شهردار تهران جزئیات افتتاح سه خط متروی جدید پایتخت را تشریح کرد.

به گزارش مرور نیوز، محمدباقر قالبیاف صبح امروز در آیین بهره‌برداری از 110 پروژه عمرانی، ترافیکی و سه نقطه منطقه 2 با بیان اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم آنطور که در شأن مردم تهران بخصوص معلولان، محرومان و خانواده‌های شهداست خدمت‌ کنیم، گفت: با این حال خدا می‌داند که در طول مدت مسئولیت و مأموریتی که در شهرداری داشته‌ایم حتی یک لحظه از خدمت‌رسانی به این افراد غافل نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما منتظر برگزاری مراسم برای افتتاحیه‌ها نمی‌مانیم، گفت: به محض اینکه یک پروژه‌ای آماده شود بلافاصله این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و ما معطل و منتظر برگزاری مراسم نمی‌مانیم.

 

تعیین تکلیف رود دره اوین و فرحزاد طی هفته‌های آتی

شهردار تهران با اشاره به مشکلات زیست محیطی و آسیب‌های اجتماعی پیرامون رود دره اوین - درکه و فرحزاد، گفت: ساماندهی این رود دره‌ها چهار سال است که در دستور کار قرار دارد و مرتبا ضمن بازدید از این رود دره‌ها، تلاش داریم که نسبت به ساماندهی آنها اقدام کنیم. نهایتا در کمیسیون ماده 5 بحث‌های نهایی را تا هفته‌های پیش‌رو نهایی می‌کنیم. هر چند که بخشی از تملکات انجام شده و مسائل و مشکلات اقتصادی نیز در این زمینه داریم اما مشکلات و معضلات مربوط به مسئولان است که باید هر چه زودتر آنها را حل و فصل کنیم.

قالیباف با اشاره به نقش توسعه مترو در شهر تهران، گفت: ما مصمم هستیم که خط 3 مترو را تکمیل کنیم و با تکمیل خط 3، جمعا 5 خط مترو به بهره‌برداری کامل می‌رسد و می‌توانیم ساخت سه خط دیگر مترو را با سرعت پیش ببریم.

وی افزود: متاسفانه با این حال فضاسازی‌هایی صورت می‌گیرد که کارهای عمرانی شهرداری تعطیل شده و در شهرداری کسی کار نمی‌کند اما مردم می‌بینند که بخش زیادی از پروژه‌ها در حال انجام است و این در حالی است که پروژه‌های بزرگ ما همچون مترو زیر زمین است و کسی آن را نمی‌بیند اما باید بگویم که کارگران به صورت سه شیفت و به طور شبانه‌روزی در حال پیش بردن ساخت مترو هستند.

شهردار تهران با تشریح خط متروی فرودگاه امام خمینی، بیان کرد: این خط مترو 35 کیلومتری بر دروازه ورودی شهر است و تست گرم این خط در دهه سوم اسفند ماه انجام می‌شود و رفت و آمد به طور آزمایشی صورت می‌گیرد و در 15 فروردین ماه 96 نیز رسما مسافرگیری این خط آغاز می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه خط 6 مترو نیز حداکثر تا 45 روز آینده افتتاح می‌شود، گفت: همزمان با راه‌اندازی خط 7 نیز شاهد یک اتفاق دیگر در محدوده محله گیشا هستیم به طوریکه پل فلزی گیشا نیز به طور کامل جمع‌آوری می‌شود و در این نقطه شاهد تقاطع سه تونل خط 7، خط 6 و تونل خودرو هستیم.

وی با بیان اینکه تا نیمه اردیبهشت 10 ایستگاه دیگر مترو افتتاح می‌شود، گفت: خط 7 تا ایستگاه میدان صنعت پیش می‌رود و از آنجایی که یک مشکلی در بحث تملک یک ایستگاه مانده به میدان صنعت داریم باید بگویم که اوایل اردیبهشت ماه مترو به میدان صنعت می‌رسد.

شهردار تهران با اشاره به امکانات موجود در شهر، تصریح کرد: با اینکه معتقدیم امکانات موجود در شأن مردم نیست اما مردم نیز از این امکانات به شکل صحیح استفاده نمی‌کنند چرا که ما در برخی اتوبان‌ها همچون صدر، نیایش و ... مقررات را به نحو احسن اجرا می‌کنیم و می‌توانیم این نظم را به کل شهر و همه بزرگراه‌ها تعمیم دهیم و این نیازمند همراهی و کمک مردم است.

قالیباف با بیان اینکه امروز در شهر تهران به ازای هر شش کیلومتر، یک ایستگاه آتش‌نشانی ایجاد شده و در بدترین شرایط آتش‌نشانان ظرف چهار دقیقه به محل حادثه می‌رسند، گفت: برای آنکه شهر را بهتر اداره کنیم نیازمند تعامل سازنده و دقیق هستیم و بر همین اساس ظرف 1.5 تا دو سال گذشته به اقدامات مینیاتوری و اصلاح امور در مقیاس کوچک روی آورده‌ایم چرا که معتقدیم شهر نیازمند کار، تلاش، فرهنگ‌سازی و آموزش است که باید علما و مساجد نیز در این فرهنگ‌سازی ما را کمک کنند.

وی در پاسخ به اعتراض یکی از شهروندان که در حین سخنرانی وی نسبت به ارائه زمین به یکی از قومیت‌ها که جنب ورزشگاه و متعلق به مسجد است، گفت: شهرداری تهران در بحث توسعه مساجد گام‌های جدی برداشته است و علاوه بر کمک به تعمیر و تجهیز مساجد نسبت به ساخت و یا ارائه زمین به 400 مسجد اقدام کرده است و 180 مسجد نیز به بهره‌برداری رسیده است.

شهردار تهران با بیان اینکه تهران یک ایران کوچک است و طوایف و گروه‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند، گفت: ما در مباحث طوایفی دخالت نمی‌کنیم و اگر چنین چیزی در اسناد ثابت شود که زمین جنب ورزشگاه وقف مسجد بوده و برای گسترش مسجد در نظر گرفته شده این واگذاری علاوه بر اینکه غیرقانونی است، خلاف شرع نیز است اما اگر ثابت شود که این زمین متعلق به مسجد نیست و وقف نشده و برای ساخت حسینیه و ... واگذار شده است باید تحمل کنیم و نگوییم که چرا این زمین به آنها داده شده است؟

قالیباف با بیان اینکه شهرداری به همه تشکل‌های مردمی اعم از مسجد یا حسینیه و ... کمک می‌کند، گفت: شهردار منطقه 2 را موظف خواهم کرد تا ظرف یک هفته بحث تملک زمین کنار مسجد و ورزشگاه را پیگیری کند و شخصا بر این موضوع نظارت می‌کنم.

به گزارش ایسنا، عباس جدیدی و مختاباد دو عضو شورا نیز در این مراسم حضور داشتند و از خانواده آتش‌نشان شهید نظری که در حادثه پلاسکو به شهادت رسید نیز تقدیر شد.