در سومین روز معاملات بورس اوراق بهادار تهران در این هفته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی 15 واحد رشد کرد اما شاخص کل هم وزن با 5 واحد افت مواجه شد و داد و ستد های امروز از حجم کمی برخوردار بود و ارزش معاملات به حدود 134 میلیارد تومان بالغ شد.

به گزارش مرور نیوز، امروز دوشنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای باز شدن معاملات روند صعودی را در پیش گرفت و تا رقم 77 هزار و 617 واحدی بالا رفت اما در ادامه با افت و خیزهایی همراه بود و در نهایت نسبت به روز گذشته 15 واحد رشد کرد و به رقم 77 هزار و 590 واحدی رسید. اما شاخص کل هم‌وزن با افت حدود 5 واحدی روبرو شد و تا رقم 15 هزار و 812 واحدی پایین آمد.

شاخص آزاد شناور نیز رشد 18 واحدی را تجربه کرد و به رقم 84 هزار و 943 واحدی دسترسی پیدا کرد اما شاخص بازار اول با 12 واحد افت تا تراز 55 هزار و 9 واحدی پایین رفت. شاخص بازار دوم نیز رشد 165 واحدی داشت و به رقم 165 هزار و 496 واحدی رسید.

در معاملات امروز نماد پتروشیمی جم با 43 واحد تاثیر مثبت در شاخص بیشترین نقش را در نوسانات دماسنج بازار داشت. در این نماد بیش از 87 درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقوقی و حدود 12 درصد مربوط به حقیقی‌ها بود. پس از نماد پتروشیمی جم گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، آهنگری تراکتورسازی ایران و پارس‌خودرو بیشترین تاثیر مثبت را در نوسانات شاخص داشتند.

در طرف مقابل نماد بانک اقتصاد نوین با 24 واحد تاثیر منفی در شاخص بیشترین نقش کاهشی را در دماسنج بازار سرمایه برجای گذاشت. در این نماد 89 درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقوقی و بیش از 10 درصد مربوط به سهامداران حقیقی بود. علاوه بر این نمادهای سرمایه‌گذاری غدیر، بانک انصار، نفت و گاز پتروشیمی تامین بیشترین نقش را در نوسانات نزولی شاخص داشتند.

امروز در گروه فلزات اساسی اکثریت نمادها روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کرده‌اند، هر چند که نمادهایی همچون شرکت آهن و فولاد ارفع و لوله و ماشین‌سازی ایران بیش از 4 درصد در قیمت پایانی رشد کردند. در این گروه 57 میلیون و 306 هزار سهم به ارزش 12 میلیارد و 555 میلیون و 200 هزار تومان در 5 هزار و 486 نوبت معامله مورد داد و ستد قرار گرفت.

در گروه سیمانی‌ها اکثریت نمادها شرایط کاهشی را پشت سر گذاشتند البته نماد سیمان لار سبزوار توانست رشد بیش از 4 درصدی را تجربه کند.

امروز در گروه خودرو 114 میلیون و 624 هزار سهم به ارزش 14 میلیارد و 688 میلیون و 200 هزار تومان در 9 هزار و 997 نوبت معامله مورد داد و ستد قرار گرفت. در این گروه اکثر نمادهایی همچون سایپا، پارس‌خودرو، چرخشگر، سایپا آذین، قطعات اتومبیل ایران و ریخته‌گری تراکتورسازی ایران با رشد در قیمت پایانی مواجه شدند.

همچنین نماد آهنگرانی تراکتورسازی ایران که امروز دامنه نوسان برایش باز بود، توانست بیش از 20 درصد رشد در قیمت پایانی را نشان دهد اما در عین حال در این نماد با سطح فروش همراه بود.

امروز در نماد پارس‌خودرو، قیمت پایانی 90 تومان و 2 ریال بود. در نتیجه ارزش این سهم حدود 10 تومان از ارزش اسمی هم پایین‌تر است. در عین حال قیمت هر حق تقدم این سهم 55 ریال بود. در نتیجه با اینکه این نماد مجاز و باز بود، هیچ معامله‌ای در آن صورت نگرفت چرا که در حالتی که سهم کمتر از ارزش اسمی قیمت می‌خورد، معامله حق تقدم آن از لحاظ اقتصادی نمی‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد.

در گروه دارویی نیز نمادهایی همچون گروه دارویی برکت، داروسازی سبحان، بنکولوژی، پخش‌دارو، ایران دارو، داروسازی امین، داروسازی ابوریحان، داروسازی زاگرس فارمد پارس و مواد اولیه دارویی البرز بالک و تعداد دیگری از نمادها با روند کاهشی در قیمت پایانی مواجه شدند اما داروسازی کوثر، لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی و داروسازی سینا از جمله نمادهایی بودند که رشد در قیمت پایانی را تجربه کردند.

ارزش معاملات امروز به رقم 134 میلیارد و 820 میلیون و 200 هزار تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن 550 میلیون و 206 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 54 هزار و 159 نوبت داد و ستد شد.

از جمله نمادهایی که امروز بازگشایی شدند می‌توان به شرکت‌های محورسازان خودرو، سیمان ارومیه، واسپاری ملت، صنعتی پارس‌مینو، کارتن ایران، پتروشیمی خارک و آهنگری تراکتورسازی ایران اشاره کرد. در مقابل نماد کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان امروز متوقف شد.

آیفکس امروز ۳.۲ واحد رشد کرد و به رقم ۸۶۹.۵ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران عدد 255 میلیارد و 363 میلیون و 300 هزار تومان را تجربه کرد که این رقم ناشی از دست به دست شدن 442 میلیون و 396 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 23 هزار و 92 نوبت داد و ستد بود.