درپی انتخاب شعار اقتصاد مقاومتی -تولید و اشتغال برای سال 1396 از سوی مقام معظم رهبری، رئیس خانه معدن ایران توجه به بنگاه‌های کوچک و متوسط و تولید صادرات محور را مسیر مناسبی برای پیشبرد اهداف مشخص شده در این سال دانست.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا بهرامن، با بیان این که نباید فرصت امسال را برای توسعه اقتصادی به راحتی از دست بدهیم، گفت: وقتی اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه تعیین شود و مقام معظم رهبری هم پیام شفافی در این باره دارند نباید فرصت امسال را به راحتی از دست داد و در قدم اول باید در نظر گرفت جهت تبیین مبانی و اطلاعاتی که در همه بخش ها وجود دارد نیازی به تشکیل دوباره کار گروه های مختلف نیست، بلکه باید تمام بخش ها و سازمان ها نقش تشکل ها را در این میان ببینند و با کمک گرفتن از آنها و استفاده از اطلاعات شفافی که وجود دارد کارها را جلو بیندازند.

وی در ادامه با تاکید بر این که اشتغال موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت، اظهار کرد: دولت‌ها نمی توانند به راحتی از موضوعی چون اشتغال بگذرند چرا که تولید و اشتغال نیاز واقعی جامعه ما هستند که بدون تولید، اشتغالی هم در کار نیست.

رئیس خانه معدن ایران ادامه داد: دو محور میتواند ما را در این مسیر یاری کند که عبارتند از توجه به بنگاه ها و معادن کوچک و متوسط و تولید صادرات محور. باید گفت که هر دو این موارد مکمل یک دیگر بوده و با رشد توسعه واحد های کوچک و متوسط و واحدهای جدیدی که می توانند در سال 1396 به سر انجام برسند و وارد چرخه تولید شوند، می توان قدمی موثری در این زمینه برداشت چرا که واحد های کوچک و متوسط در این میان میتوانند اشتغال را پوشش دهند و بر تولید و صادرات تاثیر جدی داشته باشند به همین دلیل باید آنها را جدی گرفت و نقش آنها را فراموش نکرد.

وی با اشاره به نقش متقابل دولت ها و تشکل ها در این مسیر عنوان کرد : تشکل های نباید صرفا، مسائل و موارد بنگاهی را در درون خود دنبال کند بلکه باید نیازهای جامعه فکری خودشان را به صورت شفاف به دولت ها منتقل کنند و دولت ها هم باید فاصله‌ای که امروز با تشکل ها دارند را کم کرده و به حداقل برسانند تا هر دو بتوانند از مصاحبت با یکدیگر به طور مطلوب استفاده کنند تا بخش تولید به معنای واقعی عمل کند و موضوع اشتغال در این بین به طور خود کار در مسیر مناسب قرار بگیرد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نقش معدن در ایجاد اشتغال و به کار گیر متخصصین، گفت: بخش معدن ایران به طور مسقیم و غیر مستقیم ده ها هزار شغل را برای کارگران ماهر و متخصصان ایجاد کرده و از معدود بخش های اقتصادی کشور است که کمتر نیازی به کارگر ساده دارد و امیدواریم که با توجه به گشایش های پسابرجام بخش معدن سهم خود را در اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بالا ببرد.

وی هم چنین با اشاره به برخی مواردی که می تواند جلوی سرعت تولید را بگیرد عنوان کرد: سازمان هایی مانند سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هستند که در حوزه معدن به صورت موازی با هم مسولیت هایی دارند که البته هیچ کدام نباید فراموش شوند و حتی ما این نهاد ها را لازم و ملزوم هم می دانیم اما باید این را در نظر گرفت که نه معدن باید مخل مبانی محیط زیستی باشد و نه محیط زیست باید عامل بازدارنده فعالیت های معدنی شود.

بهرامن افزود: ایران کشوری با 80 میلیون جمعیت است، نه کشوری مانند برخی کشور های منطقه با سه میلیون جمعیت که بخواهیم مسائل را با نگاه‌های ایدآلیستی و بدون در نظر گرفتن نیاز های اولویت بندی شده کشور خودمان نگاه کنیم.

وی ادامه داد: محیط زیست قطعا یکی از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، اما خودش به تنهایی نمی تواند باعث جلو گیری فعالیت سایر بخش ها باشد، بلکه اعتقاد داریم باید همه بخش های مختلف در کنار یکدیگر قرار بگیرند و تمام ظرفیت های موجود معدن استفاده کنیم.

این فعال معدنی بر نقش تشکل ها را در همگامی فعالیت های تولیدی با فعالیت های معدنی تاکید کرد و گفت: نقش تشکل های برای پیدا کردن تکنولوژی های لازم جهت همگام کردن فعالیت های معدنی و تولید با محیط زیست بسیار اساسی است و نباید آنها را نادیده گرفت.