افزایش ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات کشور از یک هزار گیگابایت در ابتدای فعالیت دولت یازدهم به 10هزار گیگابایت در سال جاری ، گام مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای تحقق وعده دولت تدبیر وامید برای آزادی دسترسی مردم به اطلاعات و تحقق حقوق شهروندی است.

به گزارش مرور نیوز، ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات کشور امسال و همزمان با چهارمین سال فعالیت استقرار دولت تدبیر و امید به 10 هزار گیگابایت در ثانیه افزایش یافت. توسعه این بخش تا پیش از دولت یازدهم تنها یک هزارگیگابایت برثانیه بود، وضعیتی که نه تنها نارضایتی مردم را به همراه داشت، بلکه توسعه اشتغال را بر بستر ارتباطات و فناوری اطلاعات( آی سی تی) که در جهان به سرعت درحال رشد بود، غیرممکن کرده بود.

«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم همواره از بی مهری دولت های نهم و دهم درباره روند توسعه فناوری های ارتباطی گلایه کرده است.

وی سال 1394 در همایش بانکداری الکترونیک گفته بود:« در دولت های نهم و دهم تنها سه میلیون نفر به اینترنت دسترسی داشتند.»

«رمضانعلی سبحانی فر» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در روز یکشنبه 26 اردیبهشت امسال ودر مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره ششم ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «دولت های نهم و دهم به ارتباطات و فناوری اطلاعات اعتقادی نداشتند و بر همین اساس دنبال از بین بردن آن بودند.»

نماینده مردم سبزوار در نهمین و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به بی توجهی دولت های نهم و دهم برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرده و گفته بود: در این دو دولت عزمی برای راه اندازی دولت الکترونیک وجود نداشت.

سبحانی فر ابراز امیدواری کرده بود با تلاش دولت یازدهم بزودی شبکه ملی اطلاعات ایران راه اندازی شود.

سبحانی فر گفته بود، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته و امید است این روند ادامه یابد.

«محمود واعظی» شنبه گذشته (16 بهمن) و در مراسم افتتاح پروژه «تلاش سه» که افزایش ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات کشور را رقم می زند، بار دیگر از دولت های گذشته انتقاد کرد و گفت: «توسعه این زیرساخت ها می بایست خیلی وقت پیش انجام می شد، درحالی که جهان به سرعت در حال رفتن به سمت هوشمند سازی بود دولت وقت بی توجه به توسعه این بخش سرنوشت ساز اقدامی برای توسعه به عمل نیاورد.»

«حسن روحانی» رییس جمهوری تحقق دسترسی آزاد مردم به اطلاعات را به عنوان یکی از وعده های دوران انتخاباتی خود مطرح کرده بود و بر تحقق آن به عنوان یکی از اصول حقوق شهروندی تاکید داشت.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و استقرار این دولت اقدام ها برای تحقق وعده های داده شده به خصوص دسترسی آزاد مردم به اطلاعات آغاز شد .

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال 1392موظف شد هرچه زودتر نسل سه و چهار تلفن همراه را در کشور گسترش دهد و پهنای باند اینترنت را نه فقط برای منازل بلکه برای تلفن های همراه بالا ببرد.

مروری بر فعالیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت یازدهم نشان می دهد تلاش های صورت گرفته همسو با فرایند توسعه کشور در عرصه فناوری های نوین بین المللی بوده است.

تلاش های این وزارتخانه برای توسعه شبکه انتقال موجب شد ظرفیت این شبکه از یک هزارگیگابایت در ابتدای فعالیت دولت یازدهم به چهار هزار گیگابایت تا بهمن ماه امسال(1395) برسد و این ظرفیت در دهه فجر به بیش از 10 هزارگیگابایت افزایش یابد.

محمود واعظی در مراسم رونمایی از طرح افزایش ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات کشور به 10 هزار گیگابایت در ثانیه گفت: افزایش این ظرفیت در دولت تدبیر و امید درحالی صورت گرفته که تا پیش از این دولت، کل ظرفیت یک هزار مگابیت برثانیه بوده است.

واعظی به تلاش های دولت یازدهم برای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: توسعه این بخش در مدت کوتاهی در دستورکار قرار گرفت و به سرعت توسعه یافت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از توسعه زیرساخت ها برای توسعه شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: اکنون فیبر نوری ایران به سرعت درحال توسعه بین شهرها و استان ها است.

عضو هیات دولت یازدهم به پروژه نور «یک» اشاره کرد و افزود: فیبر نوری در این پروژه به 10 هزار کیلومتر رسید و پروژه نور« دو » این میزان را به 13 هزار و 500 کیلومتر رساند که 60 درصد آن آماده بهره برداری است.

