کشور آلمان در زمینه آب و انرژی دارای تکنولوژی برتر است و بر همین اساس قرار شده تا بیانه مشترکی بین ایران و آلمان به منظور انتقال فناوری به امضا برسد.

به‌گزارش مرورنیوز، در نشستی با حضور یک هیات از وزارت فدرال آموزش و پژوهش آلمان به ریاست جورج شوته، معاون(وزیر آموزش و تحقیقات آلمان)، رییس بنیاد تحقیقات آلمان(DFG) و رئیس انجمن ماکس پلانک آلمان(MPG) و مسوولان ایرانی حوزه  آب و انرژی (انرژی های نو و بهره ­وری انرژی) عنوان موضوعات اولویت دار مورد بررسی و تبیین قرار گرفت و بنا بر این شد تا پس از انجام کار کارشناسی بیشتر در هفته‌های آینده  بیانیه ای مشترک بین وزارت نیروی ایران و وزارت فدرال آموزش و پژوهش جمهوری فدرال آلمان برای همکاری در زمینه‌های موضوعی آب و نیرو به امضای دو طرف برسد.

علی‌اکبر مهاجری،   معاون منابع انسانی وزارت نیرو  با بیان اینکه همکاری بین ایران و آلمان در امر پژوهش و تحقیقات نسبتا طولانی است، اظهار کرد: این همکاری‌ها حتی قبل انقلاب نیز وجود داشته، اما متاسفانه در سال های گذشته این ارتباط و همکاری ها با وقفه همراه شد اما در دوره پسابرجام جانی تازه گرفته است و هم‌اکنون زمینه همکاری موسسات تحقیقاتی آلمان با پژوهشگاه نیرو، موسسه تحقیقات آب و موسسه علمی- کاربردی وزارت نیرو در حال فراهم شدن است.

وی با بیان اینکه قرار است یک گروه از طرف  ایران و آلمان این موضوع را پیگیری کنند تا به صورت یک کمیته، بررسی دقیق‌تری را انجام دهند تاکید کرد: در این جلسه موضوع آب و برق به عنوان اولویت نخست این وزارتخانه تعریف شد.

معاون منابع انسانی وزارت نیرو با بیان اینکه اکنون فرصتی پیش آمده که ما بتوانیم مفاد این بیانه را تقویت کرده و نکات مشخصی را در تفاهم‌نامه ذکر کنیم، تاکید کرد: حدود ۵۰ طرح بزرگ تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف آب و برق است که ۴۰ طرح توسط پژوهشگاه نیرو و ۱۰ طرح درموسسه تحقیقات آب طراحی شده است که مدیریت این طرحها از طریق پژوهشگاه نیرو و موسسه تحقیقات آب و دانشگاهها انجام خواهد شد. همچنین ما برای اجرای این طرحها به همکاری و مشارکت خارجی‌ها نیاز داریم و در چند مورد نیز توافق‌های اولیه حاصل شده است.

مهاجری ادامه داد: تولید، انتقال و توزیع برق و ساخت انواع توربین‌ها، از جمله این طرحها است.

وی اظهار کرد: آلمان‌ها در زمینه آموزش‌های کاربردی موفقیت‌های خوبی داشته‌اند و کشوری پیشرو محسوب می‌شوند؛ انتظار می‌رود بتوانند کمک‌های خوبی در این زمینه به ایران داشته باشند.

این مقام مسئول اضافه کرد: بطور نمونه پروژه جامع مدیریت یکپارچه منابع آب در امتداد زاینده رود که بطور مشترک توسط دو کشور تامین اعتبار شده، به عنوان یک نمونه موفق همکاری در نظر گرفته می شود.

وی گفت: در این روابط، انتقال فناوری های نوین توسط آلمان ها به عنوان یک اصل در نظر گرفته می شود و به عنوان پایه و اساس بیانیه مشترک آتی بین دو کشور در این بخش خواهد بود.