ساعت‌های مخصوص نابیناها تا به حالا بیشتر گویا بودند و کاربر آن نمی‌توانست به صورت خصوصی، متوجه زمان بشود اما ماه آینده میلادی ساعت هوشمند «دات» با طراحی گرد و زیبا توسط یک شرکت کره‌ای به نام روانه بازار خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، ساعت‌های مخصوص نابیناها تا به حالا بیشتر گویا بودند و کاربر آن نمی‌توانست به صورت خصوصی، متوجه زمان بشود اما ماه آینده میلادی ساعت هوشمند «دات» با طراحی گرد و زیبا توسط یک شرکت کره‌ای به نام روانه بازار خواهد شد.
سرانجام ساعت هوشمند ویژه نابیناها وارد بازار شد

همان طور که در تصویر می‌بینید، صفحه نمایش این ساعت، حاوی قطعات متحرکی است که فرد نابینا را قادر می‌سازد با لمس آن، علایم بریل روی آن را حس کند. به علاوه این ساعت دکمه‌هایی در دو سو دارد که از طریق آن می‌توان پیام‌های ساده ارسال کرد.
سرانجام ساعت هوشمند ویژه نابیناها وارد بازار شد

شرکت کره‌ای دات از سال 2014 مشغول توسعه این ساعت بوده. مشکل عمده‌ای که تا به حال این شرکت داشت، طراحی قطعات متحرک ساعت بوده، طوری که به خاطر لمس‌های مکرر کاربر، آسیب نبینند و ساعت بادوام باشد.

این ساعت همین الان هم آنقدر محبوب است که 140 هزار نفر آن را پیش‌خرید کرده‌اند. یکی از افراد مشهوری که ساعت دات را پیش‌خرید کرده است، خواننده مشهوری نابینای آمریکا استیو واندر است.
سرانجام ساعت هوشمند ویژه نابیناها وارد بازار شد

انتظار می‌رود که 100 هزار دستگاه از ساعت‌های دات سال 2017 تحویل مشتری‌ها بشود و بقیه ساعت‌ها، یعنی 40 هزار عدد، سال بعد تحویل داده شوند. در این میان هزار دستگاه از ساعت‌ها، وارد فروشگاه‌های خرده‌فروشی لندن خواهند شد و با بهای 320 دلار به فروش خواهند رسید.

ساعت‌های هوشمند، تنها گام نخست شرکت بات در جهت تولید وسایل هوشمند برای افراد نابینا هستند.

دات همچنین یک قرارداد یک میلیون دلاری با دولت کنیا، برای تحویل 8 هزار دستگاه کتاب‌خوان بریل آموزشی «دات مینی» بسته است. قیمت هر یک از این دستگاه‌ها حدود 200 دلار است.

این شرکت همچنین در نظر دارد با مشارکت گوگل در سال ۲۰۱۸، یک کتابخوان الکترونیک شبیه کیندل به نام دات پد را وارد بازار کند که این تبلت به جای نشان دادن واژه‌ها با اجزای متحرک قابل لمس، مجهز به صفحه نمایش تکتایل است، یعنی به صورت مجازی حس لمس و برجستگی را القا می‌کند.

و دست آخر، یکی دیگر از پروژه‌های شرکت دات یک سامانه هوشمند بریل است که در زیرساخت‌های عمومی، امکان اطلاع‌رسانی و تعامل با نابیناها را خواهد داد.