کرمان - معاون سلامت دامپزشکی جنوب استان کرمان از مشاهده بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان در پرتراکم ترین مناطق شهرستان جیرفت خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، خوبیار مشایخی صبح یکشنبه در جلسه ستاد بحران استان کرمان با اشاره به اینکه آنفلوآنزای حاد پرندگان بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، گفت: پیش از شیوع بیماری با نصب بنر و اطلاع رسانی از طریق رسانیاز طریق رسانه ها در راستای آگاه سازی مردم در خصوص این بیماری اقدام شده بود.

مشایخی عنوان کرد: برای اولین بار در 23 بهمن ماه سال جاری اولین مورد آنفلوآنزای در سطح شهر جیرفت گزارش شد و بعد از نمونه برداری و ارسال نمونه ها به آزمایشگاه مرجع کرمان مثبت بودن آن تایید و نمونه برداری با رعایت امنیت زیستی انجام شد.

وی ادامه داد: اولین کار ما این بود که با دانشگاه علوم پزشکی جیرفت جلسه برگزار کردیم و با اعزام نیروهای متخصص به منطقه آلوده؛ معدوم سازی و ضدعفونی کامل را با سرعت در محل انجام دادیم.

مشایخی گفت: آنفلوآنزای حاد پرندگان متاسفانه در پرتراکم ترین منطقه شهر جیرفت از نظر جمعیتی اتفاق افتاده و بر اساس برآورد ما حدوده ۳.۵ کیلومتر مساحت منطقه آلوده بود که 200 کوچه و محل شهر را در بر می گرفت و بالغ بر سه هزار و 500 تا چهار هزار خانوار باید بازرسی شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان تصریح کرد: عملیات معدوم سازی با 15 اکیپ عملیاتی و رعایت تمامی اصول امنیتی و زیستی آغاز شده است.

وی افزود: در مجموع در منطقه حدود ۳.۵ کیلومتر مربع نزدیک سه هزار و 845 طیور پرنده تا 28 بهمن ماه معدوم سازی شده است و این عملیات هنوز ادامه دارد که ممکن است این آمار به حدود چهار هزار و 500 قطعه هم برسد.

معاون سلامت دامپزشکی جنوب استان کرمان گفت: این آمار شامل دو هزار و 660 قطعه مرغ، 581 قطعه خروس، غاز اردک، بوقلمون، مرغ شاخدار، تخم مرغ و... است و در مجموع حدود چهار هزار قطعه معدوم سازی شده است.

مشایخی به چالش های منطقه جنوب استان کرمان در زمینه آنفلوآنزای حاد پرندگان اشاره و تصریح کرد: قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، پراکندگی زیاد واحدهای روستایی، نبود کشتارگاه طیور، ورود فراوان کود مرغی به منطقه به دلیل مصارف کشاورزی از جمله این چالش هاست.

وی با اشاره به اینکه این بیماری کنترل شده و کانون جدیدی مشاهده نشده است، گفت: دو میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت غرامت طیورهای معدوم شده نیاز است.