یک اقتصاد دان می‌گوید برای تحقق اقتصاد مقاومتی تولید – اشتغال که اقتصاد ایران به آن نیاز بسیاری دارد باید همه ارکان نظام همکاری کرده و بهتر است عاملان رکود و بیکاری شعار اقتصادی امسال را برای کوبیدن دولت مستمسک قرار ندهند.

به گزارش مرور نیوز مرتضی افقه اقتصاد دان درباره شعار سال 1396 « اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» که توسط مقام رهبری تعیین شد اظهار کرد: سال‌ها است که می‌گویم تولید محور توسعه است و این موضوع باید از همان بعد انقلاب سال 1357 به عنوان یک ارزش تعریف می‌شد.

او افزود: ا گر چنین اتفاقی نمی‌افتاد در تمامی این سالها تولید و به دنبال آن اشتغال به وجود می‌آمد ولی اکنون به دلیل جدی نگرفتن تولید در تمامی این سالها معضل بیکاری بقرنج شده است.

این اقتصاددان ادامه داد: البته به نظر من ریشه مشکلات اقتصادی‌مان از جمله مشکلات مربوط به تولید و اشتغال در عوامل غیراقتصادی باید جستجو شود. ساختارهای معیوب و ضد تولید موجود در کشور اگر سامان نیابند نمی‌توانیم شاهد رشد و به دنبال آن اشتغال باشیم. به همین دلیل در مسئله رشد و اشتغال فقط قوه مجریه تاثیرگذار نیست و نمی‌تواند به تنهایی معضلات اقتصادی را حل کند و نباید این طور برداشت شود که فقط این دولت‌ها هستند که مقصر مشکلات اقتصادی هستند و به طور کلی اصلا جدا کردن مسائل اقتصادی از مسائل اجتماعی و فرهنگی و سیاسی در ایران خطا است چون در ایران متغیرهای اقتصادی به شدت تحت تاثیر متغیرهای فکری فلسفی حاکم هستند.

او افزود:همانطور که گفتم تولید محور توسعه است و اگر تا چند سال گذشته اقتصادی ایران ضمن بی‌توجهی به موضوع تولید با مشکل حادی روبرو نشده بود به این دلیل بود که همیشه درآمدهای نفتی جبران ناکارآیی سیستم را به عهده گرفته بودند و اگر درآمدهای نفتی وجود نداشت با ساختارهای موجود بسیار زودتر از اینها اقتصاد ایران دچار مشکل جدی می شد.

وی ادامه داد: بنابراین تاکید می‌کنم که باید تولید برای جامعه به ارزش تبدیل شود و برای پیشبرد امور بهبود تولید در اقتصاد ایران مکانیزم‌های مناسبی جهت هدایت و کنترل تعریف شود و همه قوا و ارکان نظام نیز برای بهبود وضعیت اقتصاد ایران تلاش کنند در غیر این صورت ما شاهد بهبود وضعیت تولید نخواهیم شد. اگر تاکنون سیستمی ایجاد می‌شد که به موجب آن نهادها و سازمان‌هایی که باعث کاهش تولید و ناکارآیی در اقتصاد ایران می شدند را مجازات می‌کردیم و افراد و سازمان های که به بهبود روند تولید در اقتصاد ایران کمک می کردند را تشویق می کردیم امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

او با آوردن مثالی از یکی از کشورهای پیشرفته توضیح داد: در این کشور هر فردی یا شرکتی که سرمایه‌گذاری جدید می‌کند و تعدادی شغل ایجاد می‌کنند اخبار مربوط به فعالیت‌های که انجام داده است در صدر اخبار رسانه‌های صوتی و تصویری در بهترین ساعات روز قرار می‌گیرد. این موضوع نشان می‌دهد که تولید و اشتغال برای این کشور چقدر ارزشمند است. در حالی که مروری به صدر اخبار ما نشان می دهد که مسائل عمدتا سیاسی به ویژه درگیری‌های سیاسی صدر اخبارمان را به خود اختصاص داده است. در چنین وضعیتی تولید ارزش نبوده و بعید می‌دانم ادامه این روند به همین وضع موجود بتواند برای سال آینده وضعیت مناسبی را ایجاد کنند.

او افزود: اگر بخواهیم سال آینده شاهد تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باشیم باید تولید و اشتغال ارزش تلقی شوند و همه ارکان نظام و به ویژه روحانیت در این روند نقش محوری ایفا کنند و تولید به یک ارزش ملی، دینی تبدیل شود.

او ادامه داد: البته الان این نگرانی وجود دارد که شعار سال جاری باعث شود گروه‌های سیاسی که خودشان عامل رکود و بیکاری گسترده شده‌اند، شعار سال جاری را مستمسک قرار دهند برای کوبیدن دولت و از آن برای منافع شخصی و سیاسی استفاده کنند. این در حالی است که وظیفه همه ارکان نظام است که جلوی سوء استفاده این گروه‌های سیاسی را بگیرند و یاری کنند که شعار امسال محقق شود.

او وضعیت اقتصادی سال 1396 را در رابطه مستقیم با انتخابات ریاست جمهوری آتی دانست و افزود:‌ با توجه به روی کار آمدن ترامپ موضوع انتخابات ایران اهمیت زیادی دارد. اگر اعتدال گرایان بر سر کار بیایند و روابط سازنده‌ای با کشورهای پیشرفته برقرار کنند می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دریک روندی وضعیت تولید و اشتغال در ایران بهبود یابد ولی اگر قرار باشد مسئولان دوره هشت ساله روابط تنش‌زای بین‌المللی ایران برگردند وضعیت ایران نه تنها بهبود نیافته بلکه بدتر خواهد شد ما اکنون بیش از هر زمانی نیاز به بهبود روابط بین‌المللی خود داریم به ویژه با کشورهای قدرتمند خریدار نفت و این موضوع بستگی زیادی به انتخابات پیش رو دارد.