90 درصد محصولات بالادستی پتروشیمی از تنوع تولید مطلوبی برخوردار هستند. اما صادرات در این بخش به نوعی محدود به صادرات مواد اولیه می شود.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی علت تنوع پایین محصولات خاص پتروشیمی را ضعف این صنعت در بازاریابی بین المللی دانست و گفت: 90 درصد محصولات بالادستی پتروشیمی از تنوع تولید مطلوبی برخوردار هستند. اما صادرات در این بخش به نوعی محدود به صادرات مواد اولیه می شود.

حسن خسروجردی با بیان اینکه واحدهای بالادستی تمایل به صادرات محصولات خود دارند، ادامه داد: از سویی دیگر دولت تمایل به افزایش صادرات و ارز آوری دارد، بنابراین به طور غیر مستقیم مایل به توسعه صادرات محصولات پتروشیمی است. البته طی طرحی قرار بود به واحدهای بالادستی که فرآورده خود را به واحدهای میانی و پایین دستی اختصاص می دهند، تخفیف در خوراک اولیه تعلق گیرد، که متاسفانه در عمل اجرایی نشد.

او اضافه کرد: دانش فنی لازم برای تولید فرآورده های خاص و گران قیمت پتروشیمی در کشور وجود دارد، اما تا زمانی که تقاضا و بازار بین المللی مناسبی برای این دست از محصولات وجود نداشته باشد نمی توان به تولید پرداخت، چرا که ریسک پذیری تولید چنین محصولاتی بالا است.

بر اساس گفته های خسروجردی تولیدکنندگان داخلی به دلیل ضعف در بازاریابی، جسارت تولید محصولات گران قیمت پتروشیمی نظیر مواد اولیه لنزهای پزشکی را ندارند. از طرفی به نظر می رسد توانایی رقابت با شرکت ها و تولیدکنندگان این دست از فرآورده ها را در سطح بین الملل نداشته باشند. به همین دلیل است که تولید این دست از فرآورده ها با وجود سودآوری کلان، مورد استقبال تولیدکنندگان داخلی نیست.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی می گوید: صنعت پتروشیمی بی شباهت به یک زنجیره نیست. نقص در یک بخش از آن می تواند کل تعادل این صنعت را از بین ببرد. بنابراین از رگولاتوری می توان به عنوان حلقه اتصال بخش های متفاوت یاد کرد. البته در دوران مدیریت پیشین شرکت ملی پتروشیمی برنامه ای در این زمینه تدوین شد که متاسفانه هنوز به منصه ظهور نرسیده است. به نظر می رسد تغییرات مدیریتی یکی از علل تاخیر در اجرای چنین طرح مفیدی باشد.

به عقیده او شرایط بازار بین المللی بیشترین تاثیر بر نوع و حجم عرضه محصولات پتروشیمی دارد. به طور مثال در شرایط کنونی که بازارهای بین المللی در رکود به سر می برند، تولیدکنندگان بخش بیشتری از محصولات خود را به بازار داخلی عرضه می کنند.

به گزارش مرورنیوز به گفته کارشناسان حوزه پتروشیمی ایران با وجود در اختیار داشتن خوراک ارزان، شرایط مطلوب صادرات و دانش فنی مناسب، تنها به تولید و صادرات محصولاتی از این صنعت می پردازد که عمومی و رایج است. به این ترتیب نمی توان انتظار رشد و ایجاد ارزش افزوده برای تولیدات و فرآورده های پتروشیمی متصور بود. البته پیشتر مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران یکی از مهم ترین مشکلات این صنعت را ضعف در بازاریابی اعلام کرد. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت در صورت اجرای قطعی طرح رگولاتوری و بهبود فضای بازرگانی در صنعت پتروشیمی، این صنعت رشد مطلوبی را تجربه کند.