ارزش‌گذاری سهام «رفاه» در فرابورس و در عین حال حضور پر رنگ چندین بانک بزرگ در ترکیب هیات مدیره آن بهانه‌ای شد، تا در نشستی با مدیر عامل این شرکت وضعیت بنیادی و سودآوری این شرکت دوباره احیاء شده بررسی شود.

به گزارش مرور نیوز رضا امامی، در روزهایی که از نام برندهای ایرانی همچون ارج ، آزمایش ، هپکو، پارس الکتریک و یا حتی کفش ملی یا داروگر تنها یک اسم بر جای مانده، یکی از برندها در بازار سرمایه توانسته با حدود 3 هزار کارمند جانی دوباره بگیرد.

بانک ملت طی هفته گذشته به عنوان یکی از سهامداران عمده شرکت فروشگاه زنجیره‌ای رفاه معادل 10.08 درصد از سهام غیر مدیریتی این شرکت سهامی عام به قیمت پایه هر سهم 9,501 ریال روانه میز فروش فرابورس کرد که پس از رقابت 4 روزه میان سه خریدار در نهایت به قیمت 1655 تومان به ازای هر سهم از سوی کارگزاری سی ولکس کالا برای شرکت بازرگانی سپهر نوید آفرین که اغلب با برند آوازه شناخته می‌شود، به مبلغ 75 میلیارد تومان خریداری شد.

شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه دارای 1910 نفر کارمند دائمی و 1079 کارمند موقت ساعتی است و در پایان عملکرد سال مالی منتهی به 30 مهر ماه 1395 توانسته با سرمایه 45 میلیارد و 41 میلیون و یکصد هزار تومانی سودی 456 ریالی به ازای هر سهم را محقق سازد.

ترکیب سهامداران شرکت فروشگاه‎های زنجیره‎ای رفاه نیز شامل: بانک ملی ایران، بانک صادرات ایران، بانک ملت، بانک تجارت، بانک سپه، شهرداری تهران و شهرداری کلانشهرها، مدیریت سرمایه‎گذاری بانک ملی ایران، سازمان ملی زمین و مسکن، بیمه ایران، بیمه مرکزی، بیمه آسیا، بیمه البرز و در حدود 25 هزار نفر از اشخاص حقیقی است.

ارزش گذاری این سهم در بازار فرابورس و در عین حال حضور پر رنگ چندین بانک بزرگ در ترکیب هیات مدیره باعث شده تا در نشستی با فرشید گلزاده کرمانی ، مدیر عامل شرکت فروشگاههای زنجیره ای رفاه به بررسی وضعیت بنیادی و سودآوری این شرکت دوباره احیاء شده بپردازیم.

این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

 

کمی به معامله اخیر بلوکی «رفاه» می‌پردازیم. مبنای ارزیابی شما از قیمت رقابت شده، این سهم و ورود برند آوازه به ترکیب مدیریتی این شرکت سهامی عام چیست؟

ابتدا باید فضای شرکت فروشگاههای رفاه را به چهار بخش تقسیم کرد. دوران قبل از سال 89-90 که معنای رقابت در خرده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای وجود نداشت و با وجود فعالیت متمادی شرکت‌های اندکی خدمات فروشگاهی به مردم ارایه شد. از سال 89-90 به بعد زمزمه ورود شرکت های مختلف به ویژه خارجی و سرمایه‌گذاری ها شروع شد. آن زمان وقتی بود که با فضای رونق اقتصادی و درآمد های نفتی مناسبی در اقتصاد روبرو بودیم و فرصت مناسبی بود، تا بنگاه های اقتصادی ضمن استفاده از این فضا به بازسازی و سرمایه گذاری مجدد به منظور به روز رسانی زیر ساخت‌های خود نمایند.

این موضوع در مجموعه رفاه در آن برهه مورد غفلت قرار گرفت بطور یکه در سال 91 بواسطه تورم و خریدهای تضمینی که برخی سازمان ها انجام دادند، این اتفاق پنهان و مغفول ماند.

اتفاق دیگری در سال 93 افتاد. در دوره 90 تا 93 که دوره ورود رقبای جدید در بازار بود ، رفاه بواسطه شرایط محیطی آن زمان از سرمایه گذاری غفلت کرد، در حالی که دورانی پر رونق برای شرکت بود و در عین حال از نقدینگی خوبی نیز برخوردار بود.

