رییس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به اینکه چندین سال است که برخی میوه ها رنگ‌آمیزی می شود گفت: هیچ ضرر و بیماری برای مردم با رنگ کردن میوه به وجود نیامده و بیشتر برای فریب مصرف کننده این کار انجام می شود.

به گزارش خبرنگار اقصادی مرور نیوز، حسین مهاجران بابیان اینکه اکثر نارنگی‌هایی که در پایتخت وجود دارد رنگ‌آمیزی شده با گاز اتیلن است گفت: در حال حاضر نارنگی‌های که در بازار وجود دارد سبزرنگ می‌باشد و برای اینکه رنگ آن‌ها به نارنجی برسد نارنگی‌ها را به اتاق یا انبار سربسته منتقل می‌کنند و گاز اتیلن را در آن فضا رها شده بعد از 24 ساعت نارنگی‌های سبز به رنگ نارنجی درمی‌آید.

به گفته رییس اتحادیه میوه و سبزی تمام نارنگی‌های سبز به این طریق رنگ‌آمیزی می‌شود، اما تا چند روز آینده نارنگی‌هایی که در بازار عرضه می‌شود حالت طبیعی خودشان را دارند و نیازی به رنگ‌آمیزی آن‌ها نیست.

مهاجران توضیح داد:چندین سال است که به این روش بر روی موز رنگ‌آمیزی صورت می گیرد و هیچ ضرر و خسارتی پیش نیامده و بیشتر برای این است که خریداران ومصرف کنندگان فریب بخورند تا آنها را خریداری کنند از طرفی میوه‌فروشان محصولات خود را باقیمت بالاتری بفروش برساند.

این در حالی است که چندی پیش مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از برخورد رنگ کنندگان نارنگی خبرداد و گفت: اگر رنگ زرد به پوست نارنگی اضافه‌شده باشد، این رنگ به دست می‌چسبد و دست رنگی می‌شود. در صورت مشاهده موردی مبنی بر رنگ کردن نارنگی با متخلفان برخورد شده و وزارت بهداشت نیز بر این روند نظارت دارد. اما تاکنون با این مورد برخورد نکرده‌ایم و گزارشی نداشته‌ایم همچنین زرد کردن پوست نارنگی توصیه نمی شود و نیازی به این کار نیست.

نارنگی پاکستانی جای نارنگی بندرعباس را گرفته

رییس اتحادیه میوه و سبزی افزود:چون نارنگی بندرعباس قیمت خیلی بالایی دارد و برخی سال‌ها هم به کیلویی 15 هزار تومان رسیده و از طرفی چون نمی‌توانیم این رقم محصول را در بندرعباس به علت موقعیت خاص جغرافیایی وسعت دهیم گران است.

مردم وقتی می‌بیند قیمت نارنگی بندرعباس بالا است و ما بقی نارنگی‌ها کیفیت مناسبی را ندارد از نارنگی پاکستانی استقبال می‌کنند. نارنگی پاکستانی از اسفندماه وارد کشور می‌شود.

 به گفته مهاجران سال گذشته قیمت هر کیلو نارنگی پاکستانی از 4 هزار و 500 تا 7 هزار و 500 تومان بود.

رییس اتحادیه میوه و سبزی گفت:قیمت انواع میوه‌های پاییزی ازجمله پرتقال جنوب هر کیلوگرم از 2 هزار و 500 تا 3 هزار و 500 تومان، گریپ‌فروت هر کیلوگرم از 2 هزارتا 2 هزار و 500 تومان، انار هر کیلوگرم از هزار و 500 تومان تا 3 هزار تومان، نارنگی شمال هر کیلوگرم از هزار و 500 تومان تا 3 هزار تومان در میادین میوه و تره ‌بار بفروش می‌رسد.