نفت خام و میعانات ایران در دسامبر به حدود ۲.۳۴ میلیون بشکه در روز رسید که چهار درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش داشت.

هلند ماه گذشته حدود ۳۰ هزار بشکه در روز میعانات وارد کرد که نخستین خرید از ایران بدنبال لغو تحریمها بود. آمار مقدماتی نفتکشهای حامل نفت خام برای ژانویه هنوز موجود نیست.

صادرات نفت ایران به آسیا به دلیل کاهش خرید واردکنندگان بزرگ بجز هند، در دسامبر حدود ۱۸ درصد نسبت به نوامبر کاهش یافت و به ۱.۴۳ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در ۹ ماه اخیر بود.

صادرات به اروپا ۱۴ درصد نسبت به نوامبر افزایش یافت و به حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین از سطح مشاهده شده پیش از تشدید تحریمهای غربی در سال ۲۰۱۲ بود.

از نفت و میعانات که در دسامبر بارگیری شدند ۴۳۴ هزار بشکه در روز برای چین بود که ۲۶ درصد نسبت به نوامبر کاهش داشت. همچنین ۵۳۴ هزار بشکه در روز برای هند با چهار درصد افزایش، ۲۰۲ هزار بشکه در روز برای ژاپن با یک درصد کاهش و ۲۶۱ هزار بشکه در روز برای کره جنوبی با ۳۰ درصد کاهش بارگیری شد.