در سال 93 اما رفاه با وقوع یک رکود اقتصادی و از طرفی افزایش شدت رقابت در بازار در کنار فرسودگی 19 ساله زیر ساخت‌های شرکت مواجه شد. در این دوره به دلیل رکود شدید کشور و افت کارایی شرکت و از سویی با به هم ریختگی که در شرکت به وجود می آید، به دلیل عدم اجماع نظرات سهامداران فقط در شش ماه اول سال 93 سه مدیر عامل تغییر می‌کند.

در این اوضاع و احوال هیچ برنامه مشخصی در شرکت وجود ندارد و سهامداران در جهت های مختلفی حرکت می‌کنند و خود هیات مدیره دچار تغییرات زیاد و کشمکش های بی فایده می شود. در این میان برخی سهامداران به این فکر می افتند که سهام را بفروشند و یا رها کنند و از شر رفاه راحت شوند.

آن موقع برخی سهامداران از جمله بانک‌ها علاقه مند به واگذاری بلوک سهام خود در تیر یا مرداد ماه 93 می‌شوند و ارزشی که تعیین می‌شود، حول و حوش 450 تومان به ازای هر سهم است. در این دوره مقابل شرکت هیچ چشم انداز مثبتی برای سرمایه گذار نشان نمی‌داد و سرمایه‌گذار ورود نکرد.

بنابراین تصمیم برخی از سهامداران عمده این بود که با تعطیلی شرکت و با فروش املاک آن علاوه بر پرداخت بدهی‌های شرکت ، سنوات و تسویه حساب با کارکنان را انجام دهند و از این طریق از محل فروش املاک به سود دست یابند.

 

اما این اتفاق هیچ گاه نیفتاد. چرا؟

بله، از مرداد 93 با تدوین برنامه تحول راهبردی برای شرکت در نهایت جلسه ای در شهریور ماه با سهامداران عمده برگزار شد و برنامه مدونی برای احیای دوباره شرکت ارایه شد. خلاصه‌ای از آن برنامه مطابق با یک زمان بندی سه مرحله ای برای وزیر اقتصاد نیز ارسال شد، با این هدف که شرکت رفاه ماندگار شود و رشد کند، ولی یکسری اقدام‌هایی هم سهامداران برای همراهی شرکت باید انجام می‌دادند.

برنامه اول این بود که دو سال مهلت دهند که شرکت بازسازی شود و برند سازی ، تقویت زیر ساخت ها، ترمیم نیروی انسانی و آموزش ها انجام شود، از طرفی هیات مدیره شرکت برای دو سال تغییر نکند، تا تثبیت مدیریتی حاکم شود. بنابراین برای جلوگیری از پراکندگی سهامداران قرار شد بانک‌ها به یک بانک وکالت بدهند که با پیگیری طیب نیا وزیر اقتصاد اگرچه ورودی به شرکت های زیرنظر بانک ها نداشتند، اما از بانک ها خواست که وکالت مدیریت سهام بانک ها در رفاه توسط بانک ملی انجام شود. در عین حال وکالت فروش سهام بانک ها هم اگر خواستند بفروشند، یکپارچه باشد.

با این اتفاق تثبیت مدیریتی در شرکت ایجاد و برنامه تحول مدیریتی شروع شد و با تکمیل برنامه ریزی ها چشم انداز 10 ساله برای شرکت ترسیم شد.

 

این چشم انداز قرار بود چه دستاوردی داشته باشد؟

این چشم انداز تبدیل به سه برنامه استراتژیک شد که در برنامه اول سه ساله بر روی بازسازی شرکت تمرکز شد و بر این اساس اصلاح زیر ساخت های شرکت به خوبی انجام شد.

در برنامه دوم، بانک ها بعد از این دو سال قرار بود که سهام خود را بفروشند که علاوه بر ارزندگی از قیمت نیز برخوردار شده است و در برنامه سوم که هنوز محقق نشده و توصیه به سهامداران آینده برای شراکت با یکی از شرکت های مطرح بین المللی در این سرمایه گذاری است. توصیه می شود، حدود 20 درصد از سهام این شرکت به یکی از برترین شرکت های خرده فروش دنیا واگذار شود، تا از این طریق هم دانش بین المللی و هم سرمایه جهانی را برای توسعه شرکت مهیا کنند.

