مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته به منظور چهارخطه‌سازی مسیر ریلی تهران – کرج اعلام کرد: با پیشرفت 70 درصدی که این پروژه به ثبت رسانده می‌توان انتظار داشت این طرح تا اردیبهشت‌ماه سال 1396 به پایان برسد.

به گزارش مرور نیوز، سیروس جعفری در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه‌هایی که شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن با همکاری شرکت راه‌آهن انجام می‌دهد، اظهار کرد: در حال حاضر این شرکت حدود 850 کیلومتر پروژه ریلی در دست اجرا و نگهداری دارد که رقم نهایی آن حدود 800 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود از جمع این رقم حدود 120 میلیارد تومان از راه‌آهن طلب داریم که امیدواریم شرایط برای تسویه آن فراهم شود.

به گفته وی، با توجه به مشکلاتی که برای دریافت مطالبات به صورت نقدی وجود داشت یکی از گزینه‌های اجرای شده بحث دریافت اسناد خزانه بود که مدت‌دار بوده و ظرف چند سال نقد می‌شود. این اسناد سود ماهانه یا فصلی دارند که البته هزینه پیمانکاران را کفایت نمی‌کند و از این‌رو بعضی از آنها مجبور به نقد کردن اوراق در بازار می‌شوند که این مساله نیز کاهش درصدی از مطالبات را به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن درباره‌ی وضعیت بعضی از پروژه‌هایی که این شرکت با همکاری راه‌آهن در دست اجرا دارد توضیح داد: یکی از پروژه‌های مهم بحث خط آهن خواف - هرات است که ریل‌گذاری آن در مرز داخلی ایران به پایان رسیده و در نقطه صفر مرزی خطوط ریلی قرار گرفته‌اند. برای تامین ریل این پروژه‌ها کارفرما خرید ریل از کشورهای خارجی را در دستور کار قرار داده تا پروژه‌های فعلی در زمان‌بندی مدنظر به پایان برسد.

به گفته جعفری این شرکت برنامه‌ریزی کرده تا با افزایش 15 درصدی خریداری واگن نو در یک برنامه‌ریزی دوساله اوضاع ناوگان ریلی‌اش را بهبود ببخشد. در حال حاضر 430 واگن فعال در شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن فعال است که در حوزه اقتصادی و در بخش‌های معدنی، ساختمانی و دیگر بخش‌های راه‌آهن فعالیت می‌کنند. در کنار آن طرح‌هایی نیز در دو کشور ازبکستان و افغانستان از طریق مناقصه نهایی شده که با طی شدن مراحل اداری تامین مالی آن از طریق بانک جهانی صورت خواهد گرفت.