معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: یک درصد درآمد وزارت نیرو صرف طرح های تحقیقاتی در صنعت آب و برق می شود.

به گزارش مرور نیوز، "علی اکبر مهاجری" در سومین همایش ارتباط صنعت برق با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در سالن همایش های خلیج فارس پژوهشگاه نیرو با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر بودجه تحقیقات برای تمام سازمان ها و وزارتخانه ها گفت: وزارت نیرو به تمام شرکت های زیر مجموعه خود ابلاغ کرده تا یک درصد درآمد شرکت خود را در بخش تحقیقات هزینه کنند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اینکه اگر تجهیزات خارجی خریداری می شود به همراه فناوری آن باشد تا در آینده خودمان بتوانیم آن محصول را تولید کنیم، افزود: پژوهش و فناوری موجب افزایش رقابت در بازار، کاهش هزینه، افزایش درآمد، افزایش سرعت کار، عامل ایجاد خود اتکایی و استقلال کشور خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در خصوص سیاست های کلی علم و فناوری (ابلاغی از سوی رهبر انقلاب) گفت: تهیه سند چشم انداز بخش آموزش ، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو برای افق سال 1404 تدوین شده است.

علی اکبر مهاجری از تثبیت نظام تحقیقات به عنوان مهم ترین اتفاقات انجام شده در دولت یازدهم یاد کرد و در ادامه گفت: پژوهشگاه نیرو در طرح های تحقیقاتی جایگاه خود را پیدا کرده و منابع آب نیز بایستی مراکز توسعه فناوری بخش آب کشور را توسعه دهد.

وی ادامه داد: تعیین چالش ها و مشکلات کلیدی، ‌تعیین راهکارهای پژوهشی برای رفع چالش ها و مشکلات، اولویت بندی اجرای راهکارهای تعیین شده، تعریف و اجرای طرح ها بر مبنای اولویت بندی، مدیریت و راهبری پروژه ها و بکارگیری نتایج پروژه های تحقیقاتی بخشی از فرآیند تعیین اولویت های تحقیقاتی وزارت نیرو در سطوح مختلف ( شرکت، ملی، بخش) با رویکرد نگاه به آینده در شناخت مشکلات و راه حل ها است.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو در خصوص اعتبارات تحقیقاتی و اعتبارات تکلیفی ماده 56 قانون الحاق مربوط به مقررات مالی دولت در سال 94 گفت: میزان بودجه وزارت نیرو برای اینکار تقریبا 2.5 میلیارد ریال بوده ولی عملا 23 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر بیشتر شرکت های دانش بنیان با دانشگاه های نام آور همکاری دارند افزود: پژوهشگاه نیرو باید حدود 2 تا 3 هزار محقق را بکار گیری کند.

مهاجری با بیان اینکه در کشور نیروی انسانی کارآمد زیاد داریم که با کمک آنها می توان در زمینه فناوری کارهای بهتری را شکل داد افزود: در آینده مشکل ما سرمایه نخواهد بود بلکه مشکل اصلی ما ساختار ها است که باید به پروژه ها شکل دهد.

وی ادامه داد: باید شرکت های دانش بنیان شکل بگیرد، حمایت از بخش عرضه و تقاضا شکل بگیرد، پیوند شرکت های دانش بنیان با دانشگاه های بزرگ تقویت شود، ‌نظام های تامین مالی چهار چوب مشخصی داشته باشد تا بتوانیم دارای یک صنعت و فناوری مناسب باشیم.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو ادامه داد: وزارت نیرو برای پیشرفت بیشتر در خدمات رسانی به مردم کشورمان، تفاهم نامه های علمی و پژوهشی را در زمینه های مختلف صنعت آب و برق، با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و بنیاد ملی نخبگان منعقد کرده است.