پارس جنوبی بزرگ ترین میدان گازی جهان به شمار می رود که تا پیش از این امکان برداشت از لایه های نفتی آن وجود نداشت اما دولت یازدهم با استقرار شناور پالایشی، سدهای موجود در این مسیر را برطرف کرد.

به گزارش مرور نیوز، قطر در سال های گذشته از لایه های نفتی پارس جنوبی برداشت می کرد اما در ایران به علت غفلت و همچنین نبود امکانات فنی مانند شناور پالایشگاهی، به تولید نفت از این میدان توجهی نشد.
پس از استقرار دولت یازدهم تلاش شد با تهیه کشتی پالایشگاهی، برداشت نفت از این میدان آغاز شود.
بر این اساس، نخستین شناور پالایشگاهی خاورمیانه در هفته های پایانی سال 1395، وارد خلیج فارس شد و تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در بیست و نهم اسفند گذشته آغاز شد.
قرار است تولید نفت از پارس جنوبی به صورت آزمایشی انجام شود و میزان تولید لایه نفتی پارس جنوبی اکنون به روزانه حدود 25 هزار بشکه رسیده است.
به تدریج ظرفیت تولید آن به روزانه 35 هزار بشکه افزایش می یابد.
در گام بعدی، نفت تولید شده از پارس جنوبی به بازارهای جهانی نیز صادر می شود که بر پایه پیش بینی ها این موضوع حداکثر 45 روز پس از آغاز تولید، قابلیت تحقق دارد.
حجم ذخایر در جای نفت خام لایه نفتی پارس جنوبی بیش از ١٤ میلیارد بشکه برآورد می شود.
به گزارش مرور نیوز، پنج فاز 17،18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی که بخش عمده توسعه آنها در دولت یازدهم انجام شد، قرار است هفته آتی با حضور رییس جمهوری و میهمانان داخلی و خارجی به طور رسمی افتتاح شود.
افزون بر پنج فاز پارس جنوبی قرار است چند طرح پتروشیمی و لایه نفتی پارس جنوبی نیز به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار به بهره برداری برسد که از بزرگ ترین سرمایه گذاری های تاریخ اقتصادی کشور به شمار می رود.
میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.