یک مقام مسئول، اعلام کرد: بر اساس قوانین جدید، صدور انشعابات جدید برق برای هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در شهرهای کشور ممنوع شده است.

به گزارش مرور نیوز، توانیر اعلام کرد: لایحه برخورد با استفاده کنندگان غیرمجاز برق در مجلس یک گام بلند برای برخورد قانونی با انشعابات غیرمجاز بوده که در طول چند سال گذشته تا کنون، آسیب‌های متعددی به شبکه توزیع و صنعت برق کشور وارد کرده است.

رضا غضنفری در تشریح جزئیات بیشتر از لایحه برخورد با انشعابات غیرمجاز برق، گفت: بر اساس این لایحه، استفاده غیرمجاز از برق جرم بوده و هر نوع تغییر کنتور که توسط افراد یا مأمور مربوطه انجام شود هم، جرم بوده و برای آن مجازات شدیدی در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این لایحه مقرر شده تا اجازه استفاده موقت از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز به تمامی کسانی که ساختمان‌های خود را غیرمجاز ساختند، داده نمی‌شود، تصریح کرد: با تصویب این لایحه، روند پیشگیری از استفاده غیرمجاز در قانون پیش بینی شده؛ به طوری‌که امکان بهره برداری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها، دیگر وجود نخواهد داشت.

رئیس هیأت مدیره شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با یادآوری اینکه تاکنون یکی از مشکلات اساسی شرکت‌های توزیع، پاسخ به نیازهای اماکنی بوده که در حاشیه شهرها و بدون فراهم شدن زیرساخت های شهری، احداث می‌شدند، اظهار داشت: برخی از متولیان شهری در جلوگیری از این ساخت و سازها اقدامی نمی‌کردند، در نتیجه با گسترش این اماکن و نیاز به امکانات زیربنایی مانند آب و برق، رویه استفاده غیرمجاز از برق نیز در این مناطق شکل می‌ گرفت.

وی افزود: پس از تصویب این قانون، متولیان امور همچون شهرداری و ادارات کشاورزی موظفند که مانع ساخت و ساز غیرمجاز شوند، چرا که به این ساخت و سازهای غیرمجاز، اجازه استفاده از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز داده نخواهد شد.

غضنفری با بیان اینکه در حال حاضر، ارزش هر یک درصد تلفات برق در کشور معادل 30 هزار میلیارد ریال است، تاکید کرد: با اجرای طرح جهادی کاهش تلفات برق، متوسط تلفات شبکه برق کشور کاهش یافته است.

وی حجم زیادی از تلفات شبکه برق استان خوزستان را ناشی از انشعابات غیرمجاز برق عنوان کرد و افزود: با تصویب قانون برخورد با استفاده کنندگان غیرمجاز برق، امیدواریم که روند کاهش تلفات برق در خوزستان سرعت بیشتری پیدا کند.

این مقام مسئول با اشاره به جمع آوری 750 هزار انشعاب غیرمجاز در یک دهه منتهی به سال 1394 تبیین کرد: اقدامات انجام شده در راستای کاهش تلفات برق تا کنون، به بازیابی سه میلیون و 790 هزار مگاوات ساعت انرژی برق به ارزش افزون بر 3000 میلیارد ریال انجامیده است.

رئیس هیأت مدیره شرکت توزیع نیروی برق خوزستان خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴، رقم تلفات برق در سطح استان خوزستان به 6 درصد کاهش یابد.