وزیر اقتصاد معنای دقیق‌تر اقتصاد مقاومتی را «انعطاف پذیری» دانست و گفت ایران برای جلب اعتماد بین‌المللی گام‌هایی در بخش بانکی برداشته و «برنامه اقدام» منعقد شده میان این کشور با گروه کاری اقدام مالی را کامل اجرا خواهد کرد.

به گزارش مرورنیوز، علی‌طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی در گفت و گو با المانیتور گفت: کشورش به دنبال یک «اقتصاد انعطاف‌پذیر» است که وابستگی کمتری به نفت داشته باشد و میزان وام‌های بازپرداخت نشده در بخش بانکی‌اش کاهش یابد. همچنین وی پیش‌بینی می‌کند که اروپایی‌ها در تامین مالی قرارداد بوئینگ شرکت کنند.

وی در حاشیه نشست پاییزه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، گزارش مثبتی از اصلاحات انجام شده از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال 2013 ارائه داد؛ اما طیب نیا همانند روحانی و دیگر مقامات ایرانی، آمریکا را به عدم اجرای کامل تعهداتش در برجام متهم کرد و گفت آمریکا باید کارهای بیشتری برای تسهیل بازگشت ایران به سیستم مالی بین المللی انجام دهد.

رویکرد ایران در زمینه اقتصادی اغلب بر پایه «مقاومت» در برابر تسلط غرب توصیف شده است. طیب‌نیا در نشستی با حضور دیگر وزرای کشورهای تولیدکننده نفت گفت معنای دقیق‌تر اقتصاد مقاومتی «انعطاف پذیری» است.

وی در مصاحبه با المانیتور توضیح داد: «ویژگی اصلی اقتصاد انعطاف‌پذیر، انعطاف در برابر شوک‌های خارجی است... وقتی طوفان می‌شود، یک درخت خشک ممکن است به آسانی بشکند اما یک درخت منعطف می‌تواند از طوفان نجات یابد.»

به گفته طیب‌نیا، ایران از گذشته از رشد اقتصادی پایین، نوسانات شدید در سطح درآمدها و بهره‌وری پایین رنج می برده است. تمامی اینها از وابستگی بالای به نفت ناشی می‌شود. وی افزود: «ما مجبور هستیم که وابستگی به درآمدهای نفتی را در اقتصاد خود کاهش دهیم... اقتصاد انعطاف‌پذیر»

اقتصاد مقاومتی به طور مختصر یعنی اقتصادی که به رشد اقتصادی بالا با نوسانات و بی ثباتی پایین دست یابد و سهم بهره‌وری در این اقتصاد افزایش یابد.
ایران به علت کاهش شدید صادرات نفت در زمان تحریم‌ها و همچنین کاهش قیمت نفت مجبور شد تا وابستگی به درامدهای نفتیش را کاهش دهد. طیب نیا در آن نشست گفته بود که درآمدهای نفتی اکنون 30 درصد بودجه کشور را تشکیل می‌دهد و هدف وی کاهش این رقم به صفر و ذخیره درآمدهای نفتی در صندوق ذخیره ملی است.

وی گفت در سال مالی گذشته ایران که ماه مارس پایان می‌یابد، این کشور برای نخستین بار تراز تجاری مثبت را در کالاهای غیرنفتی تجربه کرده است. این رقم برای 4 ماه نخست سال مالی ایران 3 میلیارد دلار است.

این مقام ایرانی تصریح کرد ایران از توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول پیروی می‌کند. ایران واردات را کاهش داده و پول ملی خود را تقویت کرده است و در حال پایان دادن به چند نرخی بودن ارز است. 

وی توضیح داد تفاوت نرخ رسمی ارز و نرخ بازار آزاد اکنون 14 درصد است و پیش‌بینی کرد که این رقم بیشتر کاهش یابد.

طیب‌نیا ادامه داد «بخش عمده‌ای از کالاهایی که با ارز رسمی خریداری شده بود اکنون با ارز بازار خرید و فروش می‌شود.» «طی 2 ماه آینده، سهم نرخ رسمی (در تجارت کالاها) به صفر خواهد رسید.ما بسیار آرام و به تدریج و بدون تبلیغات این کار را انجام می‌دهیم.»

وزیر اقتصاد ایران خاطرنشان کرد ایران همچنین برای جلب اعتماد بین‌المللی گام‌هایی در بخش بانکی خود برداشته است. وی گفت ایران در حال اجرای قوانین مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم است تا مانع انتقال پول به گروه‌هایی نظیر داعش شود.

وی در ادامه این مصاحبه گفت بانک‌های ایرانی نرم‌افزاری برای ردیابی مبادلات مشکوک نصب کرده‌اند و وی اطمینان خاطر داد که ایران یک برنامه اقدام منعقد شده میان  این کشور با گروه کاری اقدام مالی (FATF) را به طور کامل اجرا خواهد کرد.

این مقام ایرانی تصریح کرد بسیاری از بانک های اروپایی هنوز از تماس با ایران به علت ترس از تحریم‌های امریکا هراس دارند اما با این حال بانک‌های اروپایی در میان آن دسته از بانک‌هایی هستند که ایران برای تامین مالی خرید هواپیما از شرکت‌های بوئینگ و ایرباس با آنها در حال مذاکره است. «به طور کلی، در تامین مالی این قرارداد ما مشکلی نداریم.»

همچنین وزیر اقتصاد ایران گفت ایران با کره جنوبی به یک «توافق اولیه» برای تبدیل وون کره به یورو رسیده است. اما آمریکا می تواند کار بیشتری برای تسهیل چنین تبدیل‌هایی از طریق اجازه ارتباط تماسی با دلار آمریکا انجام دهد.

وی ادامه داد: «برای مبالغ کم، ما مشکلی نداریم اما برای مبالغ زیاد، ما تلاش می کنیم تا این موضوع را حل کنیم. ما انتظار داریم که آمریکا گام‌های محکمی برای حل این موضوع بردارد.»