طلای جهانی تحت تاثیر ابهامات سیاسی و اقتصادی در اروپا و آمریکا که تقاضا برای خرید این فلز به عنوان دارایی امن را تقویت کرده است، روز چهارشنبه نزدیک به بالاترین قیمت سه ماه گذشته ایستاد.

به گزارش مرور نیوز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۲۳۴.۲۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه تا رکورد ۱۲۳۵.۷۸ دلار صعود کرده بود.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل تغییر چندانی نداشت و در ۱۲۳۶.۳۰ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه ۴ دلار افزایش یافت و در ۱۲۳۶.۱۰ دلار بسته شد.

به گفته جیانگ شو، تحلیلگر ارشد در گروه شاندونگ گولد، بزرگترین عامل تاثیرگذار بر رشد اخیر قیمت طلا، این حقیقت است که بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیر خود نرخهای بهره را افزایش نداد. همچنین ابهامات حاصل از عملکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و دلار ضعیف‌تر هم در این روند تاثیر داشته است.

وی پیش بینی کرد قیمت طلا تا اواسط فوریه تحت تاثیر ابهامات در آمریکا و اروپا افزایش خواهد یافت اما زمانی که آمار شاخص قیمت مصرف کننده ژانویه منتشر شود، به بازار ایده روشنی درباره احتمال افزایش نرخهای بهره در مارس خواهد داد.

بر اساس گزارش رویترز، جنجال بر سر فرمان ممنوعیت سفر موقت ترامپ برای شهروندان هفت کشور مسلمان بزرگ، اخیرا تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن را تقویت کرده است در حالیکه ابهام سیاسی در اروپا در بحبوحه انتخاباتهای این منطقه، از دلار پشتیبانی کرده است.

گزارش نیم سالانه جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا درباره سیاست پولی و اقتصاد قرار است ۱۴ فوریه به کمیته بانکی سنا تسلیم شود.

طلا به افزایش نرخهای بهره بسیار حساس است زیرا هزینه نگهداری این فلز را که بازدهی ندارد افزایش می دهد و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می کند.

این فلز ارزشمند از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون بیش از هفت درصد رشد قیمت نشان می دهد. طلا هفته گذشته بیش از دو درصد افزایش داشت که بزرگترین رشد هفتگی در هشت ماه گذشته بود.

به گفته ایلی اونگ، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس، ابهام نسبت به سیاست اقتصادی و روند افزایش نرخهای بهره در آمریکا ممکن است به تقاضا برای خرید یک دارایی مطمئن کوتاه مدت از سوی بانکهای مرکزی و سرمایه گذاران کمک کند.

علاقه سرمایه گذاران به طلا در آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا منعکس شد که نشان داد سفته بازان قراردادهای خرید طلا در بازار کامکس را در هفته منتهی به ۳۱ ژانویه، به بالاترین میزان در هشت هفته اخیر رسانده اند.

ذخایر "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، روز سه شنبه ۱.۰۱ درصد رشد کرد و به ۸۲۶.۹۵ تن رسید که پنجمین افزایش روزانه متوالی بود.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۱ درصد اُفت کرد و در ۱۷.۶۹ دلار ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۰۰۷.۲۰ دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیوم با ۰.۱ درصد کاهش، ۷۵۹.۷۸ دلار معامله شد.