طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه‌ گازسوز امروز بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و اتحادیه تعاونی تاکسیرانی سراسر کشور منعقد خواهد شد که اجرا و بازپرداخت این طرح تا سال 1402 بوده و کاهش بیش از 3200 میلیون لیتر بنزین را به همراه خواهد داشت.

به گزارش مرور نیوز، طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا در راستای تحقق سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور با هدف کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های زیست‌ محیطی از طریق جایگزینی تاکسی/ ون پایه‌گازسوز با تاکسی/ ون فرسوده، متنوع‌سازی سبد سوخت در بخش حمل‌ونقل عمومی و ارتقاء راندگان پیمایش تاکسی/ ون در شورای اقتصاد مصوب شده است.

از دیگر مزایای این طرح دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت با استفاده از جایگزینی خودروی فرسوده با رعایت قانون حداکثر از توان تولید و خدمات داخلی، افزایش ایمنی و توانمندی صادرات سوخت است.

براساس این گزارش، اجرای طرح مذکور با اعلام متقاضی (سازمان شهرداری‌ها، اتحادیه تعاون تاکسیرانی سراسر کشور و اتحادیه تاکسیرانی شهری) و تایید شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و وزارت نفت، در سررسیدها از سوی شرکت ملی نفت تا سقف مبلغ 635 میلیون دلار از محل منابع صادرات سوخت صرفه‌جویی شده بازپرداخت خواهد شد.

اجرا و بازپرداخت این طرح تا سال 1402 بوده که کاهش بیش از 3200 میلیون لیتر بنزین و 1.54 میلیون تن معادن دی‌اکسید کربن را به همراه خواهد داشت. کلیه مراحل اجرایی و ثبت‌نام سهامداران تا پایش میزان صرفه‌جویی محقق شده و محاسبه میزان بازپرداخت‌ها به صورت سیستماتیک بوده که زیرساخت‌های مورد نیاز و سامانه مربوطه توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت طراحی شده و آماده بهره‌برداری است.

ارزش صرفه‌جویی محقق شده براساس قیمت متوسط نفت خام صادراتی در زمان بازپرداخت در مقاطع زمانی سه ماهه توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت محاسبه و پرداخت می‌شود. مکانیزم محاسبه بازپرداخت طرح به سرمایه‌گذاران در سقف‌های معین متناسب با پیمایش هر دستگاه خودروی جایگزین حداکثر تا سقف مبلغ کل سرمایه‌گذاری‌ بوده و واحد بازپرداخت به ازای تحقق هر کیلومتر پیمایش1.1 سنت دلار برای هر دستگاه تاکسی (تا سقف 3780 دلار به ازای هر تاکسی طی پنج سال) و 1.55 سنت دلار برای هر دستگاه ون جایگزین (تا سقف 7810 دلار برای هر دستگاه ون طی هفت سال) در نظر گرفته می‌شود.

براساس این گزارش هم‌اکنون جهت عملیاتی کردن فاز اول این طرح قرارداد پرداخت یارانه صرفه‌جویی سوخت به تعداد 10 هزار دستگاه خودروی فرسوده (شامل 2000 تاکسی پایه‌گازسوز و 8000 دستگاه ون پایه‌گازسوز) بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و اتحادیه تعاونی‌های تاکسیرانی سراسر کشور منعقد می‌شود.