صندوق بازنشستگی به عنوان دومین سیستم بیمه‌ای کشور رسالت و وظایف مهمی برعهده دارد و در کنار وظایف اصلی چون پرداخت حقوق، برنامه‌های فرهنگی اجتماعی مختلفی ترتیب داده‌ است.

به گزارش مرور نیوز، صندوق بازنشستگی کشوری یک میلیون و 280 هزار بازنشسته مشترک صندوق دارد که بیشترین جمعیت آنها مربوط به وزارت آموزش و پرورش با 750 هزار بازنشسته است. این صندوق تلاش می‌کند خدمات مختلفی را به مشترکان ارائه کند که برخی از آنها به این شرح است:

بیمه عمر و حادثه کارکنان شاغل و بازنشسته دولت

به منظور تامین آتیه و ایجاد اطمینان خاطر شاغلین و بازنشستگان و خانواده آنان، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات دولتی، آموزشی و پژوهشی، نهادها و موسسات وابسته به دولت که به نحوی از بودجه عمومی یا کمک دولت استفاده می‌کنند موظفند در اجرای تصویب نامه‌های مصوب هیات وزیران، کلیه کارکنان شاغل و بازنشسته خود را بیمه عمر و حادثه کنند.

دستگاه‌ها می‌توانند ضمن مراجعه به سامانه بیمه عمر و حادثه سایت صندوق بازنشستگی کشوری طبق مقررات و ضوابط پیش بینی شده نسبت به انعقاد قرارداد بیمه عمر و حادثه کارکنان شاغل و بازنشسته خود (توأما) با صندوق بازنشستگی کشوری اقدام کنند.

مشخصات و وضعیت هزینه درمان بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان و وظیفه بگیران مشمول بیمه تکمیلی درمان نیز در پایگاه اطلاع رسانی صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت آتیه سازان حافظ قابل مشاهده و پرینت است.

کارت شناسایی بازنشستگان

در اجرای جزء بند (2) بند (ج) ماده (46) و ماده (64) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و ماده (1) قانون توسعه حمل و نقل عمومی و تصویب‌نامه 7 شهریور 87 در خصوص کاهش تصدی گری‌های دولتی و در راستای توزیع عادلانه خدمات، صدور کارت شناسایی (منزلت) بازنشستگان به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده است، بنابراین بازنشستگان می‌توانند جهت دریافت کارت مذکور از طریق دفاتر پیش گفته اقدام کنند.

پورتال پایش www.payesh8523

پایش مخفف کلمه‌های پاکی، ایمان، یاری و شادی، عنوان بستر الکترونیکی جامعی است که با هدف تعمیم و فراهم آوردن فرصتی برای مشارکت گسترده و تعاملات چند سویه بازنشستگان سراسر کشور و استفاده از تجارب ارزشمند و خرد جمعی آنان با موضوعات مختلفی ارزشمند و خرد جمعی آنان با موضوعات مختلفی همچون اشتغال تا بازنشستگی، سلامت، سفر، خانواده، آلبوم عکس و فیلم‌های مرتبط و ده‌ها موضوع و مطلب آموزشی، علمی و تحقیقاتی و مطالبی که جنبه تفننی و سرگرمی دارد طراحی شده است.

خانه‌های امید

خانه‌های امید که توسط صندوق بازنشستگی کشوری در مراکز استان‌ها و تعدادی از شهرستان‌ها ایجاد شده است. محل گردهمایی یاران دیروز و پیشکسوتان دنیا دیده امروز می‌باشد تا ضمن پر کردن اوقات فراغت بتوانند فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مورد نظرشان را انجام دهند. خانه‌های امید جایگاهی برای حضور پر رنگ بازنشستگان در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و محلی برای انتقال تجربه به نسل جوان کشور خواهد بود.

در حال حاضر تعداد 29 باب خانه امید تأسیس گردیده و در حال فعالیت می‌باشند و در سال جاری نیز حداقل هشت باب دیگر افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

طرح سیستم جامع شاغلین

در راستای حفظ و صیانت از حقوق کارکنان دولت و به منظور تسریع در برقراری حقوق بازنشستگی آنان سیستم جامع شاغلین راه اندازی گردیده است که از طریق آن بیش از سه میلیون نفر از کارکنان شاغل و بازنشسته مشترک صندوق بازنشستگی کشوری می‌توانند اطلاعات و نیازهای اداری خود را دریافت کنند.

پرداخت مستقیم حقوق بازنشستگان

صندوق با برنامه ریزی و اقدامات به عمل آمده، طرح پرداخت مستقیم حقوق بازنشستگان را در اکثریت قریب به اتفاق استان‌ها به مورد اجرا گذاشته است. از ویژگی‌های این طرح می‌توان به مدیریت دقیق و مطلوب منابع مالی صندوق و کنترل و نظارت بر پرداخت وجوه به بازنشستگان و وظیفه بگیران، جلوگیری از تأخیر در پرداخت حقوق، ماندن وجوه در صندوق به صورت متمرکز و جلوگیری از پرداخت وجوه اضافی به دستگاه‌ها، امکان مشاهده و دریافت فیش حقوقی از طریق ATM و سایت صندوق بازنشستگی کشوری اشاره کرد.