بغض دوستداران زاینده‌رود کم بود، تصویر پارکینگ شدن بستر خشک زاینده‌رود که از روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، بیش از گذشته نمک به زخم شهروندان پاشید.

به گزارش مرور نیوز، رودخانه فصلی زاینده‌رود که باید در آستانه نوروز برای آبروداری هم که شده پر آب می‌بود، متأسفانه به دلیل تصمیمات ملی و استانی و شاید دلایل دیگر، از این نعمت بی‌بهره ماند.

بغض دوستداران زاینده‌رود کم بود، تصاویری که از روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، بیش از گذشته نمک به زخم شهروندان پاشید. تصاویری که نشان از ضعف مدیریت شهری برای هدایت خودروهای مسافران نورزی داشت که این خودروها را برای پارک به بستر خشک زاینده‌رود هدایت کرده است!

وصف اصفهان و زاینده‌رودش را زیاد شنیده بودیم اما...

محمد ناظم زاده، یکی از مسافران نوروزی که امسال به همراه خانواده خود از اردبیل به اصفهان آمده وقتی با بستر خشک زاینده‌رود مواجه شد، به خبرنگار تسنیم گفت: ما وصف اصفهان را به زاینده‌رودش شنیده‌ایم ولی فکر نمی‌کردیم که خشک شدن رودخانه زاینده‌رود آنقدر این شهر بی‌روح کرده باشد.

وقتی "زاینده‌رود" تبدیل به "پارکینگ" می‌شود/ نمکی بر زخم زاینده‌رود؛ دل‌سوزی مسافران برای حال زاینده‌رود

وی با بیان اینکه اصفهان در کنار جاذبه‌های تاریخی خود مثل میدان امام(ره) به جاذبه‌های طبیعی نیز شهره است، گفت: زمانی که به پارک ناژوان آمده و با صحنه پارک خودروها در بستر رودخانه زاینده‌رود مواجه شدم، بسیار تعجب کردم و دلم به حال زاینده‌رود سوخت.

کنترل کامل بستر رودخانه قابل انجام نیست

با این حال، شفاهی، مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای استان اصفهان در گفت‌وگو با تسنیم درباره این تصاویر منتشر شده، گفت: مسافت رودخانه زاینده‌رود بیش از 470 کیلومتر بوده و کنترل کامل بستر رودخانه قابل انجام نیست.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان در سال‌‌های گذشته نیز اقدام به استفاده از بستر خشک زاینده‌رود جهات پارکینگ خودروهای مسافران نوروزی استفاده می‌کرده، افزود: روز گذشته پس از انتشار تصاویر این اتفاق شرکت سامان آب حفاظت رودخانه زاینده‌رود ورود پیدا کرد و جلوی این موضوع گرفته شد.

مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه رسانه‌ای شدن این تصاویر سبب توجه همگانی به حواشی خشکی رودخانه زاینده‌رود شد، اضافه کرد: مسافران زیادی در حاشیه رودخانه زاینده‌رود در تردد هستند و به‌ویژه در جاده ناژوان این ترافیک و شلوغی همیشگی است و شهرداری برای رفاه حال مسافران از بستر زاینده‌رود استفاده کرده و پخش شده تصاویر آن و اجتماعی شدن این موضوع، نمکی بر زخم دوستداران زاینده‌رود پاشید.

استفاده از مکان‌های شهری به عنوان پارکینگ در حیطه اختیار شهرداری است

سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون نیروی انتظامی استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه نیروی انتظامی در جریان این موضوع قرار نگرفته، گفت: این موضوع مرتبط به حوزه شهرداری و خدمات شهری است و ما تا این لحظه از این موضوع باخبر نبودیم.

وقتی "زاینده‌رود" تبدیل به "پارکینگ" می‌شود/ نمکی بر زخم زاینده‌رود؛ دل‌سوزی مسافران برای حال زاینده‌رود

وی ادامه داد: استفاده از مکان‌های شهری به‌عنوان پارکینگ در حوزه شهرداری بوده و ما در جریان این موضوع نیستیم.

شفیعی، مدیر طرح ساماندهی منطقه ناژوان شهرداری اصفهان درباره علت این اتفاق به خبرنگار تسنیم گفت: پارک خودروهای مسافران در بستر رودخانه زاینده‌رود کاملاً به‌صورت اتفاقی و خودسر رخ داده است.

حسن شفیعی با بیان اینکه تمامی دسترسی‌های رودخانه زاینده‌‌رود کاملاً بسته شده بود، بیان کرد: از نقطه انتهای ناژوان یک شخصی یک راه رود خودرو به رودخانه را پیدا می‌کند و خودروها ماشین‌های خود را در بستر زاینده‌رود متوقف می‌کنند.

وی با تکذیب خبر اجاره دادن بستر زاینده‌رود برای پارک خودرو ادامه داد: از زمان ورود نخستین خودرو به بستر زاینده‌رود شهرداری واحد عمل شده و تا کمتر از 2 ساعت اقدام به خروج این خودروها از بستر رودخانه شد و اکنون راه به‌صورت کامل مسدود است.

تکذیب یک ادعا

مدیر طرح ساماندهی منطقه ناژوان شهرداری اصفهان اشاره به ساماندهی محدود زاینده‌رود در منطقه ناژوان گفت: سال گذشته به‌هیچ‌وجه چنین اتفاقی در بستر زاینده‌رود رخ نداده است.

سال‌هاست رودخانه زاینده‌رود به فصلی و اتفاقی بودن عادت کرده و هر بار با باز و بسته شدن آب رودخانه، موجی عظیم از دردها و شادی‌ها مخابره می‌شود. حال این زخم تازه، علاوه بر خدشه‌دار کردن روح لطیف اصفهان در آستانه نوروز، دلسوزی مسافران نوروزی نصف‌جهان را به حال رودخانه تاریخی فلات مرکزی ایران به دنبال داشته است.

شاید مسئولان به فصلی بودن زاینده‌رود عادت کرده باشند اما شهروندان هنوز این نبض نصف و نیمه را قبول ندارند و پارکینگ شدن بستر رودخانه، زنگ خطری برای عادت جدید مسئولان اصفهان است که باید پیش‌ازاین از عادت شوم پیشگیری شود.

اگرچه مدیریت بستر و حریم رودخانه زاینده‌رود بر عهده شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان بوده اما به نظر می‌رسد که دستگاه‌های مسئول باید در این زمینه پاسخگو باشند.

بستر خشک رودخانه زاینده‌رود که در دهه‌های اخیر، انواع و اقسام بی‌مهری‌ها را به خود دیده، طاقت آن را ندارد که تاوان اشتباهاتی را بدهد که ممکن است بر جریان آینده‌اش هم اثرگذار باشد.