اواخر سال گذشته تاکنون دولت برخورد نسبتا مناسبی با محصولات و میوه‌های قاچاق داشته است، اما بعد از گذشت یکسال کماکان میوه های قاچاق در مغازه های سطح شهر دیده می شود این در حالی است که مسئولین خبر از نظارت ها و اندک شدن واردات میوه های خارجی را می دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز، با نزدیک شدن به آخرهای سال دوباره بازار خرید و فروش میوه های رنگارنگ  قاچاق به اوج خود می رسد و با خسارتی که به باغات شمال کشور وارد شد حرف‌هایی در زمینه واردات میوه  شب عید زده می‌شود. اما معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مشکلی در زمینه کمبود مرکبات برای شب عید نداریم گفت: با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز، سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌های مسئول در زمینه  قاچاق  میوه همکاری‌های بسیار خوبی داشتیم، ضمن اینکه از زمان ورود این دستگاه‌ها به مساله قاچاق میوه، این امر به طور محسوسی کنترل شده و کمتر شاهد حضور میوه‌های ممنوعه در بازار هستیم.

به گفته محمد علی طهماسبی کنترل قاچاق میوه به صورت مطلق اتفاق نیفتاده و ممکن است هر از گاهی شاهد حضور این محصولات در بازار باشیم؛ امیدوار هستیم سازمان مرکزی میادین میوه و تره‌بار در این زمینه ورود کند و مانع از توزیع آن ها در غرفه‌های خود شود.

مدیر میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران درباره نظارت میدان در بخش میوه های قاچاق اظهار کرد: به لحاظ قانونی در امور نظارت و کنترل، وظیفه‌ای بر عهده شهرداری تهران نیست و در مورد ورود میوه‌های قاچاق هم شهرداری وظیفه قانونی ندارد ولی با تعامل تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است.

به گفته محمدعلی میرزایی در 9 ماهه نخست امسال 18 هزار کیلوگرم میوه قاچاق از سطح میدان مرکزی جمع‌آوری توسط شده است.

از طرفی ستاد مبارزه با قاچاق طی 1 ماه گذشته ۲.۵ تن محموله سیب و پرتقال قاچاق که از امارات به هرمزگان وارد شده بود، کشف شد که این محموله در کانتینری جاسازی شده بود که حاوی محصولات وارداتی دیگر بود.

به گزارش مرور نیوز،تنوع‌طلبی برخی از شهرها برای مصرف میوه‌های خارج از فصل و لوکس، باعث شده میوه‌های قاچاق با  قیمت بسیار بالایی عرضه شود و قشر متوسط و ضعیف جامعه هیچ‌گاه نمی‌تواند این میوه‌ها را خریداری و مصرف کنند. گرچه از نظر میزان و حجم، میوه‌های قاچاق نسبت به دیگر محصولات سهم بسیار اندکی دارند، اما با توجه به مسائل بهداشتی، قرنطینه‌ای و ابعاد بیوتروریسمی که می‌تواند خسارات و زیان‌ جبران‌ناپذیری برای بخش اقتصادی و سلامت جامعه داشته باشد، نسبت به این مسئله حساسیت بالایی وجود دارد و با جدیت دنبال می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه موز جز میوه های قاچاق محسوب نمی شود افزود:موز و آناناس و انبه و نارگیل جزوه میوه های قاچاق نیستند و ورود آن به کشور بلامانع است.

حسین مهاجران با بیان اینکه هم متقاضی میوه های قاچاق و هم مصرف کننده آن کم شده است عنوان کرد:ورود میوه های قاچاق به کشور بسیار اندک شده و چون میوه های تولید داخلی قیمت اش  بسیار کاهش یافته است مردم تمایل بیشتری به مصرف میوه های ایرانی پیدا کردند در نتیجه استقبالی برای مصرف میوه های قاچاق در کشور بسیار اندک شده است .

وی با اشاره به اینکه کیفیت میوه های ایرانی بالاتر از میوه های خارجی است، گفت:به طور مثال پرتقال جیرفت در مقایسه با پرتقال مصری در یک رده قرار نمی گیرند، پرتقال های قاچاقی که از خارج به ایران می آیند برای برداشت های سال گذشته هستند و نصف آن ها خشک با قیمتی کیلویی 15 هزار تومان هستند و مصرف کننده ترجیح می دهد که پرتقال تولید داخل را بخرد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی ادامه داد: توزیع میوه های قاچاق به شدت کاهش یافته اما هنوز در بازار وجود دارند و ما می بیینیم همچنان میوه های قاچاق به کشور می آیند و در حاشیه های استان تهران دپو و خارج از میدان تره بار تهران توزیع  و پخش می شوند اما نظارت ها در میدان تره بار تهران همچنان ادامه دارد و کشفیات بالاست.

مهاجران اظهار کرد: در حال حاضر هر کدام از وانت هایی که از میدان تره بار یا ازبیرون میدان مرکزی خارج می شود 5 کارتون میوه وارداتی قاچاق را به سطح شهر می برد و هر مغازه روزی یک کارتون میوه قاچاق را می فروشد.

وی با اشاره به اینکه نارنگی پاکستانی قاچاق به تازگی به کشور آمده است، افزود:قیمت نارنگی با تمام هزینه های  سربار آن 1500 تومان می شود که در خرده فروشی ها کیلویی 7 هزار تومان بفروش می رسد.

به گفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی 10 نوع میوه قاچاق به کشور وارد می شود و قیمت آنها عبارت اند از: شبرنگ از آفریقا 25 تا 30 هزار تومان، شاه بلوط از ترکیه 15 هزار تومان، هر عدد آووکادو 13هزار تومان ،سیب آمریکایی که از دبی می آید 25 هزار تومان، سیب فرانسویی 16 هزار تومان، لیموترش از ویتنام 8 هزار تومان و آلو سیاه از ترکیه 7 هزار تومان می باشد.

شایان ذکر است تا 1 ماه گذشته بالغ بر ۱۵۰۰ تن محموله‌های مختلف میوه‌ای قاچاق کشف گردید که ارزشی بیش از ۱۱۳ میلیارد ریال داشته است.