مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت که بخش خصوصی در دولت تدبیر و امید 11 هزار و 500 میلیارد ریال در این بندر سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش مرور نیوز، علی خدمتگزار افزود : با این میزان سرمایه گذاری برای سه هزار نفر شغل ایجاد شده است.
وی ساخت 100 هزار تن انبار سیلو گندم ، کارخانه فولاد ، کارخانه کاغذسازی ، نصب تجهیزات تخلیه و بارگیری ، انبار ذخیره روغن خوراکی و 6 اسلکه را از مهم ترین طرح های اجرا شده از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی معرفی کرد.
خدمتگزار گفت که دولت یازدهم نیز برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در بندر امیرآباد افزون بر چهار هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کرد.
وی افزود : اعتبارات زیرساختی برای بندر از محل درآمدهای آن تامین و هزینه شده است.


امیرآباد ، پایلوت غلات وارداتی 
خدمتگزار همچنین گفت که بندرامیرآباد با داشتن 175 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی گندم به عنوان پایلوت غلات وارداتی انتخاب شد که از این بندر از طریق شبکه ریلی به سراسر کشور حمل می شود.
وی اضافه کرد : هم اکنون 50 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی جدید با سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر در دست اجراست .
او ظرفیت ذخیره سازی غلات در این بندر را در شرایط فعلی 175 هزار تن اعلام کرد و ادامه داد : بیشتر این ظرفیت در سال های اخیر ایجاد شده است.
خدمتگزار گفت که تا پایان سال جاری با ساخت 50 هزار تن ظرفیت جدید ، حجم ذخیره سازی غلات در بندر به حدود 225 هزار تن می رسد.
وی برنامه ظرفیت سازی برای سیلوی غلات را در بندرامیرآباد حدود 500 هزار تن اعلام کرد و افزود : با تحقق این برنامه ، سالانه حدود 6 میلیون تن گندم وارداتی می تواند در این انبارها ذخیره و برای تامین نیاز به سراسر کشور حمل شود.


شروع عملیات اجرایی اتصال اسکله رو رو ریلی پس از یک وقفه 10 ساله 
مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد به شروع عملیات اجرایی اتصال اسکله رو رو ریلی در دولت تدبیر و امید پس از یک وقفه 10 ساله اشاره کرد و گفت که برای اتصال اسکله رورو ریلی به شبکه ریلی سراسری حدود 200 میلیارد ریال اختصاص یافت.
وی افزود : طرح اتصال اسکله رورو به شبکه ریلی کشور حداکثر تا خرداد ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.
خدمتگزار گفت که بندرامیرآباد با اجرای این طرح نخستین بندر از هفت بندر کشور است که به شبکه ریلی متصل می شود .
وی مزیت اتصال اسکله رو رو به شبکه ریلی را شتاب بخشی در تخلیه و بارگیری، کاهش زمان بارگیری از 24 ساعت به سه ساعت و هزینه های جانبی دیگر اعلام کرد.
خدمتگزار گفت که در سال جاری 500 هزار تن انواع کالای غیرنفتی مازندران از بندرامیرآباد به کشورهای آسیای میانه و روسیه صادر شد.
وی حجم واردات کالا از کشورهای آسیای میانه و روسیه شامل فراورده های نفتی، چوب و غلات را حدود یک میلیون و 350 هزار تن اعلام کرد.
او اضافه کرد : در سال جاری حجم واردات 20 درصد و صادرات نیز حدود 30 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
خدمتگزار ارزش گذاری کالاهای وارداتی و صادراتی را مربوط به گمرک دانست و گفت که بندرآمیرآباد تنها کار نقل و انتقال کالا را بر عهده دارد و ارزش گذاری آن از سوی گمرک انجام می شود.
مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با اعلام این که ظرفیت اسمی بندر را در تخلیه و بارگیری حدود 7.5 میلیون تن است ، گفت که هم اکنون سه میلیون و 700 هزار تن آن محقق شده است.
به گفته وی تا سال 1407 ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر امیرآباد به 7.5 میلیون تن می رسد.
بندر امیرآباد در شمال شهرستان بهشهر در استان مازندران واقع است. 
ایجاد این منطقه در سه فاز با ۳۴ پست اسکله طراحی و اکنون فاز اول آن تکمیل شده ‌است. وسعت این منطقه ویژه یک هزار هکتار است و به شبکه ریلی ایران نیز پیوند دارد.