در حال حاضر قیمت یک لیتر بنزین معمولی در ایران 1000 تومان است اما این فراورده در کشورهای همسایه با قیمت هایی از 1700 تا 4500 تومان در یک لیتر به فروش می رسد که اگر کارت سوخت حذف شود قطعا شاهد قاچاق بنزین خواهیم بود.

به گزارش مرور نیوز، طبق تصمیم قبلی، حفظ و یا حذف کارت سوخت قرار است فردا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای نمایندگان مجلس گذاشته شود تا با رای نمایندگان مجلس مشخص شود که سامانه کارت هوشمند سوخت که از سال 86 توانسته است جلوی افزایش مصرف و قاچاق سوخت را بگیرد به فعالیت خود ادامه خواهد داد و یا به تاریخ سپرده خواهد شد.

گرچه مسئولان دولت و وزارت نفت معتقدند با تک نرخی شدن قیمت بنزین دیگر نیازی به استفاده از کارت هوشمند سوخت نیست برخی از نمایندگان مجلس مانند هدایت الله خادمی به طور صریح اعلام کرده‌اند که اگر کارت هوشمند سوخت حذف و فکری برای استفاده بهینه از کارت سوخت در جریان عرضه بنزین نشود، شاهد افزایش مصرف و قاچاق این فراورده خواهیم بود.

براین اساس باید گفت در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین معمولی 1000 تومان و قیمت هر لیتر بنزین سوپر نیز 1200 تومان است اما قیمت این فراورده در دیگر کشورهای همسایه با ایران بسیار بیشتر است .

این گزارش حاکی است قیمت یک لیتر بنزین در کشور پاکستان با نرخ آزاد ارز معادل 2250 تومان است همچنین قیمت یک لیتر بنزین در کشور افغانستان نیز 2500 تومان است.

براساس آمار و اطلاعات منتشر شده در رسانه های خارجی قیمت هر لیتر بنزین در کشور عراق 2150 تومان در ترکیه 4500 تومان، در ارمنستان 2800 تومان و در جمهوری آذربایجان 1700 تومان است.

با این شرایط به نظر می رسد اگر کارت سوخت حذف شود و سازکاری برای استفاده مجدد این کارت در عرضه بنزین اتخاذ نشود شاهد قاچاق بنزین در کشور باشیم در صورتی که از طرف دیگر واردات بنزین را نیز افزایش خواهد داد.