سهامداران ذوب آهن اصفهان امروز هم ضرر کردند، آنها صبح که از خواب بیدار شدند دیدند 3 درصد از ارزش سهامشان کم شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی مرور نیوز، وضعیت رکود و کسادی حاکم بر بازار به خصوص بازار ساخت و ساز باعث شده تا صنعت فولاد هم دست به گریبان رکورد شود. ولی در ذوب آهن اصفهان، کاهش فروش محصولات به همراه کاهش تولید باعث شده تا کاهش درآمد شش ماهه امسال نسبت به سال قبل تا حد 41 درصد شود که به نظر می رسد زیان این شرکت تولیدی را مضاعف خواهد کرد.

گزارش مرور نیوز درباره کاهش درآمد ذوب آهن در امسال را بخوانید.

آخرین اطلاعات و اخبار بورس هم نشان می دهد سهامداران این شرکت با زیان 3 درصدی در سرمایه خود مواجه شده اند و امروز، شاخص ذوب آهن با 3 درصد کاهش مواجه بود.

در یکی از سایتهای خرید و فروش سهام، سهامداران این شرکت به شوخی از داستایوفسکی، رمان نویس قرن 19 روسی خواسته اند به فریادشان برسد. چون اینطور که پیداست آنها از مدیران این شرکت برای به سود رساندن سهام ذوب آهن ناامید شده اند.

 

تابلوی آنلاین معاملات سهام ذوب آهن و واکنش سهامداران به قرمز شدن شاخصها

سهام ذوب آهن

 

افزایش سرمایه انجام نشد

افزایش سرمایه ذوب آهن اصفهان آنطور که احمد صادقی مدیرعامل این شرکت قول داده بود در نیمه اول امسال انجام نشد و در شرایطی وارد شش ماهه دوم شده ایم که پیشنهاد افزایش بیش از 3 هزار میلیاردی این شرکت هم در هاله ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست این کار شدنی باشد. چون دارایی های این شرکت از جمله اراضی گسترده آن، به نام وزارت راه و شهرسازی سند خورده و معلوم نیست ذوب آهن بتواند مالکیت این اراضی را برای خود اثبات کند و با برآورد ریالی آنها، به افزایش سرمایه دست بزند.

افزایش سرمایه از این جهت دارای اهمیت است که این شرکت با داشتن سرمایه اسمی 780 میلیارد تومانی، زیان انباشته بیش از 1500  میلیارد تومان را متحمل شده است که این زیان با خوش بینانه ترین تحلیل ها همچنان تا پایان سال 95 ادامه دارد.

احمد صادقی مدیرعامل این مجموعه سال گذشته که افزایش 130 درصدی سرمایه این شرکت به میزان 1000 میلیارد تومان را اجرا نکرد و گفت باید در نیمه اول سال 95 افزایش سرمایه دست کم تا 5 هزار میلیارد داده شود، به خوبی می دانست با افزایش 1000 میلیاردی هم مشکل ورشکستگی ذوب آهن وفق ماده 141 اصلاحی قانون تجارت حل نمی شود. چون با احتساب 1513 میلیارد تومان ضرر و زیان انباشته تا خرداد 95، خیلی دور از ذهن نیست که تا پایان امسال، ضرر و زیان ذوب آهن به حدود 2هزار میلیارد تومان برسد. اینجاست که باید به سهامداران ذوب آهن گفت: دیگر از دست داستایوفسکی هم کاری ساخته نیست، باید فقط خود خدا به دادتان برسد.

 

کارخانه ای زیان ده که مدیرانش جلسه ای یک میلیون تومان می گیرند

پاشنه آشیل ذوب آهن، نحوه مدیریت بر آن است. با وجودی که برخی کارخانجات فولادسازی مانند فولاد مبارکه، با همه دردسرهای بازار و کسادی و رکود باز هم توانسته اند به حاشیه سود قابل قبولی برسند، مدیران ذوب آهن در ورطه ای افتاده اند که هرگز تاکنون نتوانسته اند از آن بیرون بیایند. انباشت ضرر و زیان پشت ضرر و زیان باعث شده تا سهامداران و صاحبان سرمایه هم پول خود را از این کارخانه بیرون بکشند و سعی کنند در کارخانجات دیگری سرمایه گذاری کنند.

نمونه طعنه و متلکی که سهامداران به افت شاخص ذوب آهن می زنند برگرفته از همین نگاه است. این کشتی درحال غرق شدن است و هر طور شده باید از آن گریخت. در فاصله نگارش این گزارش، باز هم قیمت سهام ذوب آهن پایین تر رفت تا جایی که ضرر آن به 3.3 درصد برای هر سهم رسید.

نکته تاسف بار اینجاست با وجود ضرر دهی فراوان و زیان انباشته وحشتناک 1513 میلیارد تومانی ذوب آهن، اعضای هیات مدیره این شرکت تصویب کرده اند برای حضور در هر جلسه، یک میلیون تومان حق الجلسه دریافت کنند. این نکته به خوبی روشن می کند دارد چه بر سر ذوب آهن می آید.

در تصویر زیر به افت بیشتر نرخ سهام در دقایقی که این گزارش نوشته می شد و متلک های سهامداران دقت کنید.

سهام 1 ذوب