استاد دانشگاه امام صادق (ع)، گفت: نقطه اهرم مقاوم سازی در اقتصاد مقاومتی چیزی جز هویت نیست.

به گزارش مرور نیوز، عادل پیغامی امروز در همایش ملی اقتصاد مقاومتی پیوند فرهنگ سیاست و اقتصاد در تهران با اشاره به اینکه نقطه محوری و اصلی در حوزه انقلاب بیداری‌ها،‌ نهضت‌ها مربوط به کلمه هویت می‌شود، اظهار داشت: این موضوع دغدغه موضوع اسلامی است، اگر هویت الهی و خدایی نباشد و گره واقعی به سیره اهل بیت (ع) انجام نشود و اگر با مباحث تاریخی گره نخوریم، بی‌هویت هستیم.

وی افزود: بی‌هویتی مساله کنونی است، در عرصه اقتصاد و در سطح کلید واژه‌ها هم بی‌هویت هستیم.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه وقتی صحبت از مصرف می‌شود، نمی‌دانیم یعنی چه عنوان کرد: دغدغه در اقتصاد مقاومتی و نقطه اهرم مقاوم سازی چیزی جز هویت نیست؛ آنچه باعث آسیب‌پذیری است، بی‌روح بودن رفتارها،‌ ساختارها و نهادهای اقتصادی ما است؛ آن گونه که می‌خواهیم که همسو با انقلاب اسلامی باشد، نیست و نگران اقتصاد مقاومتی هستیم.

وی با اشاره به مباحث مانند آبخیزداری که سالیان سال اجداد ما در کم آبی از قنوات استفاده می‌کردند، تصریح کرد: اکنون این پیوند حاصل نشده و علم لای روبی قنوات را نداریم و از لایروبی عاجزیم ، شهرسازی و معماری ما بی‌هویت است، بازار این گونه شده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: الگوی مصرف امروزی در خانواده ما با مصرف پدران و بزرگان ربط تاریخی ندارد، رابطه کار و کارفرما نیز همین گونه است.

پیغامی با اشاره به اینکه در پیوندهای افقی و عمودی باید آسیب‌شناسی به مقوله اقتصاد مقاومتی بپردازیم، تصریح کرد: بین 3 ساحت اقتصاد،‌ سیاست و فرهنگ سال‌هاست، رابطه‌ای وجود ندارد و پیوست فرهنگی برای پروژه‌های اقتصادی نیز در حد یک جریان شکلی هم انجام نمی‌شد.

این استاد دانشگاه با طرح این دغدغه که در دانشگاه‌ها چقدر کارهای بین رشته‌ای انجام می‌شود و دانشجو با رشته‌های تلفیقی آشنا است، یادآور شد: چرا هیات دولت کشور انگلیس فهرست مدارک خود را ارائه کردند، بیشتر فارغ‌التحصیلان آنها از رشته‌های ترکیبی فلسفه،‌ اقتصاد و سیاست هستند، چرا ما چنین چیزی نداریم، چرا نخبگان با این مباحث آشنا نیستند.

به گفته پیغامی در دانشگاه‌ها و رشته‌های اقتصاد بی‌هویتی وجود دارد و انتظار تاریخی با تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامی و بومی در کنار جریان علمی غرب نیز وجود ندارد و حتی جریان علمی غربی هم به طور کامل مطرح نمی‌شود، چرا که آنها هم هویت مقاوم‌سازی دارند، اما آن را به ما یاد نمی‌دهند، علم را آن گونه که هست، باید یاد بدهید، امروزه در حوزه‌های علمی در مورد پول و بانک حرف می‌زنند.

وی ادامه داد: چرا دانشجویان تاریخ نمی‌خوانند، در حالی که نمی‌دانیم مسائل انسانی معطوف در تاریخ است. دانشجوی اقتصاد نمی‌تواند به دهه‌های اخیر در حافظه تاریخی خود عقب برود، شومپیتر در کتاب عقاید اقتصادی به شکاف تاریخی فاصله قرن هفت تا هشت هجری قمری پرداخته ،اما در منابع دیگر وجود ندارد دقیقا در این فاصله فضای شکوفایی اقتصاد اسلامی ما است، عالمی می‌فرماید اگر می‌خواهید مقاومت ملتی را ببینید، حافظه تاریخی آن را پاک کنید.

این استاد دانشگاه گفت: بعد از قاجار گسیختگی عمیق بین فرهنگ،‌ اقتصاد و سیاست داشتیم. اینها در دوره پهلوی هم ادامه یافت و اسناد بالادستی هم نتوانسته گسیختگی را برگرداند. مشکل در اقتصاد مقاومتی الفاظ تکنیکال نیست، بلکه در روح و جان است. ما به مقاومت شناخته می‌شویم، امروزه با گفتن اقتصاد مقاومتی آنچه جان و روح انقلاب اسلامی بود، به سیاست را فتح کرد، اما هنوز اقتصاد را فتح نکرده است. برای تزریق روح و جان چاره‌ای نداریم، جز اینکه آن را دریابیم. امیدواریم همه فعالان حوزه اقتصاد هویت تاریخی را فراموش نکنند.

وی افزود: دانشجویان تمایز خط فکری مدرس با سید جمال را نشنیده و طلاب حوزه هم نشنیده اند، چرا که اگر شنیده بود، حوزه مسیر سیدجمال را طی نمی‌کرد و به سمت خط فکری مدرس می‌رفت.