برنامه اول محقق شد، برنامه دوم با ورود بانک ملت برای فروش سهام آن در رفاه محقق شد که نشان دهنده موفقیت برنامه 2.5 ساله مدیریت بود، بطوری که سهم 450 تومانی که خریدار نداشت، در رقابتی 4 روزه از 950 تومان پایه به 1650 تومان به ازای هر سهم فروخته شد.

 

مبنای قیمت گذاری این سهام بلوکی در فرابورس چه بود؟

بر اساس تلفیقی از ارزش دارایی‌ها و بازدهی سهم، قیمت گذاری ها انجام شد. بطوری که با ارزیابی ارزش دارایی‌ها بعلاوه سود آتی اقدام به تعیین قیمت پایه 950 تومانی در این رقابت شد که با شکل گیری رقابت میان 10 شرکت در روز نخست و در روز آخر با رقابت سه خریدار در نهایت یک شرکت بازرگانی به قیمت 1655 تومان به ازای هر سهم آن را خریداری کرد. این تفاوت ارزش سهام نشان دهنده موفقیت شرکت در اصلاح زیر ساخت ها و نیز ایجاد چشم انداز مناسب برای سود آوری آتی سرمایه گذاران است.

باید دانست از سال 96 به بعد مجموعه رفاه با توسعه و تنوع کسب و کار ها روبرو خواهد بود . رفاه علاوه بر اینکه توسعه سریع فروشگاه های خود را دنبال خواهد کرد، در عین حال وارد ارایه خدمات بیمه‌ای ، خدمات مالی، خدمات لیزینگ و خدمات گردشگری و حوزه‌هایی می شود که زیر ساخت فروش بتواند فعال شود.

 

برخی از تحلیل گران عنوان می‌کنند که سهم رفاه مُفت فروشی شده است. با توجه به ارزش بازاری سهم و قیمت کشف شده در رقابت اخیر ؛ چه برآوردی از نحوه تعیین قیمت این سهم در بازار دارید؟

به عنوان کسی که در چند سال اخیر به این مجموعه آشنا است و ارزش دارایی ها و ارزش شرکت را می‌بیند به نظر قیمت منصفانه ای کشف قیمت و عرضه شد . نه ارزان و نه گران بود، بلکه قیمت مناسبی است. برخی افراد که قیمت بالاتری را برای رفاه اعلام می کنند، شاید به ارزش دارایی‌های فیزیکی شرکت نگاه می کنند که دارایی ها در جهت سودآوری نیست و نمی‌تواند نقدینگی ایجاد کند.

بسیاری از املاک شرکت با مشکلاتی مواجه هستند که قابلیت فروش ندارند و یا ارزش جایگزینی بیش از 2000 میلیارد تومانی دارایی ها برای تبدیل شدن به دارایی مولد قابل تحقق نیست. در عین حال مشکلات مالکیتی نیز برای برخی از املاک وجود دارد.

 

جمع دارایی های جاری و غیر جاری" رفاه "در سال مالی 95 نسبت به سال مالی قبل با افزایش نسبی روبرو است و 117 میلیارد تومان نیز دارایی ثبات مشهود وجود دارد. این افزایش از چه محلی بوده و به ازای هر سهم هم اکنون شرکت چقدر دارایی دارد؟

بخشی از این ارزش دارایی ها از محل خرید دارای ثابت مشهود نیست، بلکه از محل اصلاح اسناد مالکیتی بوده که مالکیت آنها محرز شده است.

 

چرا به دنبال تجدید اریابی دارایی ها نیستید؟

این اقدام انجام شده و بهره بردای از آن در اختیارسهامداران این مجموعه است. بانک صادرات در مقطعی و بانک ملی در دوره زمانی یکسال اخیر انجام داده اند .

 

ولی حسابرس افشاء نکرده است؟

این آمار برای بانک ها بوده و نه تکلیف مجمع . چون برای فروش سهام و ارزش گذاری قیمت سهام انجام داده اند.

 

دوره وصول مطالبات شرکت چقدر است؟ حساب های دریافتی "رفاه" در ترازنامه 148 میلیارد تومان است.

ما فروش اعتباری را اضافه کرده ایم و باعث شده، تا حجم مطالبات اعتباری ما که در گردش است، به مطالبات دیگر اضافه شود و دوره وصول مطالبات و یا میزان مطالبات افزایش یابد. این رقم جاری بوده، اما دوره وصول مطالبات «رفاه 45» روزه است.

