وزیر راه و شهرسازی در بازدید از نمایشگاه «هنر متعالی» اظهار کرد: برای معناآفرینی و روح‌بخشی به اداره‌ها، خریدن آثار هنری اصیل ایرانی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی لازم و ضروری است.

به گزارش مرور نیوز، عباس آخوندی که به نمایندگی از طرف دولت در مراسم افتتاحیه رسمی نمایشگاه «هنر متعالی» حضور یافته بود، از آثار استادان برجسته هنرهای سنتی ایران دیدن کرد.

او پس از دیدن آثار این نمایشگاه گفت: هیچ‌چیز آرامش‌بخش‌تر از دیدن آثار هنری نیست. برترین و والاترین موجود و مخلوق خداوند، کلمه است و آنچه از انسان باقی می‌ماند، کلمه خواهد بود. خوشنویسان افرادی هستند که جایگاه کلمه را درک کرده‌اند و آن را گرامی می‌دارند. خوشنویسی از تمام معنای خلقت پرده برمی‌دارد و آن را به بهترین نحو به تصویر می‌کشد و ماندگار می‌کند. در اصل، خوشنویسی از کلام و کلمه به‌نحوی شایسته مراقبت می‌کند، پس پرداختن به این هنر ذاتا کار بسیار ارجمندی است.

آخوندی با اشاره به جایگاه کلمه در تمدن‌های کُهن، تاکید کرد: ما در پهنه تمدنی ایران شهری که از نظر تاریخی دارای قدمت بسیاری است و از نظر جغرافیایی هم پهنه گسترده‌ای را شامل می‌شود، به وضوح می‌بینیم که کلمه و هنرهای مبتنی بر آن نقطه کانونی و محل توجه این تمدن است. پس باید به‌صورت مداوم در این عرصه اندیشه کنیم تا عمق آن را فهم کرده و از سوی دیگر نیز آن را با دنیای معاصر امروز هماهنگ کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی از صحبت‌هایش به لزوم خریدن آثار هنری اشاره کرد و گفت: در روزگار کنونی متاسفانه دستگاه‌ها و موسسه‌های اداری ما از روح، معنا و مفهوم تهی شده‌اند و نوعی مدرنیته تهی و بی معنی بودن بر آن‌ها حاکم شده است. در این شرایط، داشتن آثار هنری اصیل ایرانی که اصالت وجودی و عمق فرهنگ ایرانی را مدام بر ما یادآوری کند، لازم و ضروری است.

او همچنین بیان کرد: از نظر قانونی با توجه به ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده در قوانین و مقررات، دستگاه‌های دولتی اجازه دارند بخشی از بودجه خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهند، اما متاسفانه از این موضوع غفلت شده و این حوزه دچار بی‌توجهی شده و در دستور کار قرار نگرفته است. چنانچه به این موضوع توجه شود و خرید آثار هنری در دستور کار مدیران دستگاه‌های دولتی قرار گیرد، با توجه به ظرفیت قانونی موجود خرید آثار هنری به آسانی انجام می‌شود.

آخوندی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی کنیم تا هنر را به متن جامعه و درون مردم ببریم. در حال حاضر پرداختن به مقوله فرهنگ و هنر دغدغه قشری محدود و خاص در بخش کوچکی از جامعه است و این موضوع باید به کل جامعه تسری پیدا کند. یکی از راهکارهای موجود برای ارائه عمومی و گسترش دسترسی عموم به هنر استفاده از رسانه‌های نوین و جدید است.

در نمایشگاه «هنر متعالی» آثاری از نصرالله افجه‌ای، غلامحسین امیرخانی، محمدجلیل رسولی، عبدالصمد حاج صمدی، یدالله کابلی خوانساری، محمدباقر آقامیری، مجتبی ملک‌زاده، حمید ملکیان، حمید عجمی، سلیمان سعیدآبادی، امیر طهماسبی، مسعود فاضلی مقدم و نوشین نظری به‌نمایش درآمده است.

این استادان آثار خود را در رشته‌های خوشنویسی به شیوه‌ی نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، رقاع و معلی، نگارگری، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر، جلدسازی سنتی و نقاشی خط ارائه داده‌اند.

نمایشگاه «هنر متعالی» ۱۵ بهمن‌ماه گشایش یافت و علاقه‌مندان به هنرهای سنتی می‌توانند برای دیدن آثار این نمایشگاه به گالری دیپلماتیک موسسه فرهنگی اکو به نشانی تهران، اقدسیه، خیابان موحد دانش، خیابان نیلوفر، پلاک ۳ مراجعه کنند. این نمایشگاه تا ۲۲ بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۹ برپاست.