محمدی، معاون صنعتی در همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران گفت: 70 درصد صادرات غیرنفتی مربوط به ٥٠٠ شرکت برتر است. تعداد شرکت ها برتر نشان دهنده سهم ناخالص شرکت ها از تولید ناخالص جهانی است. ایران جز ده کشور برتر دارای منابع طبیعی شناخته شده است.

به گزارش مرور نیوز، محمدی، معاون مدیریت صنعتی در همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران در ابتدا با تشکر از مدیران حاضر در مراسم و با یادآوری آنکه «رفتار متعهدانه آتش نشانان الگو باشد برای ما» در حوادث تلخ اخیر گفت: در ١٩ مین سالگرد رتبه بندی حیات اقتصادی جامعه در دستان شماست. امسال شاخص بهره وری به رتبه بندی اضافه شد و با کمک شرکت ها توانستیم اضافه کنیم و ٣٣ شاخص برای رتبه بندی استفاده شد.

وی ادامه داد: 70 درصد صادرات غیرنفتی مربوط به ٥٠٠ شرکت برتر است. تعداد شرکت ها برتر نشان دهنده سهم ناخالص شرکت ها از تولید ناخالص جهانی است. ایران جز ده کشور برتر دارای منابع طبیعی شناخته شده است. ١٥/٣ ٪‏ از گاز و ٩ ٪‏ از نفت دنیا سهم ایران است. در حال حاضر جایگاه ایران در جی دی پی جهانی جایگاه مناسبی نیست. ایران در جایگاه ١٩ اقتصاد دنیا قرار دارد.

محمدی در ادامه گفت: اقتصاد آسیا به ویژه شرق آسیا نرخ رشد بسیار مناسبی را تجربه کرده است. به طور متوسط 6 تا 5/6 ٪‏ بوده است. اگر جامعه ای به سمت نگاه بهره ورانه داشته باشد می تواند به جایگاه بالای اقتصاد دنیا برسد. سهم ما از قروت جهانی یک دهم درصد است کره ای ها ١/١ دهم درصد آلمان ها ٥/٧ درصد و حتی هند ٠.٩ درصد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ما در تولید درویشی می کنیم و در مصرف پادشاهی می کنیم. این در موارد دیگری نیز است. در حوزه اب از بارش های سالانه ٢٨٠ هزار متر مکعب ان تبخیر شده است. رئیس کانون سنگ ایران گفته بود اگر فراوری سنگ را ایجاد کنیم ٦ برایر ارزش افزوده ایجاد می کنیم.

معاون مدیریت صنعتی گفت: ما از معدود کشور هایی هستیم که خرما تولید می کنیم و از تولیدات داخل تقریبا ١٠ درصد ان را صادر می کنیم. در محصول زعفران در هر هکتار ٥ کیلو دعفران تولید می شود. سهم ما از صادرات زعفران کمتر از یک میلیارد دلار است. مشکل ما کجاست. تفکر درستی است که لوکوموتیو اقتصاد را باید به جلو ببرد. در کشور های دنیا ٤٩ درصد رشد اقتصادی از بهره وری ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بررسی های انجام شده نشان می دهد کشورهای لاتین ٢٩ شرق اسیا ٣٢ و پیشرفته بالای ٥٠ درصد رشد اقتصادی ز طریق بهره وری بوده و ایران ٢ درصد بوده است. بیشترین رشد اقتصادی ٦٨ تا ٧٢ و دولت اقای هاشمی بوده است. سهم بهره وری در رشد اقتصادی نشان دهنده ی پیشرفت یک کشور است.

محمدی در این نشست اضافه کرد: ٧٠ درصد رشد اقتصادی ما فروش منابع بوده است. ژاپن ٧٥ درصد رشد اقتصادی از طریق اقتصاد مبتنی بر دانش بوده است. هدف گذاری ما در برنامه ششم ٨ درصد رشد اقتصادی است. برای این مهم هر سال ٦٨٠ هزار میلیارد تومان پول می خواهیم و فروش منابع ٢٠ درصد ان را می تواند تعیین کند و مابقی ان باید جذب شود.

وی در پایان افزود: بنگاه های اقتصادی هستند که اقتصاد یک جامعه را فعال می کنند. باید نیروی انسانی توسعه بیابد تا سازمان توسعه یابد و این چرخه می تواند هم افزایی ایجاد کند. ما امروز در دنیایی نسبی زندگی می کنیم ولی ما دنبال قطعیت هستیم، بهره وری یعنی انجام درست کار درست به طور مستمر، لزوما کار درست دیروز مار درست امروز نیست. عقلانیت دارای شرایط زمانی و مکانی است. مسائل امروز ما به دلیل پارادایم های دیروز ما است.

 

امروز بزرگترین مشکل ما در کشور  اقتصاد است و فقط باور کنیم که می توانیم

دکتر معظمی معاون وزیر صنعت گفت: این رتبه بندی بیانگر حال بد اقتصاد ماست. باید چه کاری انجام دهیم تا بنگاه های ما در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

بانک ملی به عنوان اولین شرکت ١١ میلیارد دلار فروش داشته است. والمارت ٤٨٦ میلیارد دلار است.

مجموع فروش ١٠٠ شرکت اول حدود ١٨٠ میلیارد دلار است و فقط فروش شرکت والمارت ٤٨٦ میلیارد دلار است.

صد شرکت اول نسبت به شرکت ها بعدی مشخص می کند شرکت های دیگر در این موارد جایگاهی ندارند.

امروز در سازمان های ما قدرت تصمیم گیری و شجاعت از مدیران گرفته شده است و این افت سنگینی است.

در برجام بسیاری از فاکتور ها محدودیتش از بن نرفته است بنابراین در این شرایط ما نیازمند مدیران شجاع تصمیم گیر و قاطع هستیم.

ما امروز در سازمان ها دارایی های نا مشهود را تا ٨٠ درصد می بینند اما این موارد در این محاسبات دیده نمی شود

همان طور که رهبری سیاست ها وا ابلاغ کرده اند باید ما هم به عنوان مدیران در همان راستا حرکت کنیم. فاصله ی ما با انچه که قرار بود باشد بسیار زیاد است. رشد ٨ درصد برنامه ٤ و ٥ مشخص شده بود اتفاق نیفتاده و بطور میانگین ٢/٥ درصد می باشد.

حتما بنگاه ها ما باید در بازار جهانی حضور پیدا کنند. 

وی در ادامه با انتقاد پنهان از تولیدات خودرو گفت: در ترکیه خدمات و سرویس است و ما بیشتر تجهیزات محور هستیم.

و برای حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی باید به سمت دانش محور شدن برویم.

در هر بخشی که فعالیت می کنید سعی کنید دارای یک پارتنر بین المللی باشید و سازمان های خود را چابک و چالاک نمایید. دوره بروکرات بودن سپری شده و برای بهره وری باید به سمت چابکی رفت و از ملزومات بنگاه هایی هست که در کلاس جهانی می خواهند رقابت کنند. شما باید مزیت رقابتی خود را شناسایی کنید و بهبود دهید.