باید دانست به دلیل فروش اعتباری شرکت و کارت های اعتباری، کارمندان سازمان ها وقتی حرید انجام می‌دهند، به ازای اعتبار ایجاد شده تا دو ماه می توانند اقدام به پرداخت کنند. در عین حال، در کنار فروش اعتباری رفاه کارت، طرح های ملی نظییر؛ کارا کارت یا شاپ کارت وجود دارد که مشتریان یا اعتباری و یا اقساطی خرید می کنند، ولی چون جاری است یک دوره از مطالبات شرکت را که به نظر می‌رسد کمک مناسبی برای مردم در دوران رکود است و در عین حال می تواند به شرکت نیز کمک کند با تاخیر تسویه می‌کند.

 

با این روش وارد عملیات بانکداری نشده‌اید؟

خیر، بانک امور مالی را انجام می‌دهد. مثلا طرح کارا کارت رفاه با نرخ سود شاخص بانک مرکزی لحاظ می‌شود. کارا کارت برای بازنشستگان تامین اجتماعی که بانک رفاه عامل آن است و یا شاپ کارت برای خرید ساکنان منطقه جنوب شهر تهران از سوی بانک ملت عاملیت می‌شود و یا با آموزش پرورش قرار داد بزرگی منعقد شده که اعتباری است.

ممکن است دوره وصول مطالبات طولانی تر شود، ولی فروش مطمئنی است. فروش خرد و اقساطی را رها کردیم و در کنار آن فروش اعتباری به سازمان‌های بزرگ با عاملیت یک بانک را جایگزین کردیم که مطمئن باشیم که پول شرکت سوخت نمی‌شود و می‌توان مطالبات را وصول کرد.

 

در مورد انبارهای شرکت بفرمایید و اینکه چقدر استیجاری و چقدر ملکی است؟

نزدیک به 40 انبار در سراسر کشور وجود دارد که اغلب مالکیتی هستند. اینها بخشی از مالکیت فروشگاه های مرکزی رفاه در استان ها است و اغلب پوشش بیمه ای دارند.

به دنبال این هستیم که به سمت 10 انبار مرکزی بزرگ در سراسر کشور برویم و انبارهای فعلی جمع آوری و به سطح فروش شرکت اضافه شود. بنابراین به دنبال ارتقای سیستم انبارداری و شبکه حمل و نقل هستیم. در حال حاضر چند دستگاه کامیون نیزدر سطح استان ها تردد می کند که در اختیار تک تک استان ها برای تغذیه کردن فروشگاههای شهرستانهای آنها است..

 

با توجه به سود انباشته مناسب شرکت و از طرفی دنبال کردن برنامه‌های توسعه‌ای باید برنامه افزایش سرمایه را بطور جدی در دستور کار قرار داشته باشد، ولی با توجه به موضوع انبار گردانی و فروشگاهی با ضعف بستر های نرم افزاری مواجه است.

یکی از پاشنه آشیل های "رفاه" خدمات فناوری اطلاعات است. در حال حاضر با حدف کاغذ از گردش مکاتبات سالانه 500 میلیون تومان صرفه جویی از این محل محقق می شود. یا شبکه فروشگاهی رفاه از جمله در حوزه مالی ، فروش و موجودی و انبار به صورت آنلاین است.

ولی چون از 17 سال پیش تا کنون سیستم اپراتوری "رفاه " تحت سیستم عامل DOS است این موضوع به پاشنه آشیل شرکت تبدیل شده است .

از این رو با برگزاری مناقصه بین المللی ERP تعداد 17 شرکت بین المللی وارد این مناقصه شدند و در نهایت 5 شرکت حایز ارزیابی فنی شده‌اند که هفته گذشته بازگشایی پاکات مالی انجام و به زودی با تایید مراجع ذیصلاح برنده مناقصه اعلام خواهد شد.

ارزش نرم افزار به تنهایی برای شرکت 20 درصدی پروژه است. اما 80 درصد از آن دستیابی به الگوهای برتر بین المللی است که با شرکت تامین کننده آن با دارا بودن بیش از 200 هزار نفر کارشناس حوزه خرده فروشی در دنیا، روزانه آخرین تجربیات شرکت‌های خرده فروشی را وارد این سیستم می‌کنند که می‌تواند به منبع بزرگی از یادگیری و رشد شرکت تبدیل شود.

