مدیرعامل راه آهن شرقی بنیاد از امضای قرارداد بهبود سطح خدمات ریلی برای اولین‌بار در کشور با راه آهن بین المللی آلمان (DB) خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ توسعه‌ای بنیاد مستضعفان، ناوگان ریلی تا سال ۹۷ به ۲۵۰ دستگاه افزایش می‌دهیم.

به گزارش مرورنیوز، علیرضا شیخ طاهری در نشست خبری با یادآوری این‌که شرکت بن ریل بیش از دو دهه است که در حوزه حمل‌ونقل ریلی به عنوان اولین شرکت غیردولتی وارد شده است، اظهار کرد: در ابتدا در حوزه جابجایی مسافر و بار فعالیت داشتیم، اما از حدد 3 سال پیش بخش باری و مسافری بر اساس مدل راه‌آهن از هم جدا شد.

وی با اشاره به این‌که 10 واگن مسافری کار را شروع کردیم که این رقم الان به 128 واگن افزایش یافته است،‌ تصریح کرد: این واگن‌ها تفاوت‌های بنیادی با سایر ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور دارد، در حال حاضر میانگین سنی ناگان ریلی کشور بیش از 30 سال است اما میانگین عمر ناوگان بن ریل 10 سال است.

وی با بیان این‌‌که وجود 4 تخته ویژه یکی دیگر از وجه تمایزهای بن ریل با ناوگان سایر شرکت‌هاست، اظهار کرد: حدود 100 دستگاه از این نوع واگن را در اختیار داریم.

مدیرعامل راه آهن شرقی بنیاد با اشاره به تاکید رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص توسعه حمل‌ونقل ریلی، گفت: حمل‌ونقل ریلی بهترین فرصت برای ارائه خدمات به مردم ایران است و در این راستا از دو سال نگاه ما بهبود کیفیت بوده نه صرفا جابجایی. با توجه به این‌که خدمات ارائه شده در این بخش در شأن مردم عزیز ایران نیست، تلاش کرده‌ایم کیفیت را ارتقا دهیم بدون آن‌که قیمت‌ها را افزایش یابد.

*ناوگان ریلی بنیاد تا سال 97 دو برابر می‌شود

شیخ طاهری با بیان این‌که سفر با راه‌آهن یکی از ایمن‌ترین روش‌های حمل‌ونقل در دنیاست، افزود: بر اساس برنامه توسعه ششم بنیاد مستضعفان باید تعداد ناوگان بن ریل طی سال‌های 95، 96 و 97 دو برابر شود. با این اجرای این برنامه باید سهم 5 درصدی کنونی راه آهن شرقی بنیاد از 5 درصد کنونی به 10 درصد افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد در پاسخ به تسنیم،اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار بنیاد استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای تامین ناوگان است و هم‌اکنون حدود 40 درصد ناوگان ما تولیدات داخلی است.

شیخ طاهری ادامه داد: در برنامه توسعه‌ای بنیاد برای افزایش ناوگان بن ریل به حدود 250 واگن هم از ظرفیت‌های تولیدکنندگان داخلی و هم تولیدکنندگان خارجی استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون در حال مذاکره با چند شرکت اروپایی برای خرید ناوگان هستیم، بیان کرد: در این زمینه به دنبال خرید واگن‌های نو خارجی یا با سن پایین از طریق تامین فاینانس هستیم.

وی با اشاره به امضای قرارداد برای بهبود سطح کیفی خدمات در قطارها مطابق با استانداردهای جهانی با راه‌آهن آلمان، گفت: از هفته گذشته این پروژه اجرایی شده که بر اساس آن دانش فنی مدل بهبود یافته خدمات به کشور منتقل شده و توسط نیروهای ایرانی اجرا می‌شود و در صورت تایید راه آهن آلمان ناگان ما با تحت لیسانس راه‌آهن این کشور فعالیت خواهیم کرد.

وی زمان اجرای این قرارداد را یکسال اعلام کرد و افزود: هدف این قرارداد طراحی و اجرای همه خدمات قابل ارائه حین سفر و مکمل سفر ( از درب منزل تا رسیدن به مقصد) منطبق با استاندارهای جهانی و به روز دنیاست.

وی همچنین با بیان این‌که در بخش قیمت‌گذاری تابع شرایط راه‌آهن هستیم، تصریح کرد: در این بخش به دنبال رقابت با سایر شقوق حمل‌ونقل هستیم، در این راستا بعضا از قیمت‌های مصوب راه‌آهن هم نرخ‌ قطارهای ما کمتر است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد از افزایش ضریب اشغال قطارهای بنیاد پس از ارتقای خدمات بر اساس برنامه توسعه‌ای خبر داد و گفت: در قطارهای شرکت راه آهن شرقی بنیاد وسایل خواب یکبار مصرف در اختیار مسافران قرار می‌دهیم تا خیال مردم از این بابت راحت باشد. از سوی دیگر بازرسانی داریم که سیستم‌های خدمات رسانی به مسافران را در قطارهای بنیاد به‌طور مستمر رصد می‌کنند.