عبدالناصر همتی گفت:بیمه آتش سوزی اختیاری است و نمی توان آن را برای مردم اجباری کرد و باید از زاویه مسولیت به موضوع آتش سوزی نگاه کنیم، می توان این تعهد را برای مردم ایجاد کرد، اما تا زمانی که قانونی نشود نمی توان مردم را به اجبار وادار کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز، رییس کل بیمه مرکزی درباره حوزه صنعت بیمه گفت: راه اندازی سامانه سنهاب یکی از تحولات بزرگ در صنعت بیمه است که امیدواریم با تکمیل بخش های باقیمانده، تقویت، تکمیل و توسعه سامانه یاد شده یک سیستم کامل و به روز در زمینه کنترل و هدایت صنعت بیمه داشته باشیم.

وی با بیان ظالمانه بودن تحریم ها افزود: صنعت بیمه یکی از صنایعی بود که به واسطه تحریم ها متاثر شد اما با تمهیدات بیمه مرکزی توانایی این صنعت تقویت شد و توانست با ابتکار، بر مشکلات غلبه کند.

وی در ادامه بیان داشت: بیمه مرکزی بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی با ایجاد حساب ویژه اتکایی توانست ظرفیت مشترک بازار را افزایش دهد.

به گفته این مسئول صنعت بیمه در این دوران توانست با حمایت مسوولان اعتماد سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را بیش از پیش جلب کند.

وی با اشاره به دوران پس از برجام بیان کرد: دیدارهای دو جانبه با سران شرکت های بیمه خارجی از جمله بهبود صنعت بیمه پس از برجام بوده است.

عبدالناصر همتی با اشاره به این که می توانیم پوشش بیمه آتش سوزی را از طریق مدیریت مجتمع صادر کنیم، افزود: بیمه آتش سوزی اختیاری است و نمی توان آن را برای مردم اجباری کرد اما مجتمع های بزرگ می توانند بیمه را متعهدانه انجام دهند، زیرا خسارت به یک واحد به دیگر واحدها نیز وارد می شود.

رییس کل بیمه مرکزی افزود: اگر از زاویه مسوولیت به موضوع آتش سوزی نگاه کنیم، می توان این تعهد را برای مردم ایجاد کرد، اما تا زمانی که قانونی نشود نمی توان مردم را به اجبار وادار کرد.

همتی تاکید کرد: باید بیمه مسولیت در شورای شهر و به صورت قانون کلی تصویب شود اما بیمه به تنهایی نمی تواند آن را اجبار کند.

رییس کل بیمه مرکزی یادآور شد: حادثه آتش سوزی در مرکز تجاری پلاسکو سبب شده است تعداد مراجعه کنندگان به شرکت های بیمه برای بیمه آتش سوزی در روزهای اخیر افزایش یابد.

همتی درباره فروش بیمه های اجباری از سوی خودروسازان عنوان کرد: خودروسازان در گذشته شرکت های بیمه را مکلف می کردند تا ۱۷.۵ درصد از حق بیمه ای که بابت فروش خودروها با بیمه اجباری از مردم دریافت می کردند را به حساب خودروسازان واریز کنند که از ابتدای امسال ما جلوی این فرآیند را گرفتیم و به خودروسازان تاکید کردیم که این روش را متوقف کرده و به شرکت های بیمه نیز هشدار دادیم تا با این روش ادامه فعالیت ندهند.

وی تصریح کرد: متاسفانه زورمان به شرکت های خودروساز نمی رسد در حالی که اعتقاد ما بر این است که اگر قرار است مردم تخفیفی بر روی خرید بیمه نامه نقدی در هنگام خرید خودرو داشته باشند، یا اینکه وجه بیمه را به صورت اقساط بپردازند این کار به صورت مستقیم صورت گیرد و شرکت های خودروساز نفع آن را نبرند.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه د اد: تمام اینها در شرایط است که خودروسازان مبالغ شرکت های بیمه را با تاخیر دو تا سه ماهه و حتی به صورت قسطی پرداخت می کنند که این امر هم منجر به نفع آنها و عدم انتفاع خریداران خودرو می شود.

وی با بیان اینکه البته بیمه مرکزی زورش به خودروسازان می رسد اما به افرادی که واسطه بین خودروسازان و شرکت های بیمه هستند در این خصوص نرسیده، خاطرنشان کرد: اگر خودروسازان سخن از این می گویند که بدون بیمه خودروها شماره گذاری نمی‌شود ما بیمه نامه ای خاص و یک هفته ای برای آنها طراحی خواهیم کرد تا فروش خودرو صفر کیلومتر فقط با این بیمه نامه یک هفته ای صورت گیرد و پس از اتمام آن خریدار مکلف باشد به انتخاب خود خودرو را بیمه نماید.

رئیس کل بیمه مرکزی درخصوص حذف مالیات ارزش افزوده از صنعت بیمه گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از صنعتی که قرار است توسعه پیدا کند و یک امر اجتماعی است نقض غرض خواهد بود.

وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد در صدد حذف مالیات ارزش افزوده برای صنعت بیمه بوده و در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاحات لازم صورت گرفته است، گفت: از نمایندگان مجلس استدعای همکاری داریم و اگر این اصلاحیه تصویب شود حق بیمه در صنعت 9 درصد ارزان خواهد شد.