 

سود هر سهم 96 "رفاه" چقدر است و با چند درصد تعدیل روبرو است. امسال رفاه با تعدیل 32 درصدی مبلغ 456 ریال سود محقق کرد و در سال مالی قبل این رقم 345 ریال به ازای هر سهم بود.

به نظر می رسد، این رقم با رشد نسبی نسبت به سود 95 اعلام شود.

 

در مورد تعداد املاک استیجاری و مالکیتی بفرمایید.

از 230 فروشگاه حدود 49 فروشگاه مالکیتی است. سیاست شرکت عدم گسترش بخش مالکیتی و توسعه مشارکتی از فروش و یا رهن و اجاره است. از این رو تلاش می شود که داراییهای فیزیکی افزایش نیابد.

 

با توجه به سرمایه 45 میلیارد تومانی رفاه و سود انباشته 47 میلیارد تومانی برنامه شما برای افزایش سرمایه چیست؟

ما به دنبال طی کردن مراحل قانونی جهت افزایش سرمایه هستیم.

 

برنامه ای برای ورود به تابلوی بازار دوم فرابورس دارید؟

این موضوع نیازمند تصمیم سهامداران عمده است، ولی پیشنهاد برای ورود به تابلوی های بالاتر فرابورس در سال 96 وجود دارد. با انجام معامله بلوکی اخیر در حال حاضر قیمت سهام شرکت ارزش‌گذاری شده و می‌تواند وارد بازار عادی شود.

 

شرکت طرح و توسعه آینده پویا وکالت عرضه بیش از 65 درصد سهام را از سهامداران عمده "رفاه" دارد . چه برنامه‌ای پیش رو دارید؟

شرکت آینده پویا متعلق به بانک ملی است و سال گذشته قصد عرضه سهام خود را داشت که با جلسه‌ای که با آقای همتی مدیر عامل وقت آن برگزار شد، عنوان شد که آن زمان وقت خوبی برای عرضه نیست با توجه به اینکه ما در میانه برنامه بازسازی شرکت بودیم. اما اکنون تصمیم بانک ملی و دیگر بانک ها، تصمیم درستی است و هم اکنون فرصت خوبی برای عرضه سهم است با توجه به اینکه خریدار نیز وجود دارد.

 

در مورد سود شرکت در سال 95 عمده آن غیر عملیاتی است و سود عملیاتی وجود ندارد. چرا؟

کالای فروشگاه به کالای قطعی و کالای امانی تقسیم می شود. در هر دو صورت کالا دریافت می‌شود، ولی رفاه به صورت امانی کالای دیگران را می‌فروشد و سود جذب می کند. در امانی هم اکنون 58 درصد محصولات امانی است.

در زمینه اصول فروشگاهداری فرقی بین کالای امانی و قطعی وجود ندارد، ولی از لحاظ ثبت حسابداری، سود فروش امانی در سود غیر عملیاتی می‌نشیند. در عین حال برخی هزینه ها نیز وجود دارد که ما برای شفاف سازی مالی و بعد از سال ها، امسال ثبت کردیم که باعث کاهش سود شرکت شد.مثلا 52 میلیارد ریال هزینه مازاد سنوات کارکنان امسال پرداخت شده و یا هزینه هایی که سال های قبل باقی مانده بود تسویه شد از جمله اینکه 15 میلیارد تومان ذخایر مازاد گرفته شد که به دلیل هزینه‌های سنواتی و یا تکالیف مجمع، گرفته نشده بود. هزینه آموزش،بازسازی، تعمیرات و غیره نیز در سال مالی 95 در نظر گرفته شده که باعث شفافیت مالی و البته پایداری شرکت شده است.

 

برای مجمع امسال چقدر سود نقدی خواهید داشت؟

"رفاه" به دنبال تقسیم سود کمتری است، ولی با توجه به اینکه پارسال حدود 70 درصد سود تقسیم شد امسال اگر سهامداران راضی به تقسیم سود کمتر از 50 درصدی باشند طرح های توسعه ای مناسبی را می توانیم جلو ببریم. اما با این حال، تصور من این است که مجمع سودی بیش از سود سال گذشته را برای تقسیم بین سهامداران را طلب کند.

