نرخ ارز در ایران وابسته به سه عامل تورم، بهره بانکی ومیزان بی کاری است. زمانی که این سه عامل هر کدام بالاتر از میانگین جهانی باشند، ثابت نگه داشتن نرخ ارز تبعات مناسبی برای اقتصاد کشور به همراه ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرورنیوز، در روزهای گذشته مسئولان اقتصادی دولت تدبیر و امید به طرق مختلف به این مسئله اشاره کرده اند که نرخ ارز در کشور واقعی نیست و باید تک نرخی و واقعی شود. با استنباط از این صحبت ها متوجه می شویم که در آینده باید منتظر تک نرخی و واقعی شدن ارز باشیم. این سوال بوجود می آید که واقعی شدن قیمت ها تا چه اندازه در نرخ ارز تاثیر گذار است.

عموما دولت به علت پرداخت کردن یارانه نقدی وسیع به خانواده ها و وجود فرار مالیاتى گسترده همواره در تنگنا قرار می گیرد و این مسئله باعث می‌شود مشکلات عدیده‌ای را در اقتصاد کشور هم در ارتباط با تولید و هم در ارتباط با صادرات بوجود آید. در سال های قبل برای مقابله با کسری بودجه بوجود آمده دولت حجم ریال را بالا می برد ولى اجازه نمى داد قیمت ارز بالا رود و تمام منابع ارزى را با نرخ دولتى و آزاد ارزان تر از قیمت واقعی آن فروخته و ریال کمى بدست می آورد که به جبران کسرى بودجه خود نیز کمک شایانی نمی کرد و ناگزیر در زمان تحویل بودجه حجم ریال را بالا می برد که این امر به شدت تورم زاست و باعث این شد تا در این سال ها تورم کشور به صورت متمادی دو رقمی باشد.

ثابت نگه داشتن نرخ ارز، به چه علت؟

نرخ ارز در ایران وابسته به سه عامل تورم، بهره بانکی ومیزان بی کاری است. زمانی که این سه عامل هر کدام بالاتر از میانگین جهانی باشند، ثابت نگه داشتن نرخ ارز تبعات مناسبی برای اقتصاد کشور به همراه ندارد. پایین بودن دستورى قیمت ارز باعث رشد واردات و قاچاق در کشور شده و تولیدات داخلى و صادرات و اشتغال را کاهش مى دهد. همچنین هر چند سال یک بار به ناگهان قیمت ارز بالا می رود که این امر سبب می شود تا تورم همیشه در کشور بالا باشد و رکود گریبان اقتصاد کشور را بگیرد.

دولت یازدهم گویا قصد دارد خلاف حرکت دولت های پیشین حرکت کند. آن ها قصد دارند قیمت ارز را مثل بقیه کالاها، با توجه به حجم ریال بالا و یا پایین ببرند و با تغییر حجم ریال، قیمت ارز را ثابت نگه دارند، از طرفى به علت تغییر قیمت ارز و قرار گرفتن آن در جایگاه بالاتر از حال، واردات و قاچاق خود به خود کاهش می یابد. در این شرایط دولت نیز اگر نیاز فورى به تامین ریال داشته باشد، به علت بالا بودن قیمت ارز، با فروش کمى از آن، ریال زیادى را بدست می آورد که بدلیل عدم چاپ ریال اضافه تورم بوجود نخواهد آمد. البته در این حالت ارزش پول ملی به تدریج کاهش خواهد یافت زیرا تولید و صنعت در کشور قدرت چندانی ندارد لذا برای مقابله با کاهش ارزش پول ملی باید تولید به سرعت رشد یابد تا در آینده ارزش ریال در برابر دلار حفظ شود.