عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه سند پیشنهادی آمایش علم و فناوری خوزستان 1404 در چهار فاز تعریف شده است، گفت: دستگاه های مختلف استان می توانند در تدوین نهایی این سند همکاری کنند.

به گزارش مرور نیوز، دکتر خلیل عزیزی در نهمین جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری خوزستان که (شنبه، سی ام بهمن ماه) در مجموعه گیت بوستان سازمان آب و برق استان برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص اهمیت و ضرورت سند آمایش علم و فناوری در توسعه استان باید گفت که در نقشه آمایش علمی چشم انداز، اهداف و مأموریت های خرد و کلان در حوزه فعالیت های استان با در نظرگرفتن اسناد بالادستی مشخص شده است تا در پرتو آن دستگاه های اجرایی شناخت بهتری از فعالیت خود داشته باشند و در این زمینه بتوانند برنامه‌ریزی های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به تدوین سند آمایش علم و فناوری خوزستان 1404 در دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: هرکدام از سازمان ها بر اساس وزارتخانه ای که زیر نظر آن فعالیت می کنند و برنامه های درون سازمانی خود برنامه های مختلفی را دنبال می کنند که در نهایت ممکن است منجر به موازی کاری و موجب شود که هم افزایی لازم در استان با سایر دستگاه های علمی و اجرایی ایجاد نشود.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همان طور که این سند در دیگر استان ها، تدوین می شود باید در خوزستان نیز این کار را پیش ببریم. سند آمایش مجموعه ای گویا از الزامات علمی، سیاسی، حقوقی، بازداری و سازمانی است و توسط ذی نفعان علم و فناوری استان به عنوان یکی از سیاست های هوشمندانه تدوین شده است.

وی عنوان کرد: این سند به منظور رصد دائمی نقشه جامع علم و فناوری کشور، ظرفیت های محیطی و اقتضائات اجتماعی و تنظیم وضعیت دانشگاه ها در مقاطع و حوزه های مختلف و متناسب با رتبه علمی آن‌ها و نیازهای حال و آینده استان با توجه به نیازهای کشور در نظر گرفته شده است.

عزیزی افزود: در این سند می خواهیم ببینیم خوزستان از نظر علم و فناوری در چه نقطه ای قرار دارد؟ باید تحلیل مناسبی از این نظر داشته باشیم و بدانیم در مرحله بعد می خواهیم در چه جایگاهی باشیم، نحوه حرکت ما نیز باید تعریف و امکانات مورد نیاز نیز باید در این سند در نظر گرفته شوند.

وی با اشاره به اینکه اسناد بالادستی زیادی وجود دارد که باید آنها را در تدوین این سند آمایش علمی در نظر گرفت، گفت: معمولا سه عامل قوانین، دولت و سیاست، برای پیشبرد در نظر گرفته می شود. بر این اساس نیز ورودی هایی مانند منابع مالی، علوم و دانش، استعدادها، تحقیقات بنیادی، منابع انسانی، مراکز علمی مانند دانشگاه ها و ... تعریف می شوند تا از آن‌ها کمک گرفته شود.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در این راه باید حمایت های مختلفی نیز از سوی بانک ها و صندوق های مرتبط صورت بگیرد که در نهایت همه آن‌ها منجر به ایجاد شغل و کسب و کار جدید می شود که می تواند برای ما پیامدهای سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی مناسبی داشته باشد. برای اینکه علم و فناوری را در استان پیش ببریم باید به زیرساخت ها توجه کنیم.

عزیزی با اشاره به اینکه باید با سازمان ها و مراکز مختلف در حوزه‌های متفاوتی تعاملات بین‌المللی و پروژه های فناوری، نوآوری و علمی داشته باشیم، افزود: دستاوردهایی که از این سند منتج می‌شود بر اساس شاخص هایی ارزیابی می شوند که این شاخص ها نیز اغلب از اسناد بالادستی به دست می آیند. باید دستاوردها، برنامه‌ریزی و شاخص هایی که در نظر می گیریم، متناسب با امکانات و پتانسیل های مختلف موجود استان باشند.