 

مانده وجه نقد 38 میلیارد تومانی رفاه از چه بابتی است؟

بخشی از آن سود سهام سهامداران است که باید پرداخت شود و بخشی نیز با مهلت از سهامداران در حساب‌های پشتیبان شرکت قرار داده شد. بخش دیگری نیز در پایان سال مالی 95 مطالبات بزرگی وصول شد که بالغ بر 11 میلیارد تومان بود. این موضوع باعث شد که مانده پایان دوره افزایش یابد. مانده رسوب پول در بانک ها نیز حدود 14 میلیارد تومان است.

 

با توجه به تعدیل نیرو در سال مالی 95 نسبت به 94 و در عین حال جمعیت 2989 نفری کارکنان شرکت آیا این تعداد مازاد بر ساختار مالی شرکت نیست؟

بالاخره با تورم و مازاد نیرو در گذشته روبرو بودیم که با طرح تشویقی برای همکارانی که سوابق طولانی داشتند و انرژی کافی برای کار سخت فروشگاهی نداشتند، علاوه بر پرداخت حق سنوات یک ماه ، یک ماه دیگر به عنوان پاداش و جبران تشویق دادیم که نزدیک 300 نفر شاغلان از شرکت رفتند که باعث کاهش هزینه سربار برای سال های آینده شد. هزینه نیروی انسانی 70 درصد از هزینه های شرکت را تشکیل می‌دهد و اگر تعدیل نداشتیم، دچار ورشکستگی می شدیم. این در حالی است که نظام حرفه‌ای در بخش جذب نیرو در سال‌های قبل نبود. هزینه متوسط نیروی انسانی بخش عملیات برای شرکت "رفاه" بالای 2.5 میلیون تومان است، ولی برای رقبای خارجی و جدید رفاه زیر یک میلیون تومان می باشد که به شدت رقابت پذیری شرکت را تهدید می‌کند.

البته تعداد زیادی از همکاران شاغل در فروشگاه هم به نمایندگی از تامین کنندگان و صاحبان کالا حضور دارند که با احتساب این عزیزان، بیش از 4000 نفر به طور مستقیم در فروشگاه‌های رفاه مشغول به کار هستند.

 

دلیل سهامداری دو درصدی رفاه در شرکت سامان گستر اصفهان چیست؟

در سال‌های قبل این سرمایه‌گذاری غیر مولد انجام شده و باید آن را واگذار کرد. با ایجاد شرکت‌های جدید و ضربدری مخالفم و استقبالی برای خرید سهام نمی‌کنم.

 

یعنی به دنبال تملک سهام شرکت‌های رقیب مثل قاسم ایران و یا شرکت‌های پخش نیستید؟

بیشتر به سمت استراتژی بلندمدت و شراکت استراتژیک می رویم. البته ممکن است بر روی لجستیک و انبارهای مرکزی به توافق‌هایی برسیم.

 

حق تقدم تسهیلات اوراق مسکن به چه دردی می خورد که در صورت های مالی شما دیده می‌شود؟

مدیران وقت به دنبال ایجاد امکانی بوده‌اند که برای شرکت ایجاد کنند. البته با استراتژی ما، تمرکز بر روی فعالیت اصلی شرکت یعنی خرده فروشی اولویت دارد.

 

آیا طرح های دیگری برای حمایت از مصرف کننده در شرایط رکود کنونی دارید؟

در کنار کارت های اعتباری و رفاه کارت، در طرح ملی که سال 93 به دولت پیشنهاد شد، مبنی بر اینکه با قطع پرداخت یارانه نقدی و طرح جایگزین سبد کالا مثل ضمن کاهش تعداد 60 میلیون یارانه بگیر به 20 میلیون نفر از مزیت کاهش هزینه 3000 میلیارد تومانی ماهیانه به 1000 میلیارد تومانی نفع برد.

از طرفی با اجرای این طرح، این پول به تولید کننده های ایرانی می رسید و به گونه ای یارانه تولید نیز محسوب می شد. برای تشویق این کار پیشنهاد شد که "رفاه" به اتفاق سایر فروشگاهها و تولید کنندگان به ازای هرمبلغی که دولت کارت های خرید را شارژ کرد تا 20 درصد بیشتر نیز از سوی فروشگاهها شارژ شود. در این بین مردم بجای 45 هزار تومان یارانه نزدیک به 55 هزار تومان اعتبار خواهند داشت که ضمن کمک به سلامت خانواده و اقشار آسیب پذیر، به تولید کننده برای ارایه کالاهای مشخص کمک می کرد.

