مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: دولت یازدهم با اعمال سیاست های بازرگانی مناسب و کنترل واردات به صورت غیر مستقیم از بخش کشاورزی حمایت کرده و موجب افزایش دلگرمی و تلاش کشاورزان شده است.

به گزارش مرور نیوز احمد باقری عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این راستا دولت با تخصیص انواع تسهیلات بانکی ، امهال بدهی های کشاورزان و تولید کنندگان محصولات دامی، تحویل سبوس با قیمت دولتی و افزایش ضریب مکانیزاسیون در واحدهای تولیدی و دیگر بسته های حمایتی در راستای تقویت بخش کشاورزی حرکت کرده و توفیق های خوبی را بدست آورده است.
وی تامین بذر، ماشین آلات و نهاده ها را از دیگر برنامه های حمایتی دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال ، سیاست دولت حمایت همه جانبه از بخش کشاورزی و دامپروری به عنوان یکی از بخش های اصلی اقتصاد کشور است.
باقری نهاوند را یکی از مناطق مستعد فعالیت های کشاورزی عنوان کرد و افزود: این شهرستان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی از مناطق منحصر به فرد استان همدان در زمینه کشاورزی و دامپروری است و سهم قابل توجهی در تولید انواع محصولات دارد.
وی تولید گوشت قرمز را یکی از توانمندی های این شهرستان عنوان کرد و گفت: نهاوند با تولید سالانه پنج و نیم تن گوشت قرمز ،20 درصد از مجموع تولید استان را به خود اختصاص داده که از این لحاظ مقام اول استان را دارا است.
وی به ارزش ریالی تولیدات کشاورزی نهاوند اشاره کرد و افزود: ارزش محصولات شاخص بخش کشاورزی در این شهرستان هفت هزار و 840 میلیارد ریال است که از این میزان سهم گوشت قرمز یک هزار و 462 میلیارد ریال است.
باقری با بیان اینکه در زمینه تولید شیر نیز این شهرستان مقام اول تولید استان را دارا است گفت: کارخانه های عمده ای به تولید انواع محصولات لبنی اشتغال دارند.
وی تقویت دامپروری از طریق اصلاح نژادی را از برنامه های جهاد کشاورزی برای بالا بردن میزان تولید گوشت قرمز عنوان کرد و گفت: اجرای طرح سنتز نژادی دام سبک در شهرستان نهاوند از جمله برنامه هایی است که در راستای تقویت بخش دامپروری به کار گرفته شده که در حال حاضر این طرح با مشارکت 2 واحد دامداری در سطح 200 راس دام سبک انجام شده که با توجه به مثبت بودن نتیجه و اعلام رضایت دامداران قابل گسترش به 450 راس درسال جاری است.
وی گفت: در این طرح نژاد گوسفند مهربان که یک نژاد بومی در استان همدان است با نژاد رومانف روسی که افزایش وزن روزانه برخوردار است تلاقی شده است که این تلاقی موجب افزایش دوقلو زایی در بین گوسفندان می شود.
وی درباره ویژگی های این نوع نژاد گوسفند گفت: نژاد رومانف نژادی زودرس بوده و بره های آن در سن 4 ماهگی نیز خصوصیات بلوغ از خود نشان می دهند و علاوه بر آن از نیروی جسمی بالا در هنگام تولد برخوردار است.
باقری اضافه کرد: میانگین چند قلوزایی در این نژاد 289 درصد است یعنی به طور میانگین از هر 100 راس میش نژاد رومانف حدود 280 راس بره متولد می شود و بره های متولد شده از این تلاقی در نسلهای متوالی به طرف کاهش دنبه و چربی پیش رفته که این امر باعث بالا رفتن کیفیت گوشت تولیدی است.
شهرستان نهاوند یکی از مناطق مستعد فعالیت های دامداری و دامپروری است به گونه ای که در هنگام ییلاق عشایر جنوب به این شهرستان بیش از 400 هزار راس دام سبک به شهرستان وارد می شوند که نقش مهمی در تولید گوشت قرمز و محصولات لبنی برای شهرستان و استان دارد.
این شهرستان با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 190 هزار نفر در 105 کیلومتری جنوب استان همدان واقع شده است.