مدیر اجرایی پژوهشکده ساماندهی هوشمند کاربردی دانشگاه تهران از اجرایی شدن بخشی از پنجره واحد فرامرزی بین گمرکات ایران و آذربایجان از هفته آینده خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، «رضا رحیمی» پس از پایان نشست مشترک مسئولان گمرک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان که در سالن اجلاس اداره کل گمرک شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در نشست روز گذشته مسئولان گمرک دو کشور، چگونگی ایجاد دروازه مشترک مرزی به‌صورت مجازی نیز بحث و تبادل نظر شد.

وی با اشاره به این‌که تفاهمنامه کلی در این خصوص با حضور مسئولان ارشد گمرک دو کشور انجام شده است، خاطر نشان کرد: هم‌اکنون ارتباط فیزیکی و بستر سخت‌افزاری طرح آماده شده است و پس از بررسی مسایل به صورت جزئی، تبادل داده‌ها و بسته تست در این جلسه، منتظر تفاهم به روی فیلدها هستیم.

رحیمی با تأکید بر این‌که بستر لازم آماده است تا این طرح برای نخستین بار از هفته آینده در گمرک مرز جلفا اجرایی می‌شود، ادامه داد: به محض دریافت اولین باز خورد گمرک جلفا، طرح مذکور در سه گمرک دیگر جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان که گمرکات آستارا، بیله‌سوار و پلدشت نیز می باشد، اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود به برخی ویژگی‌های این طرح اشاره کرد و افزود: با این داده‌ها، پیش از ورود حامل‌ها و یا کالاهای آذربایجانی، اطلاعات به‌صورت الکترونیکی از کشور مقابل نیز دریافت می‌شود تا عملیات مدیریتی به روی آن‌ها انجام شود.

مدیر اجرایی پژوهشکده ساماندهی هوشمند کاربردی دانشگاه تهران، تسریع و امنیت را دو ویژگی مهم اجرای این طرح برشمرد و توضیح داد: طرح مذکور، یکی از بخش‌های پنجره واحد تجارت فرامرزی است که گمرک از مدت‌ها پیش به این سمت در حال حرکت می‌باشد.

وی با اشاره به تبادل دادها با سایر کشورها، تصریح کرد: نمونه دیگری از این طرح در خصوص «گواهی مبدأ» با دست‌اندرکاران کشور کره جنوبی نیز مذاکره شده است و در آن از شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در مبدأ، اطلاعات بارنامه دریافت می‌شود.

وی یادآور شد: در کشور جمهوری آذربایجان نیز به طریقی مشابه، اطلاعات بارنامه و راه نامه زمینی و سایر اسناد منشاء را که از آذربایجان به سمت جمهوری اسلامی ایران می‌آید، مبادله می‌شود.

در جریان نشست عصر دیروز(سه‌شنبه 19 بهمن‌ماه) مدیرکل IT گمرک کشور جمهوری آذربایجان در رأس هیئتی متشکل از معاون گمرک بین‌الملل این کشور، رئیس گمرک آستارا و رئیس اتوبوس و سواری گمرک آستارای آذربایجان از گمرک زمینی آستارای جمهوری اسلامی ایران بازدید کردند و در نشستی مشترک که با حضور کارشناس دفتر امور بین‌الملل گمرک ایران، معاون IT گمرک ایران، مدیر اجرایی پژوهشکده سامانه‌های هوشمند دانشگاه تهران، ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل و معاونین گمرک آستارا، به‌منظور بررسی مسایل و مشکلات مربوط به گمرکات آستاراهای دو کشور شرکت کردند.