در سال گذشته فضای کار برای 3 هزار شرکت دانش بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شد تا این شرکت ها محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

به گزارش مرور نیوز، در سالهای اخیر تکاپوی شرکت های دانش بنیان چشمگیر بوده است؛ آنها همواره در تلاش هستند تا تولیدات خود را در قالب محصول بدست مردم برسانند. در راستای توجه به شرکت های دانش بنیان نهادهای جدیدی همچون صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شده تا با حمایت مالی از آنها، در راستای پیشرفتشان گام بردارند.

در واقع صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای جان بخشیدن به شرکت های دانش بنیان قدم بر می دارد و با تزریق پول به شرکت های دانش بنیان، جان تازه ای به مقوله دانش بنیان برای تولید کالاهای رقابتی می بخشد. این صندوق در سال گذشته اقداماتی را در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان انجام داده که شرح آن در ذیل آمده است.

ارائه 20 نوع خدمت به شرکت های دانش بنیان

این صندوق از سال 92 اقداماتی در راستای حمایت مالی از شرکتهای دانش بنیان برای رسیدن به مرحله تجاری سازی و تبدیل شدن به محصول انجام داده است. اوج فعالیت این صندوق در سال گذشته بوده زیرا تا انتهای سال 1395 مجموعاً حدود 20 نوع خدمت از جنس تسهیلات، خدمات توانمندسازی، دفاتر کاری، سرمایه گذاری و مشارکت، ضمانت نامه ها و تسهیلات ویژه صندوق های پژوهش و فناوری و شرکت های تجاری سازی به شرکت های دانش بنیان ارائه کرده است.

روند رو به رشد ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان

ارائه تسهیلات توسعه بازار محصولات دانش بنیان (لیزینگ)، تصویب 158 مورد 50 میلیارد تومانی از جمله اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت ها بوده است. طبق برآوردهایی که شده است حدود 163 درصد حجم ریالی مصوبات صندوق نوآوری و شکوفایی نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

ارائه خدمت تسهیلات تولید صنعتی، 84 مصوبه به ارزش 271 میلیارد تومان با رشد 2 برابری نسبت به سال گذشته و ارائه 415 مورد تسهیلات قرض الحسنه با ارزش 61 میلیارد تومان از دیگر اقدامات صندوق در سال 95 بوده است.

برنامه ای برای توانمند سازی شرکت های دانش بنیان

از سوی دیگر توانمندسازی شرکت های دانش بنیان با هدف اثربخشی نحوه هزینه کرد منابع تخصیص یافته به شرکت ها، توسط صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می گیرد. این خدمات شامل آموزش ها و مشاوره های مدیریتی و کاربردی، کمک هزینه شرکت در جوایز ملی و بین‌المللی و کمک هزینه اخذ استانداردهای مدیریتی است.

تاکنون 29 دوره آموزشی شامل 16 دوره به صورت آنلاین و 13 دوره به صورت حضوری و حضور نزدیک به 700 نفر از کارشناسان و مدیران 379 شرکت دانش بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده است. همچنین 218 درخواست جهت اخذ کمک هزینه مشاوره و اخذ استانداردها و 78 درخواست کمک هزینه شرکت در جوایز ملی و بین‌المللی برای شرکت های دانش بنیان مصوب شده است.

ارائه تسهیلات به تفکیک حوزه فناوری

صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلاتی را در راستای توسعه محصولات شرکت های دانش بنیان ارائه می دهد. این تسهیلات در حوزه های مختلف هستند که طبق برآوردها فناوری زیستی، الکترونیک و کنترل و تجهیزات پیشرفته از جمله حوزه هایی هستند که بیشترین خدمات را از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کرده اند.

ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان به تفکیک حوزه فناوری

تزریق پول به شرکت های دانش بنیان/۳ هزار شرکت فضای کار دارند

استان هایی که تسهیلات دریافت کرده اند

در این میان استانهایی هستند که در سراسر کشور مشغول انجام فعالیت های دانش بنیان هستند. از این رو صندوق این استان ها را نیز مد نظر قرار داده و آنها را در راستای رسیدن به اهدافشان که تولیدات برپایه دانش بوده یاری کرده است.

تزریق پول به شرکت های دانش بنیان/۳ هزار شرکت فضای کار دارند

به صورت کلی، 8 استان فعال در حوزه دانش بنیان داریم که توانسته است 853 میلیارد تومان تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی را به خود اختصاص دهد.

ارائه خدمات ضمانت نامه برای تسهیل فعالیت های شرکت های دانش بنیان

صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 1395 ، 125 مصوبه ضمانت نامه با ارزش 17 میلیارد تومان ریسک تقبل شده، داشته است که نسبت به سال 1394 بیش از 4 برابر افزایش تعدادی و ریالی نشان می دهد.

همچنین ارزش قراردادهای پوشش داده شده توسط انواع ضمانت نامه صادره از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی بالغ بر 850 میلیارد تومان است. نزدیک به 100 میلیارد تومان از سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور رفع نیاز شرکت های دانش بنیان برای اخذ ضمانت نامه های مورد نیاز سپرده گذاری شده است.

تامین فضای 3 هزار شرکت دانش بنیان

خدمت ارائه تسهیلات تامین دفاتر کاری برای شرکت های دانش بنیان با هدف تامین فضای کار برای حدود 3 هزار شرکت دانش بنیان که بیش از دو سوم آنها در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر نیستند ارائه شده است.

ارائه خدمات دفاتر کاری به شرکت های دانش بنیان

تزریق پول به شرکت های دانش بنیان/۳ هزار شرکت فضای کار دارند

تاکنون 5 مجتمع فناوری و مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان به ارزش بالغ بر 220 میلیارد تومان، خریداری و در حال واگذاری به شرکت های دانش بنیان است.

مشارکت و سرمایه گذاری خطرپذیر یکی دیگر از خدمات کلیدی صندوق نوآوری و شکوفایی است. به صورت کلی در سال 1395 صندوق نوآوری و شکوفایی بالغ بر 57 میلیارد تومان، مصوبه در حوزه سرمایه گذاری و مشارکت داشته است.