با توجه به اینکه گل و گیاه نقش بسزایی در زندگی روحی و روانی مردم دارد اما جایگاه آن در زندگی‌های ماشینی امروزه کشورمان خالی است و طی چند سال اخیر میزان مصرف سرانه گل و گیاه افزایش نیافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز ،اوضاع بازار گل و گلکاری در ایران علی رغم شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب بعد از ۷۵سال همچنان دچار گرفتاری ها و مشکلات عمیقی است که کوچکترین و پیش پا افتاده ترین آن نداشتن یک تشکل منسجم در این بازار است. از طرفی گرانی سوخت و نداشتن کود و سم های مورد نظر و متناسب با آسیب های خاص هر نوع گل و پرورش گل به شیوه سنتی، و از آن طرف کمبود امکانات مدرن و بذرهای وارداتی حمل و نقل و جابه جایی و محدودیت های گمرکی از مهمترین مشکلات این صنف محسوب می شود. با این همه روند شکل گیری و توسعه بازار گل در ایران روندی رو به جلو داشته است.

رئیس اتحادیه گل و گیاه تهران با بیان اینکه متوسط درآمد جهانی صادرات گل و گیاه حدود شصت میلیارد دلار در سال است گفت: تنها پنج میلیون دلار از صادرات نصیب کشورمان می شود. در حالی که کشورهایی مانند هندوستان و ترکیه به ترتیب ۵ و ۳میلیارد دلار از صادرات گل و گیاه درآمد ارزی دارند.

غلامحسین سلطان محمدی اظهار کرد: در ایران تنها ۷ هزار و ۶۰۰هکتار از زمین های کشور به تولید گل و گیاه اختصاص دارد که سالیانه ۳۶میلیون گل گلدانی و ۲۰۰میلیون درختچه زینتی تولید می شود این در حالی است که ایران از نظر تولید گل و گیاه کشور هفدهم دنیاست و از نظر صادرات این محصول در ردیف ۱۰۷ جهان قرار گرفته ایم.

به گفته این مسئول سرانه مصرف گل و گیاه در اروپا برای هر فرد سالانه 150 تا 200 شاخه گل است اما سرانه مصرف در کشور ما به 10 شاخه هم نمی‌رسد که از این تعداد پنج شاخه برای مراسم‌های ختم است. امروز بیشترین فروش و مصرف گل در مراسم‌های ختم است.

وی با بیان اینکه گل فروشی‌ها و عرضه کنندگان گل در 360 روز از سال ضرر می‌کنند تصریح کرد:مردم در کل سال فقط چند روز مناسبتی  گل می خرند از همین رو قیمت گل در مناسبت‌ها در بازار بیش از 2 برابر افزایش می یابد.

رئیس اتحادیه گل، گیاه، بذر و نهاده ایران در رابطه با واردات گل توضیح داد: واردات بی‌رویه انواع گل‌های شاخه‌بریده و قلمه گل به کشور، تولیدکنندگان این صنف را با مشکل مواجه کرده است در حالی که ایران پیش از این تولیدکننده انواع گل‌های شاخه‌بریده و قلمه گل بود که واردات بی‌رویه این اقلام کشاورزی، تولیدکنندگان زیادی را ورشکست و تولید تعدادی از انواع گل را با تعطیلی و رکود روبه‌رو کرد و هم‌اکنون برای تأمین این نوع گل‌ها وابسته به واردات شده‌ایم.

جلال عجایبی همچنین به وضعیت هزینه های بالای گلخانه ها اشاره کرد و گفت: تعدادی از تولیدکنندگان در گذشته برای مکانیزه کردن تولید گل و احداث واحدهای مدرن گلخانه‌ای اقدام کردند، اما با افزایش چند برابری قیمت حامل‌های انرژی و تعلق نگرفتن یارانه به بخش تولید کشاورزی و نیز نوسانات شدید ارزی آن ها در بازپرداخت وام‌های خود نیز دچار مشکل شده و اقدام به فروش و واگذاری واحدهای خود کرده‌اند.

به گزارش مرور نیوز ،پاکدشت در تولید گل شاخه بریده مقام نخست، دزفول مقام دوم  محلات و خمین رتبه سوم را دارد.

استان مازندران نیز در تولید گیاهان آپارتمانی رتبه نخست تولید کشور را دارد که محصولات آن به کشورهای حاشیه خزر صادر می‌شود.

همچنین استان تهران در تولید گیاهان فصلی و فضای سبز همچون بنفشه و همیشه بهار مقام نخست را دارد. بیشترین تولید گل مربوط به مریم و رز قرمز است که نیمه نخست سال از استان تهران و نیمه دوم سال از استان خوزستان برداشت و صادر می‌شود.

لازم به ذکر است؛ نیمی از سطح کشت و نیمی از میزان تولید گل و گیاه در کشور مختص استان تهران است و بیشترین گل و گیاه تولیدی در این استان مصرف می‌شود.

قیمت انواع گل و گیاه فصلی در بازار تهران عبارت از:

 هر شاخه آلستر مریا از 12000 تا 14000 تومان، انتوریوم از 30000 تا35000 تومان، رز ایرانی از 15000 تا 18000 تومان، رز خارجی از 3500 تا 4900 تومان، گلایل از 10000 تا 15000 تومان، لیلیوم اوریانتاال از 60000 تا 80000 تومان، بامبو بدون برگ از 50000 تا 60000 تومان، لیلیوم از 50000 تا 70000 تومان، میخک مینیاتوری از 20000 تا 30000 تومان است.

حال باید بینیم با نزدیک شدن به مناسبت های آخر سال تغییر قیمت ها در بازار گل چگونه خواهد بود.