آمارهای رسمی منتشر شده توسط بخشهای درگیر حوزه علمی و فناوری نشان می‌دهد که پارکهای علم‌وفناوری ظرف 14 سال با رشد سه هزار و 800 درصدی از منظر تعداد مواجه شده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، پارکهای علم و فناوری در ایران به منظور افزایش تولید ثروت از طریق توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تأسیس شده‌اند.

تسهیل تجاری‌سازی نتایج پژوهشها و ایجاد ارتباط میان بخشهای پژوهشی، تولیدی و خدماتی اقتصاد و در عین حال افزایش رقابت‌پذیری شرکتهای دانش‌بنیان از اهداف اصلی این پارکها محسوب می‌شود.

همچنین پارکهای علم و فناوری از ایجاد شرکتهای تازه تأسیس مبتنی بر فناوری و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری، شرکتهای نوآور و مؤسسات پژوهشی نیز حمایت می‌کنند.

به گزارش تسنیم، پارک علم و فناوری سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکتها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند.

برای دستیابی به این هدف، یک پارک علمی با ایجاد انگیزش و مدیریت جریان دانش و فناوری در میان دانشگاه‌ها، مراکز پژوهش و توسعه، شرکتهای خصوصی و بازار، ایجاد و رشد شرکتهای متکی بر نوآوری را از طریق مراکز رشد و فرایندهای زایشی تسهیل می‌کند.

پارکهای علمی همچنین خدماتی با ارزش افزوده بالا و فضاهای کاری و تأسیسات مناسب و کیفی به مؤسسات مستقر در پارک ارائه می‌کنند.

این پارکها در سراسر دنیا با هدف کلی توسعه فناوری و کسب‌وکارهای دانش محور تشکیل شده‌اند و با توجه به وضعیت محیطی و سیاستگذاریهای کلان در سطح داخلی و خارجی پارک، چشم‌اندازها و مأموریتهای متفاوتی را دنبال می‌کنند.

پارکهای علم‌وفناوری دارای مکانیسمهای زیرساختی مهمی هستند که باعث انتقال یافته‌های تحقیقات دانشگاهی و تولید دانش مضاعف شده، در نهایت عامل تسریع رشد اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای می‌شوند.

این مهم به صورت گسترده‌ای در کشورهای مختلف دنیا به عنوان یک اصل به رسمیت شناخته شده است. در بسیاری از موارد، پارکهای فناوری موجب ایجاد شغل، رشد درآمد و درگیر شدن در صنایع دارای رشد می‌شوند.

از طرفی، پارکهای فناوری و مراکز رشد برای تجزیه و تحلیل در سطح ملی یا محلی در زنجیره ارزش کارآفرینی، لینکهای مهمی به شمار می‌آیند.

تا اواخر مهر سال گذشته تعداد 39 پارک علم و فناوری در ایران فعالیت داشته‌اند و این در حالی است که در سال 1381 تنها یک پارک علم و فناوری در کشور وجود داشت.

علاوه بر پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، مراکز نوآوری و شتابدهنده‌های نوآوری هم از جمله دیگر بخشهای مهم زیرساخت علم، فناوری و نوآوری کشور به شمار می‌آیند که طی سالهای اخیر به سرعت رشد یافته‌اند.

رشد 3800 درصدی پارک‌های علم‌وفناوری طی 14 سال