وی تصریح کرد: در نظام سیاستگذاری، ارزیابی و عملکرد علم و فناوری باید انسجام وجود داشته باشد، چراکه دستاوردهایی که برای پروژه تعریف می شود، با شاخص هایی سنجیده می شود که معمولاً می توانند موقعیت فعلی و آینده استان را تعریف کنند.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اهداف کلی پروژه را می توان فراهم سازی شرایط مناسب برای گسترش فعالیت های علم و فناوری، افزایش تولیدات علمی، همسو نمودن فعالیت های علم و فناوری با نیازها با توجه به امکانات موجود در استان، فراهم نمودن شرایط جذب اعتبارات پژوهشی از سوی دستگاه های اجرایی، ارتقاء توان و روحیه نوآوری و کارآفرینی، توزیع متوازن و مستمر تجهیزات آزمایشگاهی و منابع علمی و اطلاعات فناوری استان و بهبود و توسعه همکاری ها و تعاملات بین‌المللی دانشگاه ها و مراکز علمی و مهارتی استان اعلام کرد.

عزیزی تصریح کرد: در برخی از حوزه ها در استان، فرصت ها و تهدیداتی وجود دارد که باید در این زمینه بیشتر برنامه‌ریزی و درباره آن صحبت کنیم و ببینیم نقاط ضعف و قوت استان چه چیزهایی هستند. باید ببینیم با توجه به حضور تعداد زیادی عضو هیأت‌علمی در استان، آیا بر اساس شاخص های تعیین شده در کشور حرکت می کنیم یا خیر. باید دید که اهداف کلی علم و فناوری در استان چیست؟ در این حوزه می توان درباره تأسیس برخی مناطق علمی جدید و رشته های جدید در استان صحبت کرد.

وی ادامه داد: باید ببینیم راهبردهای مؤثر و اولویت های فناوری استان چه چیزهایی هستند. در حوزه های مختلف باید رشته های مختلفی در علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، حفاری، پتروشیمی و فولاد درگیر مسائل پژوهشی شوند، اما اینکه کدام حوزه ها باید بیشتر درگیر مسائل پژوهشی شوند، نکته ای است که باید درباره آن بحث کرد.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه علوم مختلفی باید در این حوزه درگیر شوند تا بتوان درباره فناوری راهبردی که در اسناد بالادستی مدنظر قرار دارد، برنامه‌ریزی کرد، گفت: کارگروهی برای تدوین این سند مشخص شده است و در این کارگروه می توان درباره بسیاری از مسائل صحبت کرد.

وی با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی اولویت های مختلفی در نظر گرفته شده و این اولویت ها نیز باید در حقیقت در سند استانی مدنظر قرار گیرد، گفت: البته نگاه استانی نیز باید رعایت شود. دانشگاه های مختلف استان، مراکز علمی، پارک علم و فناوری خوزستان، صنایع و دستگاه های اجرایی، درگیر تدوین این سند می شوند.

عزیزی عنوان کرد: این پروژه در چهار فاز تعریف شده است که مجریان طرح نیز دانشگاه شهید چمران، دانشگاه آزاد، دانشگاه صنعت نفت و دستگاه های اجرایی مانند استانداری، پتروشیمی، آموزش و پرورش و برخی دستگاه های دیگر هستند.

در این جلسه سند پیشنهادی آمایش علم و فناوری خوزستان تحت عنوان سند آمایش علم و فناوری خوزستان 1404 از سوی دانشگاه شهید چمران اهواز ارائه شد که ایرادات مختلفی بر آن وارد شد.

برخی از حاضران در جلسه معتقد بودند، سند در زمانی کم و برای ارائه در این جلسه آماده شده است و چندان جامع نیست که در نهایت مصوب شد تا دستگاه های مختلف پروپوزال های خود را برای تهیه سند ارائه کنند تا سند آمایش علمی و فناوری استان در یک کارگروه تنظیم و نهایی شود.

همچنین، در این جلسه اعضای کمیته های پژوهشی، آموزشی و فناوری کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان مشخص شدند.