واعظی گفت: تلاش می شود هر آنچه فیبرنوری استان ها و شهرهای کشور نیاز دارند، تامین شود. زمانی بود که یک مرکز استان تنها از یک مسیر به شبکه متصل می شد که اکنون از سه مسیر این مهم فراهم شده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید از برنامه ریزی برای توسعه شبکه آی پی ( IP آدرس اینترنتی) در کشور خبر داد و گفت: تلاش می شود این شبکه تا آخر فروردین ماه سال آینده به بهره برداری برسد و با تحقق آن گشایش بسیار بزرگی ایجاد خواهد شد که در خدمت شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.

واعظی خبر داد: توسعه زیرساخت ها در کشور به گونه ای است که ایران تبدیل به مسیر ترانزیتی ترافیک بین الملل می شود و عبور داده از مسیر ایران انجام خواهد شد.

به گفته وی، میزان ترافیک عبوری از کشور در ابتدای دولت یازدهم حدود 115 گیگابایت بود که اکنون به حدود 570 گیگابایت رسیده است که چهار برابر افزایش دارد.

پروژه «تلاش 3» را شرکت ارتباطات زیرساخت کشور راه‌اندازی کردو در نتیجه آن ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات 2.5 برابر افزایش یافت.

با اجرای این پروژه ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات از چهار هزار گیگابیت بر ثانیه به 10 هزار گیگابیت بر ثانیه توسعه یافت.

راه‌اندازی این پروژه با استفاده از توان متخصصان داخلی گامی در راستای ایجاد شبکه ملی اطلاعات و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

در اجرای این پروژه از فناوری‌های روز دنیا مانند POTN و ROADM استفاده شده که قابلیت‌هایی مانند ارائه سرویس‌های جدید برای مشترکان کلان با پایداری مناسب و استفاده بهینه از ظرفیت انتقال فیبر دارد. همچنین فیبرهای نوری پروژه «نور یک» و «نور دو» در این طرح مورد استفاده قرار گرفته است.

در این پروژه ایستگاه‌های جدیدی احداث شده‌اند تا با توجه به وسعت اجرای پروژه «تلاش 3 » مناطق مورد نظر را پوشش کامل دهند و به منظور بالابردن کیفیت سرویس‌های این پروژه از فناوری سوییچ الکتریکال و نوری استفاده شده که مهم‌ترین ویژگی‌ آن جایگزین کردن مسیر جدید به صورت خودکار و در کمترین زمان هنگام قطعی فیبر نوری است.

فناوری‌های یاد شده قابلیت ارائه تفاهم‌نامه سطح خدمات SLA را به صورت متنوع فراهم می‌کند، زیرا با ایجاد مسیر پشتیبان برای سرویس‌های ارتباطات زیرساخت پایداری این سرویس‌ها تامین می‌شود.

اکنون و با تحقق این افزایش ظرفیت، کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت می توانند به سرعت رونق گیرند و میزان اشتغال دانش بنیان کشور را توسعه دهند.

واعظی در همین رابطه و در سخنرانی خود در مراسم افتتاح پروژه «تلاش سه» خواهان آن شد تا بخش خصوصی هرچه سریعتر وارد این عرصه شده و برای ایجاد اشتغال بر بسترارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف بزرگ شدن این بازار اقدام کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه بازار آی سی تی با بخش دولتی را نادرست خواند و گفت: دولت به تنهایی نمی تواند بازار را بزرگ کند، بلکه باید شرکت های خصوصی وارد این عرصه شده و ضمن ایجاد اشتغال به توسعه بیشتر بخش کمک کنند.

واعظی همچنین از بروز رقابت تخریب گرانه انتقاد کرد و گفت :نباید اجازه داد رقابت تخریبی شکل بگیرد.

علاوه براین توسعه شبکه انتقال اطلاعات کشور زمینه دسترسی بیشتر مردم را به اطلاعات فراهم خواهد کرد و کاهش تعرفه ای که در پناه شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده، شکاف دیجیتالی را در کشور از بین خواهد برد.

 

تلاش دولت یازدهم برای توسعه زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات آینده ای روشن را فرا روی جوانان مستعد این کشور قرار داده است و آنان می توانند با استفاده از این زیرساخت ها برای ایجاد اشتغال بر بستر اینترنت تلاش کنند. همان گونه که در ماه های اخیر چند جوان با کمک تلفن همراه یک شرکت درخواست تاکسی تاسیس و برای تعداد زیادی از جوانان ایجاد اشتغال کردند.

تلاش دولت برای ایجاد زیرساخت ها کم نظیر بوده است، اما اکنون اشتغال آفرینی بر این بستر نیازمند تدوین قوانین خاص خود است تا از اختلاف ها در این بخش جلوگیری شود. بر این اساس مجلس شورای اسلامی باید تلاش خود را بکارگیرد تا هرچه زودتر نسبت به تدوین قوانین مرتبط اقدام کند تا اشتغال آفرینان بر بستر اینترنت بتوانند با خیالی آسوده به توسعه کسب و کارهای نوین بپردازند.