این طرح همچنان بر روی میز قرار دارد و پیشنهاد می‌کنیم، در سال 96 با استقرار دولت جدید و در ابتدای کار، اجرایی شود و معضل پرداخت یارانه ها با جسارت از سوی دولت و مجلس تعیین تکلیف شود.

 

در مورد موضوع تبانی و جعل اسناد از سوی یکی از پرسنل در سال های گذشته بفرمایید.

بحث از طریق حقوقی در حال پیگیری است و از طریق اینترپل نیز در حال پیگیری هستیم.

 

620 پرونده حقوقی برای شرکت زیاد نیست؟

بله، از ورودی پرونده ها جلوگیری شده که عمده آنها از بابت فروش اقساطی در گذشته بوده است. بخشی از آنها قابل بازیافت است و بخش دیگری با هزینه 10 میلیارد تومانی مواجه بوده که برای آن ذخیره گرفته شده است.

 

هزینه مطالبات مشکوک الوصول شرکت چقدر است؟

با تجزیه سنی فعلا حدود 10 میلیارد تومان است که ذخیره گرفته‌ایم.

 

دلیل افزایش 3 برابری پاداش کارکنان در صورت های مالی 95 چیست؟

برای افزایش رضایت مندی پرسنل، نظام ارزیابی مبتنی بر عملکرد برقرار شده و با برآورد سه میلیارد تومانی در صورت های مالی پیش بینی شده است.

 

در شرایطی که نقدینگی پایین است، امتیاز خرید از "رفاه" چیست؟

اولا سبد خرید و قیمت ها در رفاه پایین تر است و تعداد کالاهای تخفیف دار و میزان تخفیف آنها در بازه زمانی طولانی، یک مزیت رفاه نسبت به دیگر شرکت هاست. ثانیا از طریق بانک ها همه مشتریان می توانند به طور اعتباری، بدون کارمزد و در مدت دو ماهه پرداخت کنند و یا از طریق سایر تسهیلات خرید انجام دهند.

زمانی برند "رفاه" قرار بود که تعطیل شود ولی امروز احیاء شده است. رقابت بسیار سنگین است و توجه مردم و همچنین سهامداران در کنار رسانه ها را نیاز دارد. اکنون با بازسازی اکثریت فروشگاه های اصلی و راه اندازی 50 فروشگاه نسل جدید در نقاط مختلف حتی در شهرهای دور افتاده که برخی از آنها نظیر فروشگاه شیان یا رامسر یک افتخار برای جوانان ایرانی و یک برند ایرانی است و البته با اقبال مردم روبرو است. در طرح فروش فوق العاده نوروزی که از دهه فجر تا نوروز ادامه دارد، 3000 قلم کالا بین 20 تا 50 درصد تخفیف به مردم ارایه می شود و همه مردم می توانند خرید مایحتاج عید خود را با قیمت و کیفیت مناسب دریافت کنند.

همچنین این امکان را داریم که بسته های کالای ویژه نوروز را برای کارکنان سازمان ها متناسب با نیاز آنها با حدود 25 درصد تخفیف تامین و به صورت رایگان در سراسر کشور تحویل دهیم. یا اینکه کارت خرید رفاه را به عنوان کارت هدیه نوروزی با تخفیف ویژه به سازمان ها ارائه کنیم، تا ضمن برخورداری از تخفیف کالاها، از تخفیف مازاد خرید رفاه کارت نیز برخوردار شوند.

 

و کلام آخر؛

مردم امسال خبرهای خوبی از برندهایی همچون ارج و آزمایش نشنیدند، زیرا بسیاری از این برند ها با چالش های جدی روبرو شده اند. اما در سال اقتصاد مقاومتی و در یکی از سخت ترین دوران رکود اقتصادی، یک نشان تجاری ایرانی به نام "رفاه" توانسته است بر اساس توانمندی داخلی، دوباره احیاء شود و به عنوان یک برند مطرح رقابت کند. رونق رفاه یعنی رونق بیش از 3000 تولید کننده ایرانی در سراسر کشور. یعنی رضایت میلیون ها نفر از مردم و مشتریان در سراسر کشور، یعنی اشتغال و کارآفرینی. به همین دلیل است که اعتقاد داریم رفاه ویترین اقتصاد مقاومتی است و یکی از شرکت هایی است که توانسته در اجرای منویات مقام معظم رهبری، نتایج ملموس و عملی در سال اقتصاد مقاومتی داشته باشد.