مدیرعامل شرکتهای خودروسازی نیسان موتور و رنو اعلام کرده است تولید کارخانه‌های آمریکایی این دو شرکت در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ احتمالا افزایش خواهد یافت.

به گزارش مرور نیوز، کارلوس گون گفت: اگر دولت آمریکا به ما بگوید خودروهایی که در این کشور به فروش می رسانید باید تولید داخل باشد، ما چنین کاری خواهیم کرد.

اظهارات گون همزمان با مراسم تحلیف دونالد ترامپ صورت گرفت که اخیرا خودروسازان را برای افزایش تولید و سرمایه گذاران در آمریکا تحت فشار قرار داده است. ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی وعده داد شرکتها را برای افزایش سرمایه گذاری در مشاغل صنعتی تحت فشار قرار خواهد داد و پس از پیروزی در انتخابات هم توجه خاصی به صنعت خودرو داشته است.

جنرال موتورز، فورد موتور و فیات کرایسلر اتوموبیل از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر، سرمایه گذاری جدید در این کشور را اعلام کرده اند. خودروسازان خارجی هم تصمیمهای مشابهی را اعلام کرده اند.

هیوندای موتور و شرکت تابعه‌اش کیا موتورز هفته گذشته اعلام کردند بیش از سه میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری خواهند کرد. پیش از آن تویوتا موتور برنامه‌هایش برای سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلار در آمریکا ظرف پنج سال آینده را مورد تاکید قرار داده بود.

رنو و نیسان هدف انتقاد مستقیم ترامپ قرار نگرفته اند اما کارلوس گون گفته است می خواهد زودتر واکنش نشان داده و رقابتی بماند.

مدیرعامل شرکتهای نیسان و رنو گفت: این دو شرکت در برابر تغییرات در سیاست تجاری آمریکا به خصوص توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی، انعطاف پذیر خواهند بود.

نیسان چهار کارخانه در آمریکا و ۲۲ هزار کارمند در این کشور دارد. این شرکت همچنین حدود یک میلیون خودرو در مکزیک در سال ۲۰۱۵ تولید کرد و حدود نیمی از خودروهای تولید شده را به آمریکا صادر کرد.

کارلوس گون همچنین برنامه‌های نیسان برای سرمایه گذاری در کارخانه ساندرلند در شمال انگلیس را با وجود ابهام نسبت به روند جدایی این کشور از اتحادیه اروپا مورد تاکید قرار داد. کارخانه نیسان بزرگترین کارخانه خودروسازی انگلیس به شمار می رود که در حدود یک سوم از تولید این کشور سهم داشته است.