بانک مرکزی امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، بدهکاران بانکی زیر یک میلیارد ریال، در صورت پرداخت اصل بدهی خود به بانک تا پایان سال 1395 از پرداخت سود متعلقه و وجه التزام معاف می شوند و صرفا اصل مبلغ تسهیلات دریافتی را پرداخت می کنند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی، این بخشودگی صرفا مشمول افرادی است که به بانک های ملی ایران، بانک صادرات ایران، بانک تجارت، بانک ملت، بانک سپه، بانک توسعه تعاون، بانک صنعت و معدن، بانک توسعه صادرات ایران، بانک رفاه کارگران و بانک کشاورزی بدهی جاری و غیرجاری دارند.

بانک عامل مکلف است در صورت بازپرداخت مانده اصل تسهیلات توسط مشمولان به طور یک جا و نقدی تا پایان سال 1395، نسبت به بخشودگی سود تسهیلات در سقف سهمیه ابلاغی بانک مرکزی و وجه التزام و با رعایت اولویت‌ها اقدام کند.

مشمولان تنها می توانند از بخشودگی سود و وجه التزام یک فقره تسهیلات (بارعایت اولویت ها) بهره مند شوند.

معیار تشخیص مانده بدهی مشمولان، آخرین قرارداد منعقده میان بانک عامل و مشمولان است و هر گونه مسئولیت رعایت نکردن سقف های بخشش سود تسهیلات بر عهده بانک عامل است.

این دستورالعمل بانک مرکزی براساس ماده 2 آیین نامه اجرایی تبصره 35 قانون اصلاح قانون بودجه سال 1395 کل کشور ابلاغ می شود.

در ماده مذکور آمده است: «به بانک های عامل اجازه داده می شود در چارچوب دستورالعملی که بانک مرکزی تهیه می کند، نسبت به بخشودگی سود تسهیلات تا یک میلیارد ریال اقدام کنند».