یک مقام مسئول از صادرات حدود ۱۷۰ هزار تن من اتیلن گلایکول (MEG) به عنوان یک محصول پتروشیمی ویژه به هند و چین از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

به گزارش مرورنیوز،به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، غلامرضا جوکار درباره آخرین وضعیت صادرات محصول پتروشیمیایی منو اتیلن گلایکول (MEG) ایران، گفت: واحد MEG مجتمع پتروشیمی مروارید از دی ماه سال گذشته در مدار تولید قرار گرفته است.

مدیرعامل پتروشیمی مروارید با اعلام اینکه مجموع تولید منو اتیلن گلایکول از دی ماه سال گذشته تا شهریور امسال ۲۳۰ هزار تن بوده است، تصریح کرد: از این میزان ۱۷۰ هزار تن تاکنون MEG به بازارهای خارجی از جمله کشورهای هند و چین صادر شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در طول ۶ ماهه نخست امسال  ۱۸۵ هزار تن منو اتیلن گلایکول (MEG) در پتروشیمی مروارید تولید شده است، اظهار داشت: از این میزان حدود  ۱۵ هزار تن از این محصول پتروشیمیایی در بازار داخلی کشور عرضه شده است.

وی با تاکید بر آمادگی افزایش ظرفیت تولید منو اتیلن گلایکول (MEG) تا سقف ۳۵۰ هزار تن در سال، بیان کرد: درصورت تامین خوراک لازم و نیاز بازار، ظرفیت تولید واحد منو اتیلن گلایکول (MEG) را می توان با هدف صادرات تا ۳۵۰ هزارتن در سال افزایش داد.

جوکار با یادآوری اینکه در حال حاضر هند و چین بازار های اصلی خارجی منو اتیلن گلایکول (MEG) تولیدی ایران هستند، تبیین کرد: در صورت قیمت مناسب بازارهای اروپایی، امکان صادرات این محصول پتروشیمی به کشورهای اروپایی وجود دارد و حتی برخی از بازارهای این کشورها را تسخیر خواهیم کرد.

این مقام مسئول با اشاره به درآمد حدود ۱۰۰ میلیون دلاری صادرات منو اتیلن گلایکول (MEG)، تاکید کرد: ارزآوری پیش بینی شده هنگامی که قیمت محصولات بالاتر بود، برای تولید سالانه ۵۵۰ هزارتن محصول، ۵۰۰ میلیون دلار بود.

وی در خصوص تامین خوراک مورد نیاز منو اتیلن گلایکول (MEG) پتروشیمی مروارید هم خاطرنشان کرد: خوراک اتیلن دریافتی این مجتمع پتروشیمی در عسلویه محدود بوده و درحالی که اتان دریافتی باید ساعتی ۸۴ تن باشد، امسال نتوانستیم بیش از ۶۵ تن در ساعت، اتان به عنوان خوراک دریافت کنیم.