بانک مرکزی بر خلاف سال گذشته که گزارشی از رشد اقتصادی اعلام نکرد، در روزهای پایانی امسال اقدام به انتشار جزییات رشد اقتصادی ثبت شده در سال جاری و البته حدود چهار سال گذشته با تغییر پایه آماری کرد. بر این اساس رشد اقتصادی از سه درصد در سال 1390 تا 11.6 درصد در 9 ماهه اول امسال نوسان دارد.

به گزارش مرور نیوز، چندی پیش بود که مرکز آمار از رشد اقتصادی ۷.۲ درصدی ثبت شده در 9 ماهه امسال خبر داد و اعلام کرد که رشد بدون نفت پنج درصد ثبت شده و در گروه کشاورزی ۵.۷، صنعت ۱۰.۵ و خدمات ۵.۴ درصد بوده است.

اما بانک مرکزی که در سال جاری برای دو فصل ابتدایی و مجموع شش ماهه رشد را اعلام کرده بود، این بار رشد محقق شده در 9 ماهه را با تغییر سال پایه آماری منتشر کرده و حتی محاسبات قبلی را نیز بر اساس قواعد جدید به روزرسانی کرد.

تا پیش از این بانک مرکزی رشد اقتصادی و آمارهای مربوطه را بر اساس پایه آماری 1383 محاسبه می‌کرد که بعد از اختلافات فاحشی که بین آمار با مرکز آمار وجود داشت، سال پایه تغییر کرده است. دلیل تجدید سال پایه و اصلاحات حساب‌های ملی در چند مورد تشریح شد؛ تغییر و تعدیل روش‌های محاسبه، اصلاح داده‌های خام بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از منابع آماری، تغییر و تکمیل پوشش‌های آماری و سطح جامعیت، حذف و اضافه شدن فعالیت‌های اقتصادی، جایگزینی شاخص‌های جدید قیمت 1390 و اصلاح طبقه‌بندی‌ها و تعاریف آماری.

بر اساس تغییراتی که با سال پایه جدید شکل گرفت، رشد اقتصادی 9 ماهه امسال به ۱۱.۶ درصد رسیده که برای تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه بدون نفت حدود ۱.۹ درصد محاسبه می‌شود. اختلاف قابل توجهی که بین رشد با حساب نفت وجود دارد به این موضوع برمی‌گردد که طی سال جاری حجم تولید و فروش نفت با توجه به مذاکرات نفتی انجام شده و همچنین برداشته شدن تحریم‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

اما در فصل اول امسال رشد ۷.۴ درصد، تابستان ۱۱.۹ و پاییز تا ۱۵.۷ درصد ثبت شده است. این در حالی است که با محاسباتی که بیشتر بانک مرکزی بر اساس سال پایه 1383 انجام داده بود، رشد بها ۵.۴، تابستان ۹.۲ و برای شش ماهه ۷.۶ درصد گزارش شد. همچنین رشد بدون نفت در بهار منفی ۱.۵، تابستان ۲.۸، پاییز ۴.۹ و مجموع 9 ماهه ۱.۴ درصد بوده است.

همچنین در بین بخش‌های مختلف اقتصادی در سال جاری رشد گروه نفت با ۶۵.۴ درصد بالاترین سطح و ساختمان با منفی ۱۷.۱ کمترین میزان را داشته است. از سوی دیگر رشد گروه کشاورزی ۴.۲، گروه صنایع و معادن ۰.۳ درصد بوده که در بخش معدن منفی ۰.۲ در صنعت ۵.۸ درصد ثبت شد. برای برق، گاز و آب رشد 9 ماهه تا حدود ۵.۱ درصد بوده است.

بانک مرکزی که رشد اقتصادی سال گذشته را اعلام نکرده بود در این باره نیز آماری منتشر کرد. به طوری که بر اساس محاسبات انجام شده بر پایه سال ۱۳۹۰، رشد بهار منفی یک، تابستان منفی ۲.۱، پاییزمنفی ۵.۴ و در 9 ماهه تا منفی درصد بوده است.

بررسی رشد اقتصادی از سال 1390 تا نون نیز نشان می دهد که رشد از 3.1 در سال 1390 به منفی 7.7 در 1391، منفی 3.2 در 1392، 3.3 در 1393 و منفی 1.6 در سال 1394 تغییر کرده است.

جزئیات رشد اقتصادی در چهار سال گذشته

جزئیات رشد اقتصادی 3 تا 11.6 درصدی

جزئیات رشد اقتصادی 3 تا 11.6 درصدی

جزئیات رشد اقتصادی 3 تا 11.6 درصدی

جزئیات رشد اقتصادی 3 تا 11.6 درصدی

جزئیات رشد اقتصادی 3 تا 11.6 درصدی