مدیر دفتر بهره‌وری بخش ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) از طراحی ساختمان‌های انرژی صفر متناسب با اقلیم‌های مختلف برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش مرورنیوز، «سعید امانی» با اعلام این خبر گفت: مصرف انرژی در بخش ساختمان به عنوان یک بخش غیر مولد ارزش افزوده‌ای برای کشور به دنبال ندارد، بنابراین هرچه قدر که در این بخش صرفه‌جویی شود برای کشور ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد می‌شود.

وی افزود: مدتی است سابا در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان تمرکز کرده است و در تلاش است که همه پتانسیل‌های کاهش مصرف انرژی در این بخش را شناسایی کند.

امانی اظهار داشت: استفاده از فناوری‌های روز یکی از فرصت‌هایی است که باید مدنظر قرار دهیم که این کار می‌تواند به عنوان یک راه حل اساسی ما را به نقطه قابل قبولی برساند.

وی با اشاره به اینکه تلفیق تکنولوژی‌های صرفه‌جویی انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش ساختمان یکی از فناوری‌های موجود در جهان است که ما نیز به این سمت در حال حرکت هستیم گفت: اگر ساختمانی را از نقطه نظر مصرف انرژی حرارتی و انرژی الکتریکی بی‌نیاز و به جای آن از منابع تجدیدپذیر استفاده کرد که در این صورت یک فرایند برد برد اتفاق افتاده است.

مدیر دفتر بهره‌وری بخش ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) تصریح کرد: با این کار علاوه بر جلوگیری از تبدیل سوخت فسیلی به برق در نیروگاه‌ها، ساختمان را از نظر تولید آلاینده‌های انرژی مبرا شده و نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش انتقال و توزیع از بین رفته است.

وی افزود: ترکیب فناوری بهینه‌سازی مصرف انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان در فناوری ای به نام ساختمان انرژی صفر متبلور شده که بر اساس آن ساختمان‌هایی ساخته می‌شوند که از نظر مصرف انرژی بهینه بوده و انرژی باقیمانده را از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه میزان تولید و مصرف انرژی ساختمان‌های انرژی صفر با یکدیگر برابر است، گفت: علاوه بر آن‌ها ساختمان‌هایی هستند که به صورت کامل خودتامین نیستند و در برخی زمان‌ها از شبکه برق گرفته و در برخی موارد نیز مازاد انرژی خود را به شبکه تحویل می‌دهد که ممکن است در یک بازه زمانی هزینه‌های آن ساختمان صفر شود.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بهره‌وری انرژی در خصوص شناسایی فناوری‌های ساختمان انرژی صفر و ورود انتقال تکنولوژی آن به کشور گفت: حدود 8 سالی است که سابا در زمینه شناسایی فناوری‌های انرژی صفر و چگونگی انتقال ورود تکنولوژی و بومی سازی آن متناسب با شرایط فرهنگی، شرایط منابع انرژی و ساختار شبکه مطالعات بسیاری انجام داده است.

امانی اظهار داشت: آخرین مطالعات با کمک مشاور چند مدل نمونه ساختمان انرژی صفر متناسب با اقلیم‌های مختلف برای نخستین بار در کشور با جزئیات کامل طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مطالعات خود سعی کردیم که در ابتدا ساختمان‌های انرژی صفر را برای بخش اداری و پس از آن برای ساختمان‌های مسکونی طراحی کنیم.