موسس دفتر توسعه کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف گفت: اینکه ایران کشوری بکر برای اجرای اقدامات خلاقانه و کارآفرینی است یک حقیقت انکارناپذیر است. بسیاری از فرصت‌ها در این کشور وجود دارد که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش مرور نیوز، منطقه مرکزی، علیرضا فیض‌بخش در کارگاه آموزشی ترویج و توسعه کارآفرینی که در آمفی‌تئاتر مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان مرکزی برگزار شد، یکی از مشکلات امروز جوانان را نبود تصور روشن از آینده شغلی عنوان کرد و گفت: دانشگاه زمانی در ایران تاسیس شد که دولت برای تامین نیاز در حوزه نیروی انسانی به این نهاد نیاز داشت.

وی با طرح این سوال که با توجه به موضوع مذکور دانشجو چه نقشی در کشور داشته است؟ ضمن تبادل نظر با دانشجویانی که اظهار نظر کردند، افزود: تامین نیروی انسانی توسط دانشگاه برای دولت به این معنا بود که دولت کارشناسان مورد نیاز خود را از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تامین می‌کرد.

وی ادامه داد: اغلب دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه در بدنه دولت مشغول به کار می‌شدند و به این ترتیب دانشگاه به سمت تربیت کارشناس جهت‌گیری داشت. به این ترتیب دانشجو انتظار استخدام توسط دولت بعد از فارغ‌التحصیلی را داشت و این تفکر به دانشجویان امروز منتقل شده است.

فیض‌بخش افزود: قبلا امکان و ظرفیت بکارگیری فارغ‌التحصیلان در بدنه دولت وجود داشت، اما امروز این ظرفیت اشباع شده و تفکر وابستگی به دولت باید اصلاح شود. امروز دانشجو به پویایی برخاسته از کارآفرینی نیاز دارد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه سالانه تنها از دانشگاه‌های دولتی حدود 500 تا 600 هزار دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شوند، عنوان کرد: نمی‌توان انتظار داشت برای تمامی این فارغ‌التحصیلان شغلی آماده وجود داشته باشد و خود فرد باید برای دستیابی به شغلی مناسب تلاش کند.

وی ادامه داد: عده‌ای از فارغ‌التحصیلان با استفاده از مناسبات فامیلی در نهادهای دولتی مشغول به کار می‌شوند، اما واقعیت این است که این امکان برای تمامی افراد وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با طرح این سوال که فکر می‌کنید بهترین راه حل چیست و آیا باید به دلیل نبود وابستگی که با استفاده از آن مشغول به کار شد، از کار و فعالیت صرف نظر کنیم؟ بیان کرد: در ابتدا باید دولت را کنار گذاشت. اینکه چه اقدامی توسط دولت در خصوص اشتغال انجام شده یا شمارش اقدامات انجام نشده قطعا نمی‌تواند آینده ما را تضمین کند و فقط زمان را از دست می‌دهیم ما نیاز به حرکت داریم و باید بهانه‌ها را کنار بگذاریم.

فیض‌بخش با تاکید بر اینکه نباید به دنبال مقصر باشیم و باید با اتکا به استعدادهایمان برای موفقیت تلاش کنیم عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته کار کردن امری بسیار ارزشمند است. در زندگی 10 ساله‌ای که در ژاپن داشتم نکته بسیار جالبی که توجه من را به خود جلب کرد کار کردن و اداره فست‌فودهای معروف در توکیو توسط نوجوانان بود در صورتی که در کشور ما نوجوانان اصلا به کار کردن فکر هم نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در دانشگاه واترلو کانادا یکی از امتیازهای پذیرش دانشجو سابقه کار کردن است و این موضوع نسبت به گزینه‌هایی مانند مدت زمان اتمام تحصیلات تکمیلی یا تعداد مقاله‌های ارائه شده ارجحیت دارد و در حقیقت مهارت یافتن شغل برای اغلب کشورهای پیشرفته از اهمیت بالایی برخوردار است.

این استاد دانشگاه از استیوجابز به عنوان کارآفرینی نمونه در جهان یاد کرد و افزود: شرایط زندگی این کارآفرین اصلا مناسب نبود و حتی برای یک وعده غذایی گرم شیشه‌های خالی را از سطل‌های زباله جمع آوری می‌کرد و می فروخت، اما با اتکا به استعداد و توانمندی خود توانست به کارآفرینی نمونه تبدیل شود.

فیض‌بخش با تاکید بر اینکه کارآفرینی با قماربازی متفاوت است، عنوان کرد: کارآفرین باید ریسک‌پذیری و خطرپذیری بالایی برای گام برداشتن در مسیری که تا به حال افراد دیگر طی نکرده‌اند داشته باشد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی نداشتن پول نیست بلکه ناتوانی در اتخاذ تصمیمی مناسب است، افزود: شرایط برای شروع فعالیت افراد مهیاست و امروز با بهره‌گیری از اطلاعاتی که می‌توان از راه‌های ارتباطی گسترده موجود به دست آورد می توان استعداد را پرورش داده و به شغلی مناسب دست یافت.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: از ایده‌هایی که دارید نباید ساده عبور کنید ایده هایتان را بشناسید با تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات راه تبدیل ایده به فرصت را شناسایی و از این طریق مهارت لازم را کسب کنید و با بهره‌گیری از خلاقیتی که قطعا هر فرد از آن بی‌بهره نیست از ایده‌ها برای کارآفرینی استفاده کنید.