رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در توضیح علل افزایش مساحت بیابان‌های کشور، گفت: کمبود اعتبارات و تغییر اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی علت پیشی گرفتن بیابان‌زایی از بیابان‌زدایی است.

به گزارش مرور نیوز، علی‌محمد شاعری در خصوص اقدامات بیابان‌زدایی وزارت جهاد کشاورزی برای مهار ریزگردها، گفت: مقابله با پدیده ریزگردها و بیابان زایی یکی از وظایف مهم وزارت جهاد کشاورزی است، در واقع این وزارت مسئولیت کنوانسیون بیابان‌زدایی را در کشور و تمامی مسئولیت‌های پیشگیری، مقابله با بیابان‌زایی، مقابله با پدیده ریزگردها و آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از بیابان‌زایی را عهده‌دار است.

کمبود اعتبارات و تغییر اولویت‌های وزارت جهاد علت پیشی گرفتن بیابان‌زایی از بیابان‌زدایی

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در دهه‌های 60 و 70 عملکرد مناسبی در زمینه مقابله با بیابان‌زایی داشت، تصریح کرد: ایران در آن سال‌ها بعد از کشور چین مقام دوم را در مقابله با بیابان‌زایی داشت اما عدم تخصیص اعتبارات و تغییر اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی از مدیریت منابع طبیعی به سمت مدیریت تولید به تدریج عملکرد میزان بیایان‌زایی از بیابان‌زدایی پیشی گرفت.

وی افزود: هم‌‌اکنون عملکرد بیابان‌زدایی در کشور بسیار ضعیف است زیرا نه تنها این اقدام اولویت نخست وزارت جهاد کشاورزی نیست بلکه اعتبار لازم هم از سوی دولت تخصیص داده نشد، در حقیقت برای هر هکتار بیابان‌زدایی نیازمند حداقل 2 تا 10 میلیون تومان اعتبار هستیم.

سالانه 50 هزار هکتار بیابان‌زایی در کشور/ 7میلیون هکتار مساحت بیابان‌های بحرانی

شاعری ادامه داد: انجام اقداماتی چون مالچ‌پاشی، بذر‌پاشی، حفاظت از پوشش گیاهی، عملیات آبخیزداری و صیانت از پوشش‌های جنگلی منجر به کُند شدن روند بیابان‌زایی می شود. در کشور سالانه حداقل 50 هزار هکتار بیابان‌زایی و حدود 30 میلیون هکتار بیابان داریم که 7 میلیون هکتار آن کاملا بحرانی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بیابان‌زدایی 2 و نیم تا 3 میلیون هکتار نتیجه عملکرد اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در دهه‌های 60 و 70 است، گفت: بخش اعظمی از بیابان‌های کشور باقی‌مانده بنابراین در قانون برنامه ششم توسعه وزارت جهاد کشاورزی را موظف به سالانه 300 هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی کردیم که در این صورت حدود بیست سال زمان برای بهبود وضعیت کانون‌های بحرانی لازم است.

انتقاد از بی‌توجهی دولت به اولویت‌های مدیریت منابع آب، مقابله با آلودگی هوا و بیابان‌زایی کشور

وی ادامه داد: این تکالیف در لایحه هوای پاک نیز تکرار شده لذا امیدواریم دولت تجدید نظری در اولویت های کاری خود داشته باشد، در حقیقت اقداماتی چون مدیریت منابع آب، مقابله با آلودگی هوا و بیابان‌زایی از اولویت‌های نخست کشور است اما در ردیف اولویت های اول دولت نیست.

کاهش ذخایر آبی از 130 به حدود 88 میلیارد متر مکعب

شاعری با انتقاد از روزمره شدن فعالیت‌های دولت، تصریح کرد: رکن اصلی برنام‌ریزی اولویت‌بندی کارهاست، متاسفانه عملکرد دولت‌ها و عدم تعیین اولویت‌های کاری سبب بیابان‌زایی، خشکی تالاب ها و نهایتا افزایش ریزگردها شده است. این اقدامات به سایر حوزه ها نیز آسیب زده به شکلی که میزان ذخایر آبی از 130 میلیارد متر مکعب به حدود 88 میلیارد متر مکعب رسیده و کاهش مساحت جنگل‌ها، پوشش مراتع، خشکی تالاب‌ها شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، افزود: اولویت‌های کاری باید بر اساس چالش های اساسی کشور تدوین کرد تا برنامه‌ کارآمد ارائه و عملیاتی شود، در حقیقت نخبگان بدون چشم ‌داشت‌های سیاسی باید برنامه‌های زیست‌محیطی را تدوین کنند که کشور به سمت درست رهنمود شود./

پایان پیام