مهدی خلج از آخرین آمار تلفات بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مرور نیوز، رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تا امروز حدود ۶ میلیون قطعه طیور بر اثر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلف شدند، گفت: این آمار در حالی است که سالانه  در کشورمان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی و پرورش مرغ در کشور انجام می‌شود.

مهدی خلج  توضیح داد: استان تهران بیشترین تلفات را از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان داشته است و با توجه به اینکه پیرامون کانون های آلوده قرار دارد تخلیه طیور سالم در برخی مناطق نیز انجام شد تا ویروس فرصت کمتری برای نشر پیدا کند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ تخمگذار وجود داشته است و تنها یک تا دو واحد مرغ گوشتی درگیر این بیماری شده‌اند.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور ویروس تحت تیپی (H5N8) که  کشور ما با آن درگیر شده، آسیب‌رسان‌ترین ویروسی است که تاکنون در عرصه پرندگان شیوع یافته و این ویروس ۱۰۰ درصد کشورهای اروپایی را درگیر کرده و حتی بلژیک که به این ویروس آلوده نشده بود هفته گذشته آلودگی خود را به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام کرد.

خلج  افزود: تاکنون این بیماری در ۱۴ تا ۱۵ استان کشور گزارش شده است و در ۷ تا ۸ استان در کشورحدود یک ماه است که موردی از بیماری گزارش نشده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین به بیماری لک سفید میگو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 7 هزار و 600 هکتار مزرعه تحت پوشش پرورش میگو قرار دارد و برای پیشگیری از بیماری لکه سفید 13 هزار و 421 مورد آزمایش برای بیماری‌های ویروسی انجام داده‌ایم که درنهایت از 202 مزرعه آلوده در سال 94 اکنون تنها 36 مورد مزرعه آلوده به لکه سفید مشاهده شده است و مادامی که استخرهای پرورش‌مان را بازسازی نکنیم و ضریب مکانیزاسیون را در پرورش ماهی و میگو  افزایش ندهیم، نمی‌توانیم به جایی برسیم.

وی درمورد طرح پایش ماهی قزال‌آلا هم به نمونه‌گیری از 903 مرکز پرورش این نوع ماهی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: 24 مورد آلاینده را در کشور مورد آزمایش قرار داده‌ایم که در مورد انواع داروها، سموم و فلزات سنگین نتیجه آزمایش منفی بوده است.

خلج به مزارع پرورش ماهی که برای از بین بردن قارچ و انگل‌ها در محیط خارجی پرورش ماهی از مالاشیت‌گرین استفاده می‌کنند هشدار داد و گفت: این ماده رنگی غیرمجاز است و سازمان دامپزشکی ماده جایگزین آن را معرفی کرده است و هر مزرعه‌ای که از این ماده استفاده کند معدوم خواهد شد.

به گفته خلج در همین زمینه 16 مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا در یک استان به دلیل استفاده از مالاشیت گرین امسال معدوم شده‌اند.

خلج با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال ۱۷ هزار و ۱۵۳ مجوز بهداشتی صادرات برای ۶۹ کالا صادر شده است، گفت: ۲۵ هزار و ۴۰۰ تن گوشت مرغ، ۴۳ هزار تن تخم مرغ و ۷۹ هزار تن فرآورده های شیلاتی طی این مدت از کشور صادر شده که حدود ۱۴ هزار تن از فرآورده های شیلاتی میگو بوده بنابراین ما در زمینه صادرات میگو در سال جاری وضعیت بسیار خوبی داشته ایم.

به گفته این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور در ۱۰ ماهه سال ۹۵، ۵ هزار و ۲۶۶ مجوز بهداشتی برای واردات صادر شده است.